Arbetsmiljöverkets årsredovisning 2021

• 23 februari 2022

Nu finns Arbetsmiljöverkets årsredovisning för 2021 här på av.se. Året har präglats av coronapandemin och de anpassningar som gjorts i verksamheten på grund av den.

Bild på en skolelevs händer ovanför en skolbok.

Delvis handlar det om anpassningar som många känner igen – alla myndighetens medarbetare har arbetat hemifrån i största möjliga utsträckning, och en majoritet av möten har ägt rum digitalt i stället för fysiskt.

Men det har också märkts av i kontakten med Arbetsmiljöverkets omvärld. Bland annat har en stor del av myndighetens nästan 18 000 inspektioner genomförts på distans.

– Som för så många andra har vår verksamhet under året påverkats kraftigt av coronapandemin. Många av de omställningar vi gjorde i början av pandemin har vi i vissa fall varit tvungna till, och i andra fall valt, att fortsätta med, säger Erna Zelmin, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.

Verksamhetens mål uppfyllda

Bedömningen för 2021 är att verksamhetens mål har uppfyllts, trots den osäkerhet som pandemin orsakat i tillsynsverksamheten. Nu fortsätter arbetet med att förebygga olycksfall och ohälsa på jobbet.

– Arbetsmiljöfrågorna har varit, och är, fortsatt högt på agendan. Vi är många som tillsammans arbetar hårt för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, och det ska vi fortsätta med, säger Erna Zelmin.

Årsredovisning 2021, pdf, öppnas i nytt fönster