Stora brister i arbetsmiljön hos kassapersonal och målare

Unga som jobbar i kassan riskerar belastningsskador om de inte ställer in stolen eller kassaapparaten på rätt sätt. Ny inspektionsrapport visar att runt 85 procent av kassapersonal och målare hade brister i arbetsmiljön och närmare hälften berodde på brister i ergonomin.

Inspektionerna riktade in sig på typiska ingångsjobb och genomfördes över hela landet.

–Många riskerar att få belastningsbesvär redan i ung ålder. Grunden för ett hållbart arbetsliv formas i början av arbetslivet och det är viktigt att nya arbetstagare får en säker start i arbetslivet genom en bra introduktion på arbetsplatsen, säger Heli Aarnipuro, projektledare för inspektionsinsatsen 2020 som sammanställts i projektrapporten Ett hållbart arbetsliv 2018–2021

Ingångsyrken för unga

Kassör och målare är typiska ingångsyrken för unga. Vissa börjar direkt efter gymnasiet eller kommer in via sommar- eller kvällsjobb i samband med studier. Åldern hänger ihop med hur de förhåller sig till riskerna i arbetet, till exempel de ergonomiska riskerna. Eftersom de ofta upplever att de är friska och krya tänker de mindre på att ta paus eller att växla arbetsställning, vilket kan leda till belastningsbesvär även i ung ålder. Visar det sig att ensidiga arbetsuppgifter eller tunga lyft börjar märkas av i form av värk i rygg och axlar väljer många att byta yrke. Men arbetsgivaren har alltid ansvar för att förebygga ohälsa på jobbet, även för de unga som också kan drabbas av belastningsbesvär.

–Huvudfokus vid inspektionerna har varit att kontrollera om företagen arbetade systematiskt med riskerna för belastningsbesvär. Det visade att även ett företag med väl fungerande rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet kan missa att undersöka och bedöma vissa arbetsuppgifter, till exempel ute på en byggarbetsplats, säger Heli Aarnipuro.

Checklistor

För att det ska vara ett välfungerande systematiskt arbetsmiljöarbete behövs regelbundna undersökningar göras av alla arbetsuppgifter, och då kan checklistor vara till hjälp. Frågor som bör ställas är om det finns rätt utrustning eller om den borde bytas ut för att den är omodern eller fungerar dåligt.

Det är viktigt att arbetet sker i samverkan med de anställda eller skyddsombud. Det är också viktigt att både arbetsgivare och skyddsombud har kunskaper om vilka risker som finns på den specifika arbetsplatsen.

Närmare 400 inspektioner

Under 2020 inspekterades 279 arbetsplatser med kassaarbete, i första hand på stormarknader och i större varuhus, och 180 måleriföretag runt om i landet. Nästan hälften av alla brister var kopplade till ergonomin.

Takmålning i 15-våningshus

På större byggarbetsplatser som nybyggen fann inspektörerna en del utmaningar för målarna:

–Det kan handla om att någon skulle måla alla innertak i ett 15-våningshus. Det leder till samma rörelser dag efter dag vilket utsätter kroppen för en stor ergonomisk utmaning. Målare kommer ofta in sent i byggprocessen, som kanske redan ligger efter i schemat. Det medför också stress som kan belasta kroppen.

Inställningar efter varje individ

För kassapersonal kanske rätt utrustning finns tillgänglig, så som stolar och kassaapparater, som kan ställas in efter varje individ. Men det gäller att veta att det ska göras och hur det görs, och det måste finnas tid för detta.

–Alla har rätt till en god arbetsmiljö, säger Heli Aarnipuro.

Fakta

Antal inspektioner, inspektionsmeddelanden (IM) och ergonomiska brister (ergo-brister) 2020:

Målare

154 (86 %)

75 (42 %)

Kassaarbete

235 (84 %)

108 (39 %)

Kontaktpersoner

Heli Aarnipuro, arbetsmiljöinspektör och projektledare vid Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 99 57 eller heli.aarnipuro@av.se