Ansök om tillstånd för minderårigas artistuppträdanden
Om du som arbetsgivare anställer barn under 13 år måste du ansöka om tillstånd. Det gäller bland annat när barn under 13 år ska uppträda och repetera inom kulturell eller konstnärlig verksamhet och vid sport- och reklamevenemang, som artist, statist eller liknande.
Arbetsmiljöverket prövar både möjligheten till tillstånd att få utföra arbetet och arbetstiderna arbetet ska utföras.
För minderåriga – barn och ungdomar under 18 år men som har fyllt 13 år – krävs inte tillstånd för att få arbeta som artist, statist, eller liknande. Däremot kan Arbetsmiljöverket pröva frågan om arbetstider.
Enligt föreskrifterna om minderårigas arbetsmiljö kan Arbetsmiljöverket inte bevilja några undantag från bestämmelserna annat än för de uppgifter och arbetstider som nämns ovan.
Minderårigas arbetsmiljö (AFS 2012:03), föreskrifter
Tips för att underlätta din ansökan
- Du kan göra en generell ansökan innan du vet exakt vilka minderåriga som ska vara med i er produktion/verksamhet. Du anger då hur många barn din ansökan omfattar och vilken ålderskategori de kommer att tillhöra. Då kan du komplettera med namn och födelsedata när du vet mer.
- Du kan ange flera minderåriga och olika datum i samma ansökan så länge det gäller samma produktion. Så du behöver inte skicka in flera olika ansökningar för en produktion.
- Har du en längre produktion med flera repetitionstillfällen eller inspelningsdagar är det bättre att du skickar med en fil till din ansökan. Klistrar du in texten direkt i ansökningsrutan är det stor risk att mellanrum och spalter försvinner och all text klumpas ihop. Det gör tyvärr att handläggningstiden blir längre.
Kom ihåg att ansöka i tid
Mängden ansökningar varierar så tänk på att komma in med ansökan i god tid. Om ansökan kommer in för sent är det inte säkert att vi hinner ta hand om ditt ärende innan barnet ska börja arbeta. Vi vill helst ha din ansökan minst fem veckor innan arbetet ska påbörjas.
Har du frågor?
Kontakta vår svarstjänst via telefon:
Behandling av personuppgifter
När du lämnar in en ansökan eller anmälan till Arbetsmiljöverket kommer vi att behandla de personuppgifter som du har angett. Arbetsmiljöverket är personuppgiftsansvarig för behandlingen.
Ändamålet med behandlingen är att Arbetsmiljöverket ska kunna handlägga ditt ärende på ett effektivt sätt, vilket bland annat innebär att uppgifterna kommer att diarieföras, behandlas för olika handläggningsåtgärder och slutligen arkiveras. Allmänna handlingar som inte omfattas av sekretess kan också komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Den rättsliga grunden för behandlingen består i att behandlingen är nödvändig som ett led i vår myndighetsutövning.
Mer information finns på sidorna om Arbetsmiljöverkets behandling av personuppgifter.
Senast uppdaterad 2023-02-24