Temperatur och klimat
Hur varmt får det egentligen vara på kontoret på sommaren? Hur kallt får det vara i klassrummet på vintern? Hur kallt får det vara om man ska arbeta utomhus? Läs mer på den här sidan för att lära dig mer om temperatur och klimat.

Huvudsakliga risker med temperaturer som påverkar hälsan
Inom det så kallade neutrala temperaturområdet (från +10 till +30 °C) är riskerna för friska människor små. Däremot påverkas man indirekt av det obehag och den bristande komfort som för hög eller låg temperatur kan ge. Den bristande komforten kan öka risken för olyckor. Låg temperatur kan också ge ergonomiska problem.
Vid temperaturer utanför det neutrala temperaturområdet är risken för hälsan större. Dessa temperaturer förekommer inom till exempel livsmedels- och metallindustrin, men också vid utomhusarbete.
Ansvar för klimatet på arbetsplatsen
Arbetsgivaren har huvudansvaret för att se till att det termiska klimatet på arbetsplatsen uppfyller reglerna. Men även fastighetsägare och byggherrar och projektörer har ett ansvar.
Arbetsgivarens ansvar för klimatet
Att kontrollera och åtgärda det termiska klimatet hör till det löpande skyddsarbetet på arbetsplatsen enligt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1). Åtgärder som inte kan genomföras omedelbart ska tidplaneras, till exempel i den årliga handlingsplanen. Installationerna ska underhållas så att de behåller sin funktion, enligt föreskrifterna om arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1, 88 §).
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1), föreskrifter
Arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1), föreskrifter
Om du inte äger lokalerna utan hyr dem, har du ändå samma ansvar för arbetsmiljön, men du kan i din tur normalt ställa krav på hyresvärden. Om uppvärmningen ingår i hyresvärdens åtagande kan du normalt begära att temperaturen följer gällande regler. Som arbetsgivare kan du eventuellt begära ersättning för egna uppvärmningskostnader eller skadestånd. En del fastigheter har komfortkyla. Om komfortkyla ingår i hyresvärdens åtaganden kan du eventuellt begära ersättning eller skadestånd när den inte fungerar. När du hyr en lokal där arbetstagare ska arbeta ligger det i ditt ansvar att kontrollera att lokalerna kan uppfylla klimatkraven, till exempel vid sommarvärme.
Fastighetsägarens ansvar för klimatet
Även fastighetsägaren har ett ansvar, i och med att Arbetsmiljöverket kan förbjuda att fastigheten hyrs ut till en viss verksamhet om den saknar möjligheter att ge god arbetsmiljö, enligt arbetsmiljölagen 7:8.
Vid arbete utomhus har du som arbetsgivare ansvar för att utforma arbetsplatserna så att arbetstagarna så långt som möjligt skyddas mot väder och vind, enligt föreskrifterna om arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1, 86 §). Det förekommer att arbete avbryts vid kyla då stark kyla (eller kyla i kombination med blåst) kan vara farlig. Avbrott görs då med stöd av särskild praxis i vissa branscher, eller till exempel överenskommelser i avtal.
Byggherrens och projektörens ansvar för klimatet
Byggherrar och projektörer har ett särskilt ansvar att vid projekteringen se till att byggnaden kan uppfylla arbetsmiljöreglerna.
Förebyggande åtgärder mot olämpligt klimat
Arbetsplatser och personalutrymmen inomhus ska ha lämpliga temperaturer, anpassade efter den verksamhet som bedrivs. Fasta arbetsplatser utomhus ska utformas så att de arbetande skyddas mot väder och vind. Tillfälliga arbetsplatser utomhus ska så långt som möjligt utformas så att de arbetande skyddas mot väder och vind.
Ibland kyls lokaler medvetet för att hålla låg temperatur, till exempel inom livsmedelsindustrin. I andra fall är det utomhusklimatet och brister i byggnadens konstruktion och installationer som gör att det blir kallt inomhus. Dåligt isolerad och otät byggnadskonstruktion kan tillsammans med ett underdimensionerat värmesystem medföra att temperaturen inomhus blir för låg.
Arbetsplatser kan också bli för varma på grund av verksamheten, till exempel inom metallindustrin. Utomhusklimatet och brister i byggnadens konstruktion och installationer kan också innebära att det blir varmt inomhus.
I många industrilokaler är det verksamheten som gör att det blir varmt inomhus. I industrier med varma processer, till exempel ugnar, kommer det dominerande värmetillskottet därifrån. I andra lokaler är det solinstrålning genom fönster och solstrålning mot yttertak och väggar som ger hög temperatur.
Riktlinjer för temperaturer på olika typer av arbetsplatser
Det finns inget exakt svar på frågan om vilken lufttemperatur som är lämplig för en arbetsplats. Olika personer upplever klimatet på olika sätt. Den temperatur som passar de flesta normalt friska personer kan beräknas med hjälp av standarden SS-EN 7730. En sådan beräkning är dock något man kan behöva lämna till en sakkunnig på området, en arbetsmiljöingenjör eller en konsult.
Standarden anger det temperaturområde inom vilket 90 % av en normalbefolkning tycker att temperaturen är acceptabel. När beräkningen görs med standarden tas hänsyn till aktivitet och klädsel. Den temperatur som standarden anger är den så kallade operativa temperaturen. Den temperaturen är ett medelvärde av lufttemperaturen, som är den temperatur vi normalt anger, och omgivande ytors medeltemperatur. För att bestämma de omgivande ytornas temperatur krävs speciella temperaturgivare.
Lämpliga temperaturområden för olika aktiviteter och klädsel |
|||
Aktivitet |
Normal klädsel |
Förstärkt klädsel |
Termoklädsel |
Stillasittande arbete |
21-25 °C |
19-23 °C |
17-18 °C |
Stående arbete |
13-19 °C |
10-18 °C |
(8)-16 °C |
Gående arbete |
10-17 °C |
(6)-14 °C |
- |
De temperaturgränser som kan beräknas med standarden SS-EN ISO 7730:2006 är bara tillförlitliga inom temperaturområdet 10 - 30 °C. Beräknade temperaturer under 10 °C är därför angivna inom parantes.
Utöver klädsel och fysisk aktivitet finns andra faktorer som påverkar vad som är lämplig temperatur:
- Lufthastigheten, det vill säga drag.
- Omgivande ytors temperatur.
- Vem man är, vi är alla olika känsliga för om det är för varmt eller kallt.
- Hur långa arbetspass man har, hur ofta kan man ha paus i mer lämplig temperatur.
Nedanstående tabell ger en fingervisning om vilka lufttemperaturer som kan vara lämpliga:
Kontor, Skola | 20-24 °C* |
Gymnastiksal | 18 °C |
Verkstadslokal | 16-20 °C |
Lager och godsterminal | 10-14 °C |
Arbete med bara händer | Minst 16 °C** |
Personalutrymmen | 20-24 °C |
Livsmedelsbutik | 16-18 °C |
*Sommartid kan temperaturer upp till 26 °C accepteras
** Fingerrörligheten avtar något vid hudtemperaturer kring 20-22 °C och kraftigt vid ca 15-16 °C.
Arbetet i vissa lokaler kan ses som utomhusarbete där byggnaden bara ger skydd mot nederbörd, solstrålning och vind. En sådan lokal kan till exempel vara ett lager för byggnadsvaror. För dessa lokaler är det extra viktigt med kurer eller liknande med högre lufttemperatur eller strålningsvärme.
Enligt Health and Safety Executive (Storbritannien) är en rimlig temperatur inomhus under arbetstid en temperatur som medför rimlig komfort utan speciell klädsel. Denna temperatur är normalt minst 16 °C eller 13 °C om arbetet är fysiskt tungt.
Arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1), föreskrifter

Senast uppdaterad 2022-06-27