Inspektion av riskfyllt arbete vid utbyggnad av elnätet

Arbetsmiljöverket gör en stor inspektionsinsats inom elenergibranschen. Syftet är att minska risken för arbetsolyckor i samband med utbyggnaden av elnätet.

I vår startar Arbetsmiljöverket inspektioner av cirka 200 arbetsplatser runtom i landet inom elenergisektorn. Det blir fokus på ny- och utbyggnad av elnätet, men även underhåll och reparation.

– Det pågår stora investeringar i elnätet samtidigt som det är brist på personal med tillräcklig kompetens och det är ofta många olika företag inblandade. Det här ökar risken för samordnings- och säkerhetsproblem. Det är oerhört viktigt att arbetet kan ske på ett säkert sätt, så att ingen blir skadad, sjuk eller dör av sitt arbete, säger Magnus Henriksson, projektledare för insatsen på Arbetsmiljöverket.

De senaste fem åren har över 600 allvarliga händelser anmälts av anläggningsmontörer, servicetekniker och anläggningsarbetare i samband med elarbete. De vanligaste olyckorna handlar om kontakt med el och fall från stolpe eller mast. Andra risker i branschen är ensamarbete långt från bebyggelse och tidspress, något som kan leda till stress och öka risken för att begå misstag.

En olycka kan få allvarliga följder

Arbetsmiljöverket kommer bland annat att inspektera om det finns rutiner för att undersöka, bedöma och åtgärda de arbetsmoment som kan leda till allvarliga olyckor. Myndigheter samarbetar med Elsäkerhetsverket, som bland annat ska delta i vissa inspektioner.

– Det är omfattande risker med el, en olycka kan få mycket allvarliga följder. Därför är det viktigt med säkerhetsrutiner och att arbetsgivarna ser till att arbetstagarna har tillräckliga kunskaper om hur de ska arbeta på ett säkert sätt. Det måste finnas utrymme för att begå ett misstag på jobbet, utan att riskera liv eller hälsa, säger Magnus Henriksson.

Även mindre verkstadsföretag ska inspekteras

Utöver elenergisektorn kommer Arbetsmiljöverket i år att genomföra en nationell inspektionsinsats även inom mindre verkstadsföretag med fokus på användning av maskiner och arbetsutrustning, där drygt 400 företag ska få besök.

Magnus Henriksson, projektledare Arbetsmiljöverket, 010-730 96 67

Presstjänsten, Arbetsmiljöverket, 010-730 91 55 eller media@av.se