Chefers arbetsmiljö inspekteras

Arbetsmiljöverket gör en stor inspektionsinsats av arbetsmiljön hos första linjens chefer i privat sektor. Insatsen syftar till att förbättra chefernas arbetsmiljö och fokuserar på bland annat arbetsbelastning och arbetstider.

Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Enligt Arbetsmiljöverkets egen statistik ligger brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön bakom en stor del av den arbetsrelaterade ohälsan i Sverige. Första linjens chefer, det vill säga operativa chefer som är närmaste chef över en majoritet av medarbetarna, pressas många gånger både uppifrån och nerifrån i organisationen. Detta kan leda till ohälsa och sjukdom.

– Vi träffar ofta första linjens chefer när vi inspekterar arbetsmiljön för deras medarbetare. Nu är det chefernas egen arbetsmiljö vi ska inspektera. Under insatsen fokuserar vi på områden som berör arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling, säger Malin Cato på Arbetsmiljöverket, som projektleder insatsen.

Sex av tio chefer har svårt att koppla bort jobbet på fritiden och lika många anser att de måste vara tillgängliga på telefon efter arbetstid, enligt myndighetens senaste arbetsmiljöundersökning. Därutöver uppger hälften av cheferna att de förväntas läsa jobbmejl på sin fritid.

– Chefer glöms ofta bort i det systematiska arbetsmiljöarbetet, och om cheferna inte mår bra har de också sämre förutsättningar att leda sina medarbetare. Ett hållbart arbetsliv måste inkludera alla på arbetsmarknaden, säger Malin Cato på Arbetsmiljöverket.

900 inspektioner

Myndigheten kommer bland annat att inspektera konsultverksamheter och reklambyråer samt olika slags huvudkontor inom privat sektor. Det är branschområden som vi bedömer behöver förbättra sina kunskaper inom arbetsmiljöfrågorna.

– Chefer som får ett bra stöd och hjälp med ett fungerande arbetsmiljöarbete, har också möjlighet att stötta sina medarbetare. Det ger i sin tur friskare arbetsplatser, säger Malin Cato på Arbetsmiljöverket.

Inspektörerna kommer att genomföra 900 inspektioner över hela landet. Besöken sker på den fysiska arbetsplatsen.

– Samverkan mellan arbetsgivare och skyddsombud är en viktig pusselbit för en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv. Därför är vi angelägna om att båda funktionerna deltar vid inspektionen. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Malin Cato på Arbetsmiljöverket.