Vår verksamhet

Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden, och det är vår uppgift är att se till att företag och organisationer följer lagen.

Goda arbetsförhållanden gynnar både individen, organisationen och samhället. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi tror att alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö. Därför verkar vi för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete där alla kan bidra.  

Föreskrifter och regelarbete

Vi har runt 80 stycken juridiskt bindande föreskrifter på arbetsmiljöområdet som vi ständigt arbetar med att förbättra. Vår ambition är att våra regler och föreskrifter ska bli tydligare, mer lättillgängliga och inriktade på områden där de gör störst nytta. Den 31 mars 2016 trädde föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) i kraft. Du hittar alla våra föreskrifter på sidan Föreskrifter.

Föreskrifter

Sanktionsavgift istället för böter

Tidigare var flera bestämmelser i våra föreskrifter straffbelagda. Det innebar att man kunde bli dömd till böter om man bröt mot dem. Efter en lagändring från den 1 juli 2014 är fler regler kombinerade med en sanktionsavgift. Skillnaden är att böter är ett straff man döms till i domstol, medan sanktionsavgift är en avgift som man betalar. Information om vilka regler som omfattas och vad sanktionsavgifter kan innebära finns på vår webbplats. 

Sanktionsavgifter
  
I år fortsätter vi arbetet med att öka kännedomen om sanktionsavgifter, bland annat genom en extern informationskampanj. 

Avgiftsundvikaren, öppnas i nytt fönster

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Vårt fyraåriga handlingsprogram för systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) med syfte att öka kunskapen och förbättra tillämpningen av SAM i arbetslivet har nu avverkat tre år. Programmet är ett paraply för en mängd olika aktiviteter med fokus på information, inspektion och samverkan med andra aktörer. I programmet inryms också aktiviteter inom området säkerhetskultur. 
  
Under året publicerar vi ännu fler verktyg och stödmaterial för SAM och säkerhetskultur på vår webbplats. Stödmaterialet innehåller bland annat informationsfilmer och utbildningsverktyg. Du hittar mer information om det systematiska arbetsmiljöarbetet på vår sida om att arbeta med arbetsmiljön.

Arbeta med arbetsmiljön

Kvinnors arbetsmiljö

Kvinnor drabbas i högre utsträckning än män av arbetsrelaterad ohälsa. Arbetsmiljöverket fick 2011 ett extra uppdrag av regeringen; att synliggöra och förbättra kvinnors arbetsmiljö. Fokus låg på risken för belastningsskador. I början på 2015 lämnade vi vår slutrapport till regeringen. Samtidigt publicerade vi ett antal kortfilmer på vår webbplats. Filmerna utgör sammanfattningar av vårt uppdrag och syftar till att sprida våra erfarenheter och engagera fler arbetsgivare. 
  
Vi har fått uppdraget att fortsätta arbetet med kvinnors arbetsmiljö under 2015. Det innebär bland annat att vi uppmärksammar internationella kvinnodagen den 8 mars i samband med ordinarie inspektioner, och att vi fortsätter att inspektera kvinnodominerade branscher. Vi delar också med oss av vår kunskap och våra erfarenheter internationellt.

Uppdrag att förbättra kvinnors arbetsmiljö

Många skolor inspekteras

Skolan är landets största arbetsplats om man ser till hur många personer som vistas där och samtidigt omfattas av arbetsmiljölagen. För att förebygga att arbetstagare och elever skadas eller blir sjuka ska landets skolor bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Detta sker inte alltid i tillräcklig utsträckning idag. Därför påbörjade vi hösten 2013 en satsning på inspektioner av grund- och gymnasieskolor. Fram till 2016 inspekterar vi cirka 30 procent av landets skolor och alla skolhuvudmän med fem eller fler skolor. Alla skolor och huvudmän får information om insatsen och de verktyg och utbildningar som finns på vår webbplats. Fokus är att arbetsgivarna ska få igång eller utveckla sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Med vår insats vill vi bidra till skapandet av en arbetsmiljö med mindre skadlig stress, ökad trygghet och bättre fysiska förhållanden i skolan. 

Skoltillsynen 2013-2016

Nationell tillsyn av byggnads- och anläggningsarbete

Byggbranschen är en av de mest olycksdrabbade branscherna i landet. Olyckor och arbetssjukdomar är dubbelt så vanliga bland byggnads­arbetare som hos andra arbetstagare.  

Under 2015-2017 inspekterar vi byggnads- och anläggningsarbete över hela landet. Eftersom byggprocessen är komplex och det finns många ansvariga för olika områden är tillsynen uppdelad i flera inriktningar. Vi lägger mest resurser på de små byggföretagen och mindre på de större men med samma mål; att minska olyckorna och ohälsan i branschen. Vi inspekterar även de som är ansvariga för det tidiga skedet av byggprocessen, till exempel byggherrar och byggarbetsmiljösamordnare. Detta för att det även här ska skapas goda förutsättningar för arbetsmiljön i byggskedet. Du kan läsa mer om den nationella tillsynen av byggnads- och anläggningsarbete på vår sida om aktuella inspektioner.

Aktuella inspektioner

Tillgänglighet och jämställdhet

Vi är en av flera myndigheter som har ansvar för att förverkliga den politik som rör funktionshinder inom området arbetsmiljö. Vi arbetar med att driva frågor om tillgänglighet som en naturlig del i vårt arbetsmiljöarbete och vårt tillsynsuppdrag. Arbetsmiljön behöver fungera för alla arbetstagare med olika förutsättningar, både fysiska, sociala, psykiska och kognitiva. 

En tillgänglig arbetsmiljö

Vi medverkar också till att uppnå de jämställdhetspolitiska målen som syftar till att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Vi arbetar med att jämställdhetsintegrera våra beslut och processer för att säkerställa att vår verksamhet svarar mot människors behov och rätt till en bra arbetsmiljö. 

Jämställdhet i arbetsmiljön

Miljöarbete

Arbetsmiljöverkets verksamhet påverkar miljön, därför arbetar vi ständigt med att minska vår miljöpåverkan. Vi ställer miljökrav vid upphandling, försöker att minska koldioxidutsläppen vid våra resor i tjänsten och minska energiförbrukningen i våra lokaler.

Friska arbetsplatser förebygger stress

Varje år genomför EU-länderna en gemensam kampanj under den europeiska arbetsmiljöveckan i oktober. Temat för kampanjen som genomfördes förra året och som fortsätter även i år är psykosociala risker. Kampanjen i Sverige består av en tillsynskampanj, externa kommunikationsinsatser och en avlutande arbetsmiljöriksdag där vi summerar årets resultat. 

EU-veckan

Statistik och analys

På uppdrag av regeringen arbetar vi med att samla in och sammanställa statistik om arbetsskador. Som komplement till anmälningarna av arbetsskador görs också vartannat år undersökningar om hur den sysselsatta befolkningen upplever sin arbetsmiljö och de eventuella besvär den medför. Med utgångspunkt från dessa undersökningar identifierar vi trender och samband kring arbetsmiljö och arbetsskador. Den preliminära statistiken för 2014 tyder på att antalet anmälda arbetsskador har minskat under 2014 jämfört med föregående år, men att antalet dödsolyckor har ökat. Vi följer och redovisar förändringar som sker under 2015. De trender och samband som går att utläsa är viktiga signaler för styrningen av våra inspektions- och kommunikationsinsatser. Förutom den officiella statistikrapporten Arbetsskador 2014 som kommer ut i juni 2015, ger vi också ut korta faktablad om arbetsmiljö.

Arbetsmiljöstatistik - officiell arbetsskadestatistik

Under året följer vi upp och analyserar kunskapen och tillämpningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet ute på landets arbetsplatser. Vi planerar även att vidareutveckla fördjupade analyser av tre väsentliga områden:

  • Förhöjd risk för arbetsskada/arbetsolycka.
  • Analyser av positiva arbetsmiljöindikatorer som främst baseras på frågor om arbetsorganisation och särskilt om det goda arbetet.
  • Systematisk arbetsmiljö i svenskt arbetsliv.

Vi sprider kunskap om arbetslivsforskning

En viktig del av vårt arbete är att informera om forskning som har betydelse för arbetsförhållanden i samhället. Vi jobbar aktivt för att förmedla information på ett begripligt och tillgängligt sätt för att så många som möjligt ska få praktisk nytta av den. Det gör vi genom att bevaka, samla in, sammanställa och sprida forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö och arbetsliv. Vi publicerar bland annat olika rapporter, så kallade kunskapssammanställningar, där välrenommerade forskare sammanfattar aktuella rön och forskningsresultat inom ett antal teman. I år planerar vi att presentera ett tiotal rapporter om bland annat förebyggande insatser inom kvinnodominerade sektorer och situationen för utländska arbetstagare i Sverige. Alla våra publicerade rapporter är kostnadsfria och finns att ladda ned på vår webbplats.

Kunskapssammanställningar

Marknadskontroll

Vi bedriver en aktiv marknadskontroll som innebär att vi kontrollerar att produkter som släpps ut på marknaden uppfyller grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Vi ansvarar för marknadskontroll av ett stort antal produkter där gemensamma regler inom EU gäller för flertalet av dem. Den mest utmanande produktgruppen inom EU att bedriva marknadskontroll inom är maskiner. Variationen av dem är stor och utvecklingen snabb. När det gäller maskiner ansvarar vi både för de som används av arbetstagare och av privatpersoner. Vi prioriterar tillsyn av produkter som innebär stora skaderisker om de inte är säkra. Planerade projekt inom marknadskontroll i år är bland annat pannanläggningar, handhållna maskiner, styrsystem och vibrationsdämpande handskar.

Marknadskontroll av farliga produkter

Internationellt arbete

Vi deltar internationellt för att i rollen som regeringens expertmyndighet påverka utvecklingen av den europeiska arbetsmiljöpolitiken. Vi hävdar vikten av en bra arbetsmiljö och ett offensivt arbetsmiljöarbete. En god arbetsmiljö minskar riskerna att drabbas av arbetsolyckor och sjukdomar. Bra arbetsförhållanden främjar hälsa och personlig utveckling för kvinnor och män, framgång för företag och organisationer samt tillväxt och välstånd för samhället, både i Sverige och andra länder. Förra året inrättades avdelningen för internationella frågor på Arbetsmiljöverket för att öka vår förmåga inom det internationella arbetet. Till exempel medverkar vi i EU:s arbete med direktiv, standardisering och marknadskontroll, och vi deltar i nordiska och europeiska utvecklingssamarbeten. Under 2015 fokuserar vi särskilt på kommissionens utvärdering av den europeiska arbetsmiljölagstiftningen samt arbetet med en ny europeisk arbetsmiljöstrategi.

EU-arbete

Register för utstationering

Vi ansvarar för att bygga upp och förvalta ett nationellt register över utstationering. En utstationerad arbetstagare är en person som skickas till ett annat land av sin arbetsgivare för att arbeta där under en begränsad tid. Utländska arbetsgivare som utstationerar arbetstagare till Sverige är skyldiga att anmäla när utstationeringen sker och att utse en kontaktperson. Anmälan kan göras via vår webbplats. Informationen i anmälan underlättar för myndigheter och arbetsmarknadens parter att säkerställa de utstationerade arbetstagarnas rättigheter i Sverige. Vi utövar tillsyn för att se till att reglerna följs.

Utstationering - utländsk arbetskraft i Sverige

Arbetsmiljöverkets verksamhet 2015 (ADI 649), broschyr

I den här broschyren kan du läsa mer om vår verksamhet. Du kan läsa om de satsningar vi gör just nu för att allt fler ska både vilja och kunna skapa en bra arbetsmiljö.

För att vi ska kunna besvara dina kommentarer behöver du uppge en e-postadress. Har du en sakfråga hänvisar vi till vårt kontaktformulär.

Kontaktformulär

Senast uppdaterad 2016-09-16