Stor nationell insats mot arbetslivskriminalitet

Över 200 företag har kontrollerats i en ny, myndighetsgemensam insats mot arbetslivskriminalitet. Myndigheterna avslöjade farliga arbetsplatser och misstänkt svart arbetskraft på byggen och restauranger. Över hälften av de inspekterade byggena i Kiruna och Gällivare visade sig ha allvarliga arbetsmiljöbrister.

Bristande säkerhet och misstänkt svartjobb upptäcktes på flera byggen vid ny myndighetsgemensam insats.

De senaste två veckorna har Arbetsmiljöverket, Polisen och Skatteverket gjort oanmälda kontroller i branscher som vi vet är utsatta för arbetslivskriminalitet. Det handlar om företag som bryter mot lagar och regler inom arbetslivet, något som kan leda till att människor utnyttjas på jobbet och seriösa företag konkurreras ut. De flesta inspektioner gjordes inom bygg, restaurang och bilvård runtom i landet.

Inom byggbranschen hade myndigheterna särskilt fokus på byggboomen i norra Sverige. I Kiruna och Gällivare pågår en mängd stora byggprojekt, bland annat i samband med flytten av Kiruna stad och flytten av orten Malmberget.

- Det påverkar tyvärr säkerheten när det är många olika underleverantörer med inhyrd personal och dålig samordning. Vi ser också företag som tummar på säkerheten och låter personalen arbeta på höga höjder utan skydd om de skulle falla. Det är oacceptabelt, dessa företag riskerar sina arbetares liv. Ingen ska behöva bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Nadja Lukin, sektionschef på Arbetsmiljöverkets region nord.

Över hälften hade säkerhetsbrister

Arbetsmiljöverket kontrollerade ett 40-tal företag på byggarbetsplatser i Kiruna och Gällivare. Över hälften hade säkerhetsbrister, hittills har Arbetsmiljöverket ställt krav på cirka 30 företag att rätta till olika brister. Byggnadsarbetare jobbar på hög höjd utan, eller med bristfälliga, fallskydd. De exponeras för farligt asbestdamm och kvartsdamm utan att ha rätt skyddsutrustning, använder maskiner utan skydd och utsätts för rasrisk. En del fallrisker var så allvarliga att de ledde till omedelbara förbud mot arbete. Ett tiotal företag i Kiruna och Gällivare riskerar att få betala sanktionsavgifter.

Misstänkt svartjobb

Skatteverket kontrollerade personalliggarna, där de som arbetar på byggena ska skrivas in för att motverka att svart arbetskraft används. Ett flertal företag riskerar nu att få betala kontrollavgift.

- Vi upptäckte att det fanns personer som inte var inloggade i personalliggaren. Det kan vara en indikation på svart arbetskraft och att löner inte redovisas, det här är något vi utreder vidare efter besöken, säger David Kunze, skattehandläggare på Skatteverket.

Sammanlagt kontrollerades drygt 70 företag inom byggbranschen runtom i landet, bland annat i Idre och Sälen, och många hade liknande brister som i Gällivare och Kiruna. I femton fall upptäcktes utländsk personal som inte var anmälda som utstationerade i Sverige, så som de ska vara.

Myndigheterna kontrollerade också ett 60-tal restauranger, varav ett flertal vid en insats i Halland. Även på restaurangerna upptäcktes en hel del brister i arbetsmiljön och misstänkt svartarbete. Polisen omhändertog flera personer som inte hade rätt att arbeta eller vistas i landet, anmälde företagare för brott mot utlänningslagen och upprättade en anmälan om människoexploatering i ett ärende.

Fakta om regeringsuppdraget mot arbetslivskriminalitet

Nio myndigheter samarbetar för att bekämpa arbetslivskriminaliteten: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Åklagarmyndigheten. Det handlar om att stoppa företag som medvetet fuskar, bryter mot regler och ägnar sig åt brottslighet i arbetslivet. Sedan 2018 har myndigheterna gjort drygt 7 000gemensamma kontroller. Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet.

Mer information finns här: www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/inspektioner-utredningar-och-kontroller/myndighetssamverkan-mot-arbetslivskriminalitet/

Läs om vad allmänheten kan göra för att motverka arbetslivskriminalitet: www.av.se/stoppakrim

Kontakter:

Presstjänsten, Arbetsmiljöverket, 010-730 91 55 eller media@av.se

Nadja Lukin, sektionschef, Arbetsmiljöverket, 010-730 97 10

David Kunze, skattehandläggare, Skatteverket, 010-577 62 02

Nationellt mediecenter, Polismyndigheten, 010-56 391 70 eller media@polisen.se.