Fler pressmeddelanden

Stor inspektion av arbetsmiljön på akutsjukhus

Arbetsmiljöverket ska inspektera landets akutsjukhus. Bakgrunden är de arbetsmiljöproblem som rapporterats från flera sjukhus, ofta kopplade till hög arbetsbelastning. Totalt ska cirka 70 sjukhus inspekteras.

Två kvinnor med munskydd och visir i en sjukhusmiljö
Arbetsmiljön på akutsjukhusen ska inspekteras i ny nationell insats.

Arbetsmiljöverket har fått in över 150 anmälningar från skyddsombud på sjukhus, där de begär att myndigheten ska ingripa mot problem i arbetsmiljön. Anmälningarna vittnar om en alltför hög arbetsbelastning, personalbrist och överbeläggningar där patienter vårdas i korridorerna. Flera av anmälningarna gäller sjukhusens akutmottagningar.

-          Vi får nu signaler om att läget är så pressat på flera sjukhus att vårdpersonalen riskerar sin egen hälsa eller väljer att sluta. Det är helt oacceptabelt. Därför gör vi en ny, stor insats där vi inspekterar arbetsmiljön på landets akutsjukhus, säger Erna Zelmin, Arbetsmiljöverkets generaldirektör.

Arbetsmiljöverket kommer att inspektera både sjukhus som drivs i privat regi och de akutsjukhus runtom i landet som drivs av regionerna. Sammanlagt handlar det om cirka 70 sjukhus och planen är att besöka tre avdelningar på varje sjukhus. I den här insatsen ska inspektörerna fokusera på den organisatoriska arbetsmiljön, främst arbetsbelastning. De ska bland annat inspektera hur arbetet är organiserat och om det finns en balans mellan krav och resurser.

Risk för etisk stress och ohälsa hos personalen

-          Det är allvarligt om resurserna inte räcker till och personalen ständigt måste göra svåra prioriteringar. Det är en sak om detta sker vi tillfälliga arbetstoppar, men om det pågår en längre tid kan det leda till etisk stress och ohälsa hos personalen med utmattning och i förlängningen hjärt- och kärlsjukdomar. Det kan även leda till en ökad risk för brister i vården av patienterna, säger Erna Zelmin.

Arbetsmiljöverket har tidigare påtalat att arbetsmiljöproblemen inom vården behöver åtgärdas på ledningsnivå. De beslut som fattas om till exempel budget eller organisation måste kopplas till arbetsmiljön ute på sjukhusen.

-          Vi gör inspektioner och kan ställa krav på arbetsgivarna att åtgärda de brister vi ser. Men vår bedömning är att det behövs mer genomgripande förändringar av styrning, ledning, fördelning av resurser och organisation av sjukvården. Målet måste vara en hållbar arbetsmiljö, där personalen vill och orkar jobba ett helt arbetsliv, säger Erna Zelmin.

Inspektionerna av den organisatoriska arbetsmiljön på sjukhus påbörjas nu i höst och fortsätter under hela nästa år.

Kontakter:

Presstjänsten, Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 91 55,

media@av.se

Malin Cato, projektledare vid Arbetsmiljöverket, 010-730 94 12

Relaterade pressmeddelanden

Utökat myndighetssamarbete mot arbetslivskriminalitet
  • 22 februari 2024
  • Pressmeddelande

Nio myndigheter samverkar i sju regionala center mot arbetslivskriminalitet. Under 2023 genomfördes drygt 3 000 gemensamma kontroller, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med år 2022. Sedan myndighetssamarbetet inleddes 2018 har nära 12 000 gemensamma kontroller genomförts. Resultatet f...

Arbetet mot hot och våld på vårdboenden ska inspekteras
  • 6 februari 2024
  • Pressmeddelande

Hot och våld är den vanligaste orsaken till anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro inom boenden för vård och omsorg, 2018 till 2022 låg hot och våld bakom en av fyra anmälningar. Arbetsmiljöverket inleder nu riksomfattande inspektioner mot hot och våld på vård- och omsorgsboenden.

24 av 26 arbetsställen inom räddningstjänsten har brister i arbetsmiljön
  • 14 december 2023
  • Pressmeddelande

Att vara brandman är ett riskfyllt arbete och det är en grupp som är i tjänst i kris- och katastroflägen. Arbetsmiljöverkets riktade inspektionsinsats mot räddningstjänsten visar på stora brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Flertalet arbetsgivare brister i att undersöka och riskbedö...

Nya regler för att öka säkerheten i bygg- och anläggningsprojekt
  • 13 november 2023
  • Bygg, anläggning
  • ...

För att öka säkerheten och förebygga arbetsmiljörisker i bygg- och anläggningsprojekt träder nya regler i kraft den 1 januari 2025. De nya reglerna tydliggör roller, ansvar och uppgifter för byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare och tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller...

Fler nyheter och pressmeddelanden