Upptäck risker i god tid

För att arbetsmiljön ska vara säker måste
du kontrollera den ofta.
Då kan du upptäcka risker innan något
farligt händer.
Du ska också ha rutiner så att du vet vad
du ska göra om det händer något.

Varje dag

Försök att tänka på arbetsmiljön för
alla anställda varje dag när du jobbar.
Då blir det lättare att komma på om
något behöver förändras.

När något ovanligt händer

Ibland kan det hända saker på arbetet
som gör att personal behöver extra stöd
från dig som är chef.

Det kan till exempel vara:
- Om någon får nya arbetsguppgifter:
Tala om för dem vad som är viktigast 
så att de vet vilka uppgifter de ska göra först. 

- Om någon kommer tillbaka efter att ha varit sjuk länge:
Berätta vad som har hänt på arbetet sedan sist.
Fråga om de behöver hjälp.

- Om ni ska ändra på något i företaget:
Om ni bestämmer att företaget ska ändra på något 
måste ni tänka igenom hur det påverkar arbetsmiljön. 

Här är exempel på förändringar som kan
påverka arbetsmiljön:

  • Att bygga om
  • Att börja arbeta på ett nytt sätt 
  • Att säga upp personal

Ta gärna hjälp av personalen och gör en lista som
svarar på de här frågorna:

  • Vad kommer att ändras?
  • Vem kommer påverkas? 
  • Vilka risker kan uppstå?

Använd listan för att planera åtgärder.

Om ni ska säga upp personal finns det extra
mycket att tänka på.
Därför har Arbetsmiljöverket en särskild sida om det.

Läs mer om varsel och uppsägningar

För att vi ska kunna besvara dina kommentarer behöver du uppge en e-postadress. Har du en sakfråga hänvisar vi till vårt kontaktformulär.

Kontaktformulär

Senast uppdaterad 2015-08-05