Arbetsmiljöplan – verktyget för att skapa en säker arbetsmiljö
Precis som i tidigare regler ska arbetsmiljöplanen beskriva arbetsmiljöarbetet i bygg- och anläggningsprojekt. Här presenterar vi det som är nytt och förtydligat om arbetsmiljöplanen.
I föreskriften om projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) finns ett särskilt kapitel som beskriver arbetsmiljöplanen, exempelvis när den behövs, syftet med den och vad den ska innehålla.
I de olika aktörernas respektive kapitel anges vem som ska göra vad i arbetet med arbetsmiljöplanen.
Aktörer som ska arbeta med arbetsmiljöplanen
Om du har någon av de här rollerna räknas du som en aktör i bygg- eller anläggningsprojektet, som har ett ansvar för arbetsmiljöplanen. Du ska tidigt börja arbeta med den så att den kan fungera som ett styrande dokument för byggprojektets arbetsmiljöarbete.
- Byggherre (till exempel fastighetsägare, förvaltare)
- Bas-P
- Bas-U.
Varje aktör behöver ta ställning till sin uppgift i arbetet med arbetsmiljöplanen, beroende på vilket skede byggprojektet befinner sig i.
Vad är nytt och förtydligat om arbetsmiljöplanen?
Reglerna om arbetsmiljöplan gäller sedan tidigare men de har nu utvecklats i syfte att förebygga arbetsmiljörisker och styra arbetsmiljöarbetet på ett tydligare sätt. I föreskriften har arbetsmiljöplanen fått ett eget kapitel 11. Men du måste också läsa om de olika aktörernas uppgifter i arbetet med arbetsmiljöplanen, vilket finns i aktörernas kapitel.
Arbetsmiljöplanen bidrar till en säker arbetsmiljö
Du kan styra arbetsmiljöarbetet genom att i arbetsmiljöplanen redogöra för hur du vill att arbetsmiljöarbetet ska fungera. Du kan ange de arbetsmiljökriterier som du tillämpar och dina förväntningar på hur arbetsmiljön ska vara genom hela byggprojektet.
Fundera också på om det går att använda arbetsmiljöplanen redan vid upphandlingen. Då kan du tydliggöra hur du vill att arbetsmiljöarbetet ska fungera i byggprojektet.
Arbetsmiljöplan på fasta driftsställen
På fasta driftsställen, där annan verksamhet pågår samtidigt som byggprojektet är det viktigt att beskrivningarna av åtgärderna i arbetsmiljöplanen fungerar tillsammans med arbetsmiljöarbetet i den fasta verksamheten. Det är du som är samordningsansvarig på det fasta driftsstället som ska bjuda in till samarbete med Bas-P och Bas-U, eftersom du är den som är mest insatt i verksamhetens arbetsmiljörisker. Det ska du göra innan byggnads- och anläggningsarbetena startat. Det är byggarbetsmiljösamordnarna som är ansvariga för arbetsmiljöplanen, tillsammans med byggherren som oftast är densamma som den som ansvarar för den fasta verksamheten.
Generell arbetsmiljöplan för vissa typer av byggnadsarbeten
Om flera byggnads- eller anläggningsarbeten beställs av samma byggherre under en given tidsperiod och varje arbete pågår under som mest två dagar kan man i vissa fall förenkla arbetet med arbetsmiljöplanen. Det gäller om arbetena i huvudsak är likadana, ofta återkommer och har liknande förutsättningar. Då kan man använda en generell arbetsmiljöplan.
Överlämning av arbetsmiljöplanen
Det är byggherren som ansvarar för att en överlämning av arbetsmiljöplanen genomförs. Det är vanligtvis Bas-P som ska överlämna arbetsmiljöplanen till Bas-U, som då fortsätter att uppdatera och anpassa den efter de verkliga förhållandena i byggprojektet.
För att denna överlämning ska kunna ske på ett strukturerat sätt är det bra att byggherren planerar in överlämningen i tid. Vid överlämningen ska inte bara arbetsmiljöplanen i sig överlämnas. Överlämningen ska även innefatta en information om arbetet med att ta fram arbetsmiljöplanen. Syftet med informationen är att kunna förklara underlag till exempelvis komplexa lösningar, men också att informera om arbetet med riskhanteringen under projekteringen. Så att risker som redan har förebyggts under projekteringen uppmärksammas.
Det är ofta smidigt att genomföra en mer formaliserad överlämning vid byte av handläggare, även de som tillhör samma företag, för att främja ett strukturerat informationsutbyte.
Läs mer om överlämningen av arbetsmiljöplanen:
Projektering och byggarbetsmiljösamordning - grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3), föreskrifter
Senast uppdaterad 2024-05-20