Läkares anmälan
I vissa fall ska läkare anmäla sjukdomar som kan ha samband med arbetet och arbetsmiljön. En sådan anmälan ska skickas till Arbetsmiljöverket.
Du som är läkare ska till exempel anmäla sjukdomar, symtom och besvär som
- pekar på dåliga arbetsförhållanden eller bristande rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering
- drabbat många personer i en viss typ av arbete (när antalet är fler än vad man skulle förvänta sig, eller fler än normalt i denna typ av arbete eller på ett visst arbetsställe)
- ökar i frekvens över tid
- kan bero på exponering för carcinogena eller mutagena ämnen
- är nya, oväntade eller sällsynta och kan sättas i samband med det arbete som patienten har.
Du kan läsa mer om detta i 2 § i arbetsmiljöförordningen.
Behandling av personuppgifter
När du lämnar in en ansökan eller anmälan till Arbetsmiljöverket kommer vi att behandla de personuppgifter som du har angett. Arbetsmiljöverket är personuppgiftsansvarig för behandlingen.
Ändamålet med behandlingen är att Arbetsmiljöverket ska kunna handlägga ditt ärende på ett effektivt sätt, vilket bland annat innebär att uppgifterna kommer att diarieföras, behandlas för olika handläggningsåtgärder och slutligen arkiveras. Allmänna handlingar som inte omfattas av sekretess kan också komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Den rättsliga grunden för behandlingen består i att behandlingen är nödvändig som ett led i vår myndighetsutövning.
Mer information finns på sidorna om Arbetsmiljöverkets behandling av personuppgifter.
Senast uppdaterad 2022-10-31