Psykisk ohälsa, stress, hot och våld

Vår psykiska och sociala arbetsmiljö är lika viktig som den fysiska. Från och med den 31 mars 2016 börjar nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) att gälla.

Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen

Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), föreskrifter

Omslagsbild: AFS
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som gäller från och med den 31 mars 2016 reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

Vägledning till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4 (H457), bok

Omslagsbild till vägledningen till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4
Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön – viktiga pusselbitar i en god arbetsmiljö.

Nya föreskrifter mot ohälsa

Människor ska inte behöva bli sjuka på grund av ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet. De nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) som börjar att gälla i mars 2016 reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

Föreskrifterna är anpassade till dagens arbetsliv och förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet som alla arbetsgivare har ansvar för.

Informationsträff om organisatorisk och social arbetsmiljö

Nedan kan du se en film från en av våra informationsträffar om de nya föreskrifterna samt en intervju med våra experter på området.

Fler mår psykiskt dåligt på grund av jobbet

2014 var sociala och organisatoriska faktorer den näst vanligaste orsaken till anmälda arbetssjukdomar, efter belastningsfaktorer. Det handlar om drygt en tredjedel av alla rapporterade arbetssjukdomar och en ökning med 70 procent sedan 2010. Vård och omsorg, offentlig förvaltning och försvar samt utbildning ligger högst när det gäller antalet anmälningar per 1 000 förvärvsarbetande orsakade av organisatoriska och sociala faktorer.

Arbetsskador 2014, rapport, pdf, öppnas i nytt fönster

Alla arbetsgivare ska jobba med ett systematiskt arbetsmiljöarbete

Det är arbetsgivarens ansvar att arbeta för en bra arbetsmiljö. Med hjälp av ett systematiskt arbetsmiljöarbete kan arbetsgivare tillsammans med skyddsombud och arbetstagare förebygga eller åtgärda förhållanden som ger upphov till arbetsrelaterad stress och få till en fungerande balans mellan krav och resurser.

Arbeta med arbetsmiljön

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1), föreskrifter

Läs om hur systematiskt arbetsmiljöarbete kan göra din arbetsplats bättre med friskare personal och bättre lönsamhet.

Se upp för dolda faror i arbetsmiljön

Hög arbetsbelastning och problem i det sociala samspelet vanliga orsaker till stress

Två av de främsta riskerna för att arbetsrelaterad stress ska uppkomma är hög arbetsbelastning och problem som rör det sociala samspelet på arbetsplatsen. Några andra vanliga risker är skiftarbete, ensamarbete och brister i den fysiska miljön.

Arbetsgivare kan förebygga arbetsrelaterad stress genom organisatoriska åtgärder. Det kan handla om att öka resurserna för att utföra arbetet eller minska kraven i arbetet.

Förebygg arbetsrelaterad stress (ADI 688), broschyr

Systematiskt arbetsmiljöarbete mot stress. Arbetsanpassning och rehabilitering (ADI 554), broschyr

Stress

Organisatoriska förhållanden kan leda till mobbning

Mobbning och kränkande särbehandling på arbetet är i första hand en fråga för arbetsgivare och skyddsorganisationen på en arbetsplats. Det är arbetsgivaren som har ansvaret för att arbetsmiljön är sund och säker och att kränkande särbehandling förebyggs. En utgångspunkt för att förebygga risker för mobbning och kränkande särbehandling är att arbetsgivaren ser över de organisatoriska förhållandena på arbetsplatsen.

Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), föreskrifter

Mobbning

Hot och våld är ett allvarligt arbetsmiljöproblem

Arbetsgivare har ett ansvar att utforma och utrusta arbetsplatser för att förebygga risken för hot och våld så långt det är möjligt. Med ett bra förebyggande arbete går det att skapa en arbetsplats där personalen kan känna trygghet, även i verksamheter där risken för att bli utsatt för hot och våld i arbetet är påtaglig.

Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), föreskrifter

Kartlägg riskerna för hot och våld, checklista, pdf, öppnas i nytt fönster

Hot och våld

Detaljhandel – en utsatt bransch

Detaljhandeln är en bransch där risken för hotfulla händelser och rån är stor. Läs om hur du kan göra butiken så säker som möjligt och se fem filmer.

Rån, hot och våld i butiker

Trygga butikens filmer på youtube, öppnas i nytt fönster 

För att vi ska kunna besvara dina kommentarer behöver du uppge en e-postadress. Har du en sakfråga hänvisar vi till vårt kontaktformulär.

Kontaktformulär

Senast uppdaterad 2016-05-12