Juridik
Avdelningens uppgifter består huvudsakligen av att:
- samordna utveckla och kontrollera övergripande rättsfrågor
- handlägga överklaganden och yttranden till domstol
- handlägga klagomålsärenden om vår myndighetsutövning
- utföra juridisk, formell och språklig granskning av förslag till våra föreskrifter
- handlägga åtalsprövning
- ge ut vår författningssamling, lämna trycklov och upprätta register över författningar
- svara för registratur och dokumenthantering
- handlägga begäran om att få ta del av allmänna handlingar från oss.
- besluta i sekretessfrågor, som kommit till myndigheten
- handlägga ärenden om tillstånd, undantag och medgivande inom vårt verksamhetsområde
- handlägga ärenden om erkännande av yrkeskvalifikationer inom de ansvarsområden vi har
- samverka med polis och åklagare
- handlägga och besluta vid begäran om registerutdrag enligt artikel 15 i EU:s dataskyddsförordning
- handlägga och besluta när någon begärt rättelse eller radering av personuppgifter eller har invänt mot myndighetens behandling av personuppgifter
- handlägga ärenden från EU-kommissionen om Sveriges införlivande av EG-direktiv
- medverka i och påverka EU:s lagstiftnings- och policyskapande arbete
- medverka i och påverka internationellt utvecklingsarbete
- synliggöra arbetsmiljöfrågornas internationella dimension.
Senast uppdaterad 2024-01-03