Så ser vi till att reglerna följs

Bild på inspektörer och arbetsgivarrepresentant

Alla arbetsgivare ska se till att de anställda
inte skadas eller blir sjuka av jobbet.
Arbetsgivarna ska hela tiden arbeta och
planera för en bra arbetsmiljö.

En av våra viktigaste regler beskriver hur
man arbetar steg för steg med arbetsmiljön.

Arbetet ska planeras på ett bra sätt och de
anställda ska trivas tillsammans.
Vi kallar det systematiskt arbetsmiljöarbete.

Vi på Arbetsmiljöverket ska se till att arbetsgivarna
följer de lagar och regler som finns.

Därför gör vi inspektioner och besök på arbetsplatser.

Så här går en inspektion till:

Vi väljer ut en arbetsplats där vi tror
att många kan bli sjuka eller skadade.

Sedan åker vi ut till den arbetsplatsen
och tittar på arbetsmiljön.

Ett skyddsombud eller någon annan av de
anställda ska vara med oss hela tiden.

Vi berättar vad vi tycker om arbetsmiljön.

Om vi hittar något fel skriver vi upp det.
Arbetsgivaren måste sedan rätta till felet.

För att vi ska kunna besvara dina kommentarer behöver du uppge en e-postadress. Har du en sakfråga hänvisar vi till vårt kontaktformulär.

Kontaktformulär

Senast uppdaterad 2016-09-26