Tillstånd, anmälan och blanketter för asbest

Anmälan av bearbetning eller behandling av asbest

Anmäl varje gång ni ska bearbeta eller behandla asbest

Ni måste först ha tillstånd från oss att bearbeta eller behandla asbest. Om ni har ett allmänt tillstånd, som inte är bundet till en specifik adress, måste ni anmäla varje gång ni startar ett arbete på en ny adress. Anmälan måste ha kommit till Arbetsmiljöverket senast två arbetsdagar innan ni startar arbetet.

Så här anmäler du

  1. Fyll i blanketten
    Fyll i uppgifter om
  2. Skicka blanketten till oss
    Mejla blanketten till

    arbetsmiljoverket@av.se

    eller skicka den med brev:
    Arbetsmiljöverket
    Box 9082
    171 09 Solna

När vi har tagit emot anmälan får kontaktpersonen ett automatiskt svar till sin e-post.

Din anmälan kommer att skickas vidare inom Arbetsmiljöverket till den region där ni ska utföra arbetet.

Har du frågor?

Kontakta vår svarstjänst på telefon 010-730 90 00.

När du lämnar in en ansökan eller anmälan till Arbetsmiljöverket kommer vi att behandla de personuppgifter som du har angett. Arbetsmiljöverket är personuppgiftsansvarig för behandlingen.

Ändamålet med behandlingen är att Arbetsmiljöverket ska kunna handlägga ditt ärende på ett effektivt sätt, vilket bland annat innebär att uppgifterna kommer att diarieföras, behandlas för olika handläggningsåtgärder och slutligen arkiveras. Allmänna handlingar som inte omfattas av sekretess kan också komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Den rättsliga grunden för behandlingen består i att behandlingen är nödvändig som ett led i vår myndighetsutövning.

Mer information finns på sidorna om Arbetsmiljöverkets behandling av personuppgifter.

Behandling av personuppgifter vid Arbetsmiljöverket

Blev du hjälpt av informationen på den här sidan?

Tack för din medverkan. Du har nu hjälpt oss att förbättra av.se.

Senast uppdaterad 2021-03-12