Fler nyheter

Arbetsmiljöverket får fler uppgifter med ny visselblåsarlag

  • 25 november 2021

Arbetsmiljöverket har fått flera nya uppgifter av regeringen utifrån den nya visselblåsarlagen. Nu arbetar vi med att utreda vad dessa uppdrag innebär för vår verksamhet.

Bild på en hårt arbetande statstjänsteman

En ny visselblåsarlag börjar gälla 17 december 2021. Enligt lagen ska man kunna larma om missförhållanden både på arbetsplatsen och till en myndighet. Arbetsmiljöverket ska bli tillsynsmyndighet och se till att arbetsgivare lever upp till kraven om visselblåsarfunktioner, men vi får även andra uppgifter.

Nya uppgifter för Arbetsmiljöverket

Dessa uppgifter får Arbetsmiljöverket kopplat till den nya visselblåsarlagen:

  • Vi ska bli tillsynsmyndighet för att se till att arbetsgivare lever upp till lagkraven om att inrätta interna visselblåsarfunktioner.

  • Vi ska bli en av flera behöriga myndigheter med externa rapporteringskanaler, så kallade visselblåsarfunktioner. Där ska vi ta emot, följa upp och lämna återkoppling på rapporter om missförhållanden inom produktsäkerhet och produktöverensstämmelse som omfattas av vårt tillsynsansvar.

Arbetsmiljöverkets ansvar gäller även missförhållanden som inte omfattas av någon annan behörig myndighets ansvarsområde. Vi ska bli en så kallad särskilt behörig myndighet, och inom ramen för det ska vi lämna tydlig och lättillgänglig information om övriga behöriga myndigheters ansvarsområden och kontaktuppgifter till de myndigheterna. Dessutom ska vi varje år sammanställa information från alla behöriga myndigheter och rapportera till EU-kommissionen.

Arbetsmiljöverket har också fått i uppgift att fördela statsbidrag till arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer och till ideella organisationer som arbetar med frågor som rör säkerhet och miljö i arbetslivet eller mot korruption och andra missförhållanden i arbetslivet.

Vi arbetar nu med att planera för våra nya uppgifter och utreder vad de innebär för vår verksamhet. Vi återkommer med information när vi har kommit längre i det arbetet.

Bakgrund

Från och med den 17 juli 2022 ska offentliga arbetsgivare med minst 50 anställda och privata arbetsgivare med minst 250 anställda ha en intern visselblåsarfunktion. Från och med den 17 december 2023 gäller kravet även för privata arbetsgivare med minst 50 anställda.

Relaterade nyheter

Fler företag ska ha kanaler för visselblåsning
  • 16 november 2023
Senast 17 december 2023 ska privata arbetsgivare med minst 50 anställda ha lanserat interna rapporteringskanaler för visselblåsning. Sådana rapporteringskanaler används för att slå larm om missförhållanden på arbetsplatsen.
Center mot arbetslivskriminalitet startar i Stockholm
  • 14 november 2023
Idag öppnar ett center mot arbetslivskriminalitet i Stockholm. Det är landets sjätte center, där Arbetsmiljöverket och åtta andra myndigheter jobbar tillsammans för att motverka brott i arbetslivet.
Montering av solceller på tak – vad gäller?
  • 24 oktober 2023
Har du koll på de arbetsmiljöregler som gäller vid montering av solceller på tak? Här går vi igenom hur du förebygger risker och vem som är ansvarig för vad.
Nya krav på läkarundersökningar för tjänstbarhetsintyg
  • 21 september 2023
Den 1 januari 2024 börjar nya krav gälla för vissa medicinska kontroller i arbetslivet. De nya kraven rör dig som utfärdar tjänstbarhetsintyg för två typer av arbeten: klättring med stor nivåskillnad samt rök- och kemdykning.
Fler nyheter