Ansvar vid byggnads- och anläggningsarbete
Arbetsmiljöansvaret på byggarbetsplatsen
De här reglerna är i grunden gemensamma inom hela EU men kan skilja sig åt på vissa punkter eftersom varje land har rätt att utöka dem vid behov. Kom ihåg att arbetsgivaransvaret alltid är grunden för allas planering av en säker byggarbetsplats.
I övrigt är det byggherren (beställaren), projektörer, Bas-P och Bas-U som har ett visst arbetsmiljöansvar inom ramen för sina arbetsuppgifter. Byggherren har alltid ett så kallat ” back-up”-ansvar för att se till att alla utför sina arbetsmiljöuppgifter. Till sin hjälp ska byggherren utse kompetenta Bas-P och Bas-U som samordnar det gemensamma arbetsmiljöarbetet genom hela byggprocessen, från början till slutet.
Vissa byggherrar vill inte ha kvar det här ansvaret och då finns det en möjlighet för dem att istället utse en uppdragstagare som då ersätter byggherren i denna roll.
Byggherrens (beställarens) utökade ansvar för arbetsmiljön är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten, det vill säga alla arbeten som omfattas av föreskrifterna för byggnads- och anläggningsarbete (AFS 1999:3), och finns inte på motsvarande sätt för några andra beställare i andra branscher.
Byggnads- och anläggningsarbete (AFS 1999:3), föreskrifter
Vem är ansvarig för vad inom bygg- och anläggning? (ADI 631), broschyr
Här nedan beskriver vi mer detaljerat de olika ansvarsrollerna för arbetsmiljön.
Arbetsgivare
Varje arbetsgivare har alltid ett arbetsmiljöansvar för sin egen personal. Ansvaret gäller alltid, oavsett om arbetet utförs på en byggarbetsplats eller hemma på företaget.
Arbetsgivarens ansvar i grunden
När arbeten utförs utanför det ordinarie arbetsstället såsom på en byggarbetsplats och där det kanske saknas arbetsledning från det egna företaget är det extra viktigt att alla vet vem man ska kontakta i olika situationer.
Det är viktigt att alla medarbetare vet vem som är ansvarig för arbetsmiljön och till vem de ska vända sig i olika frågor om arbetsmiljön.
Arbetsgivaren har huvudansvaret och ska tillsammans med anställda och skyddsombud ta fram rutiner för att säkerställa en bra arbetsmiljö. Arbetsgivaren ska genomföra de åtgärder som behövs för att förhindra att arbetstagarna drabbas av olyckor eller sjukdom. Det här ansvaret gäller oavsett om arbetet utförs på en byggarbetsplats eller på arbetsgivarens fasta arbetsställe.
Det grundläggande arbetsmiljöarbetet kallas systematiskt arbetsmiljöarbete. Systematiskt arbetsmiljöarbete handlar kortfattat om rutiner för att undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera arbetsmiljön. Här kan du läsa om arbetsgivarens ansvar och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
På byggarbetsplatsen ska varje arbetsgivare göra en riskbedömning för sina arbeten, dels de risker som kan beröra både egna och andras arbetstagare, dels de risker som enbart berör den egna personalen. I riskbedömningen ska man beskriva risken och hur man kan förebygga den.
Riskbedömningarna ska lämnas till byggarbetsmiljösamordnaren för utförandet (Bas-U) som samordnar, bedömer och planerar så att arbetena följer våra arbetsmiljöregler och inte skapar risker för varandra. Arbetsgivaren ska se till att arbetstagaren får instruktioner för att förebygga både egna och intilliggande arbetens risker. Samtidigt ska varje arbetsgivare se till att byggarbetsplatsens gemensamma arbetsmiljöplan presenteras för den egna personalen.
Arbetsgivaransvaret finns alltid kvar hos varje företag/arbetsgivare på en gemensam byggarbetsplats fast det finns en byggarbetsmiljösamordnare. Vid in- och uthyrning av personal gäller särskilda regler.
Ansvar för in- och uthyrd personal
I byggsektorn är det vanligt att en arbetsgivare kan ha en arbetsstyrka som består av såväl egen personal, inhyrd personal och egenföretagare (F-skattare). I dessa fall är det särskilt viktigt med en tydlig arbetsledning så att såväl egna som inhyrda känner till vad som gäller i olika situationer och vem man ska kontakta.
Ansvaret för den arbetsgivare som hyr in personal kan jämställas med det ansvar man har för sina egna, med vissa undantag. Läs mer om ditt ansvar för inhyrda här:
Den som hyr in eller hyr ut sin personal i byggbranschen ska tänka på att många arbetsuppgifter inom byggsektorn ställer krav på särskild dokumenterad kunskap, utbildningsintyg, medicinska kontroller och mycket annat som måste vara klart innan personalen kan lånas in eller ut. Det är därför extra viktigt att in- och uthyrare kontrollerar och kommer överens om vad det aktuella arbetet kräver och ser till att överlämna de underlag som behövs.
Byggherre
Byggherren, det vill säga den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete har det grundläggande ansvaret för att se till att alla ska tänka på arbetsmiljön i olika byggskeden. I praktiken innebär det att byggherren utser en byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering, Bas-P och en för utförandet, Bas-U. Byggherren ska se till att Bas-P och Bas-U är kunniga och har erfarenheter för aktuella arbeten.
Tillsammans med byggarbetsmiljösamordnarna har byggherren ansvaret för att arbetsmiljöfrågorna beaktas under hela projektet.
Byggherren är ansvarig för att:
- se till att viktiga faktorer för arbetsmiljön bevakas under både planering och projektering och för bruksskedet i den färdiga byggnaden
- förhandsanmälan skickas till Arbetsmiljöverket (gäller byggarbetsplatser av viss storlek)
- arbetsmiljöplan upprättas innan byggarbetsplatsen etableras
- utse byggarbetsmiljösamordnare, Bas-P och Bas-U
- följa upp arbetsmiljöuppgifter som Bas-P och Bas-U ska göra genom alla byggskeden (back-up ansvar).
Om byggherren inte ser till att det finns en arbetsmiljöplan när byggarbetsplatsen etableras kan hen få betala en sanktionsavgift.
Byggherren kan under vissa omständigheter överlåta hela eller delar av sitt arbetsmiljöansvar. Den som övertar ansvaret kallas för uppdragstagare. Läs mer om uppdragstagares ansvar under rubriken Uppdragstagare nedan.
Det är viktigt att byggherren är tydlig i sina förfrågnings- och upphandlingsavtal om vilka krav och regler som gäller för arbetsmiljö och säkerhet.
Kom ihåg att byggherrens arbetsmiljöansvar även omfattar arbetsmiljön i den färdiga byggnaden, bruksskedet. Ansvaret omfattar främst sådana utrymmen som behövs för den färdiga byggnadens underhåll, till exempel ventilationsrum och tillträde till tak. Byggherren ska även se till att det finns dokumentation om byggnadens olika delar som har betydelse för framtida skötsel och underhåll utifrån ett arbetsmiljöperspektiv. Det innebär att det till exempel ska finnas beskrivningar och ritningar som talar om byggnadens konstruktion och vilka material som har använts vid byggnadens uppförande.
I praktiken kommer många byggherrar även att vara med och påverka planeringen för flera andra kommande arbetsplatser i en byggnad. Byggherrars kunskaper om olika arbetsmiljöregler är därför mycket viktig om de ska utforma och hyra ut arbetslokaler till andra.
Läs mer i arbetsmiljölagen kapitel 3 6 §
Arbetsmiljöplan, handledning, ampguidens webbplats, öppnas i nytt fönster
Uppdragstagare
Uppdragstagare är en ”ersättare” för den byggherre som inte vill ha kvar sitt ansvar utifrån arbetsmiljölagen. Det innebär att uppdragstagaren ska utföra hela eller delar av byggherrens arbetsmiljöuppgifter enligt ett skriftligt avtal.
För att byggherren ska kunna utse en uppdragstagare så måste hen se till att ge de förutsättningar som uppgiften kräver i form av självständighet, befogenheter och resurser till uppdragstagaren.
Utifrån arbetsmiljölagen kan aldrig en uppdragstagare utses i en delad entreprenad eller i en entreprenad där uppdragstagaren inte ges möjligheter att självständigt kunna påverka arbetsmiljöns förutsättningar. I de flesta total- och generalentreprenader kan en uppdragstagare utses om uppdraget är tillräckligt självständigt och utan inblandning från byggherren i frågor som påverkar arbetsmiljö och säkerhet.
Uppdragstagaren ska i övrigt utföra det som byggherren normalt ska göra. Läs mer om byggherrens ansvar ovan.
Läs mer i arbetsmiljölagen 3 kap 7 c §.
Byggarbetsmiljösamordnare (Bas-P och Bas-U)
Byggarbetsmiljösamordnare, Bas-P och Bas-U, utses av byggherren eller uppdragstagaren för att samordna arbetsmiljön från början till slutet i ett byggprojekt. De ska bland annat se till att det finns förutsättningar för att jobba säkert och att de olika arbetena inte skapar risker för andra.
Byggherren (uppdragstagaren) är ansvarig för att Bas-P och Bas-U har den särskilda praktiska och teoretiska kunskap som ett uppdrag kräver. De Bas-P och Bas-U som utses kan vara både juridiska* eller fysiska* personer. En fysisk person är en enskild människa medan en juridisk person kan vara ett aktiebolag.
Kom dock ihåg att det bara kan finnas en Bas-P och en Bas-U åt gången i ett projekt.
Bas-P
Bas-P är byggarbetsmiljösamordnare i det tidiga skedet som kallas planering och projektering.
Bas-P ska samordna de olika projektörerna (arkitekter, konstruktörer och andra som medverkar vid planeringen och projekteringen) för att deras olika lösningar inte ska skapa risker för ohälsa eller olycksfall under utförandet av arbetet eller vid det framtida brukandet av byggnaden eller anläggningen. Praktiskt innebär det att Bas-P ser till att ritningar och andra tekniska beskrivningar från projektörerna samordnas, och att planeringen och projekteringen möjliggör att byggnads- eller anläggningsarbetet kan utföras utan att olika arbetsmoment skapar risker på grund av att de utförs samtidigt eller i anslutning till varandra.
Den Bas-P som inte ser till att det finns en arbetsmiljöplan innan en byggarbetsplats etableras kan få betala en sanktionsavgift.
Bas-U
Bas-U är byggarbetsmiljösamordnare under utförandet, det vill säga i det praktiska byggskedet. Bas-U är den som samordnar olika entreprenörers arbeten i byggskedet så den ena entreprenören inte skapar risker för den andra. Detta gör Bas-U genom att bland annat organisera skyddsarbetet.
Bas-U ska anpassa den arbetsmiljöplan som Bas-P tagit fram till det praktiska arbetet. Det kan innebära att undersöka vilka arbetsmetoder eller arbetsutrustningar utförarna väljer samt att de uppfyller våra arbetsmiljöregler. Detta kan Bas-U göra genom att begära in riskbedömningar med åtgärdsbeskrivningar som ett underlag för sin anpassning av arbetsmiljöplanen. Bas-U är den som samordnar så att inte olika entreprenörers arbeten skapar risker för andra.
Bas-U är ansvarig för att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig för alla på byggarbetsplatsen och att den hela tiden hålls uppdaterad med de arbeten som pågår. Den Bas-U som inte ser till att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig för alla kan få betala en sanktionsavgift.
Utbildning för Bas-U och Bas-P
I länken nedan hittar du förslag på innehåll i utbildning till byggarbetsmiljösamordnare (BAS).
Utbildning för byggarbetsmiljösamordnare, Bas-P och Bas-U
Ensamföretagare
På byggarbetsplatsen gäller samma regler för alla. Det finns inga undantag för ensamföretagare. Ensamföretagaren ska precis som alla andra, följa den gemensamma arbetsmiljöplanen och lämna information om risker med sina arbeten till byggarbetsmiljösamordnaren för byggskedet, bas-U.
Det är viktigt att ensamföretagaren vet i vilken roll som arbetet utförs. Idag är det vanligt att ensamföretagare arbetsleds av någon annan entreprenör och därför är att jämställa med inhyrd personal.
In- och uthyrning av personal
Om en arbetstagare är anställd vid ett företag eller egenföretagare och utför arbeten under ledning av ett annat företag är det att se som ”inhyrning”.
Det innebär att det företag som leder arbetet är ansvarig för att informera och ge instruktioner till den inhyrda personalen. Det är även viktigt att inhyraren och uthyraren informerar sig om arbetstagarens förutsättningar för aktuellt arbete till exempel kunskaper och erfarenheter. Det är särskilt viktigt att den inhyrde vet vem denne ska vända sig till i olika situationer.
Uthyrning av personal
Inom byggbranschen finns flera företag som enbart hyr ut sin personal till olika byggarbetsplatser, både svenska och utländska. Det är extra viktigt att de noga undersöker vilka arbeten deras personal kommer att få utföra och vem som är ansvarig arbetsledare.
Tyvärr ser vi idag flera exempel på otydliga strukturer vid många byggarbetsplatser. Det är inte ovanligt att personal hyrs in från flera olika företag och förutsätts kunna jobba sida vid sida utan ansvarig arbetsledning på platsen. Dessa förhållanden är givetvis helt oacceptabla. Den otydliga organisationen kan även ge upphov till en ökad olycksrisk. Även ett gemensamt språk mellan arbetstagare och arbetsledning kan ha en avgörande betydelse i vissa arbetssituationer.
Projektörer och tillverkare
De som ritar och utformar en del av en byggnad eller anläggning ska tänka på arbetsmiljö och säkerhet. Det innebär att de måste tänka på hur deras konstruktioner kan byggas säkert.
Praktiskt kan det innebära att:
- tänka på hur arbetet kan genomföras och med vilka möjliga metoder
- det finns utrymme för att utföra arbetet och för det material som behövs
- material ska kunna transporteras och monteras utan manuella lyft
- välja material som är hanterbara och inte tunga
- tänka på vilka arbetsmiljöhjälpmedel som finns
- tänka på vilka arbetsplattformar och lyftanordningar som krävs och finns för ett visst arbete
- tänka på att materialet inte är hälsovådligt
- tänka på vilka arbeten som behöver göras samtidigt eller nära varandra
- tänka på stabilitet under utförandet.
De ska även tänka på hur byggnaden eller anläggningen ska kunna underhållas längre fram. Det kan innebära att arbetsutrymme ska finnas för framtida ventilations- och elarbeten eller att det finns stabila tillträdesvägar. Byggnaden ska även utformas med taksäkerhetsanordningar så att till exempel tak och skorstenar kan kontrolleras säkert.
Hur ska en arbetsplats se ut?
Föreskrifterna arbetsplatsens utformning (AFS 2009:02) beskriver vad som gäller för bland annat dagsljus, belysning ventilation, buller, golv med mera. föreskrifterna om arbetsställning och belastning är också viktiga.
Arbetsplatsens utformning (AFS 2009:2), föreskrifter
Arbetsställning och belastning - ergonomi
Privatperson
När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.
Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.
Arbetsmiljöansvaret vid villabyggen (ADI 617), broschyr
Byggherrens ansvar vid byggnads- och anläggningsarbete
Utstationering
På våra byggarbetsplatser kommer allt fler entreprenörer och arbetstagare från andra länder. Ibland är arbetstagare anställda eller inhyrda av svenska företag och ibland är de utstationerade från ett utländskt företag för att arbeta i Sverige.
Utländska arbetstagare och utländska företag
Många byggarbetsplatser och byggarbetsgivare genomgår nu förändringar för att möta de nya krav som uppstår för att kunna organisera byggnadsarbeten med många olika nationaliteter. Det behövs information och kunskap anpassad både för utländska företag och utländska arbetstagare. Samtidigt behövs mer kunskap hos dem som planerar och organiserar om olikheter i ”arbetskulturer” och regler som tillämpas i Sverige och i andra länder. Kunskaperna behövs för att på bästa sätt kunna möta de olikheter som kan uppstå mellan vår etablerade arbetskraft och den nya som kommer hit.
Det kan finnas andra hierarkier mellan arbetsledning och arbetstagare som gör att till exempel skyddsronder inte fungerar som vi är vana eller att arbetstagarna är ovana med det ansvar som arbetstagare ofta tar för sitt arbete i Sverige.
Lyft särskilda regler som gäller i Sverige
Skillnader i arbetsmiljöregler kan också behöva lyftas fram. Trots att det finns gemensamma miniminivåer för flera arbetsmiljöregler inom EU så finns skillnader och okunskap. Varje land har nämligen alltid rätt att stifta regler som är strängare än minimidirektivet. Det innebär ibland att vissa utländska företag och deras anställda saknar kunskap om våra särskilda regler i Sverige som de egentligen är skyldiga att känna till. Det kan därför behövas särskild information om till exempel vad vi anser vara en fallrisk (två meter och uppåt), våra särskilda krav på besiktningar av vissa maskiner, våra särskilda krav på dokumenterad kunskap och kompetens för att få utföra vissa arbetsuppgifter (riva asbest, bygga ställningar, använda liftar, koppla last, köra och använda vissa maskiner eller arbetsutrustningar) och särskild kunskap och kompetens för byggarbetsmiljösamordning, medicinska kontroller för vissa arbeten med mera.
För utländska företag som utstationerar personal till Sverige gäller särskilda regler sedan den 1 juli 2013. Läs mer om utstationering.
Utstationering - utsänd för att arbeta i ett annat land
Säkrare bygg och anläggningsarbete - broschyrer
Safer Building - fickfolder (ADI 659), broschyr
Your rights at work as posted worker (ADI 677 Eng), brochure
Säkrare bygg och anläggningsarbete
Broschyren bygger huvudsakligen på föreskrifterna om byggnadsarbete och finns på:
Säkrare bygg- och anläggningsarbete (ADI 539), broschyr
Safer building and civil engineering work (ADI 539 Eng), brochure
Biztonságosabb építkezési munkák (ADI 539 Pol), broszura
Turvalisem töö ehitustel ja rajatistel (ADI 539 Est), brošüür
Drošāks būvniecības un inženiertehniskais darbs (ADI 539 Let), brošūra
Saugesni statybų darbai (ADI 539 Lit), brošiūra
Turvallisempaa talon- ja maanrakennustyötä (ADI 539 Fin), esite
Mehr Sicherheit bei Bau- und Anlagenarbeiten (ADI 539 Tys), Broschüre
Sanktionsavgifter inom bygg
Sedan 1 juli 2014 utfärdas sanktionsavgifter inom bygg och anläggning.
Vanliga frågor och svar för sanktionsavgifter inom bygg, pdf, öppnas i nytt fönster
Upprätta en arbetsmiljöplan
Innan byggarbetsplatsen etableras ska det tas fram en arbetsmiljöplan.
Senast uppdaterad 2020-05-29