Upptäck risker i god tid

För att arbetsmiljön ska vara säker
måste du kontrollera den ofta.
Då kan du upptäcka risker
innan något farligt händer.
Du ska också ha rutiner så att du vet vad
du ska göra om det händer något.

Varje dag

Försök att tänka på arbetsmiljön för
alla anställda varje dag när du jobbar.
Då blir det lättare att komma på
om något behöver förändras.

När något ovanligt händer

Ibland kan det hända saker på arbetet
som gör att personal behöver extra stöd
från dig som är chef.

- Om någon får nya arbetsuppgifter:
Tala om för dem vad som är viktigast 
så att de vet vilka uppgifter de ska göra först. 

- Om någon kommer tillbaka efter att ha varit sjuk länge:
Berätta vad som har hänt på arbetet sedan sist.
Fråga om de behöver hjälp.

- Om ni ska ändra på något i företaget:
Om ni bestämmer att företaget ska ändra på något 
måste ni tänka igenom hur det påverkar arbetsmiljön. 

Här är exempel på förändringar som kan
påverka arbetsmiljön:

  • att bygga om
  • att börja arbeta på ett nytt sätt 
  • att säga upp personal

Ta gärna hjälp av personalen och gör en lista som
svarar på de här frågorna:

  • Vad kommer att ändras?
  • Vem kommer påverkas? 
  • Vilka risker kan uppstå?

Använd listan för att planera åtgärder.

Om ni ska säga upp personal
finns det extra mycket att tänka på.
Därför har Arbetsmiljöverket en särskild sida om det.

Läs mer om varsel och uppsägningar

Blev du hjälpt av informationen på den här sidan?

För att vi ska kunna besvara dina kommentarer behöver du uppge en e-postadress. 

Har du en fråga, vill anmäla missförhållanden på en arbetsplats eller ge oss tips om arbetsplatser där arbetsmiljön inte är bra? Kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Kontaktformulär

Senast uppdaterad 2017-10-10