Fler pressmeddelanden

Stor inspektion av arbetsmiljön på akutsjukhus

Arbetsmiljöverket ska inspektera landets akutsjukhus. Bakgrunden är de arbetsmiljöproblem som rapporterats från flera sjukhus, ofta kopplade till hög arbetsbelastning. Totalt ska cirka 70 sjukhus inspekteras.

Arbetsmiljön på akutsjukhusen ska inspekteras i ny nationell insats.
Arbetsmiljön på akutsjukhusen ska inspekteras i ny nationell insats.

Arbetsmiljöverket har fått in över 150 anmälningar från skyddsombud på sjukhus, där de begär att myndigheten ska ingripa mot problem i arbetsmiljön. Anmälningarna vittnar om en alltför hög arbetsbelastning, personalbrist och överbeläggningar där patienter vårdas i korridorerna. Flera av anmälningarna gäller sjukhusens akutmottagningar.

-          Vi får nu signaler om att läget är så pressat på flera sjukhus att vårdpersonalen riskerar sin egen hälsa eller väljer att sluta. Det är helt oacceptabelt. Därför gör vi en ny, stor insats där vi inspekterar arbetsmiljön på landets akutsjukhus, säger Erna Zelmin, Arbetsmiljöverkets generaldirektör.

Arbetsmiljöverket kommer att inspektera både sjukhus som drivs i privat regi och de akutsjukhus runtom i landet som drivs av regionerna. Sammanlagt handlar det om cirka 70 sjukhus och planen är att besöka tre avdelningar på varje sjukhus. I den här insatsen ska inspektörerna fokusera på den organisatoriska arbetsmiljön, främst arbetsbelastning. De ska bland annat inspektera hur arbetet är organiserat och om det finns en balans mellan krav och resurser.

Risk för etisk stress och ohälsa hos personalen

-          Det är allvarligt om resurserna inte räcker till och personalen ständigt måste göra svåra prioriteringar. Det är en sak om detta sker vi tillfälliga arbetstoppar, men om det pågår en längre tid kan det leda till etisk stress och ohälsa hos personalen med utmattning och i förlängningen hjärt- och kärlsjukdomar. Det kan även leda till en ökad risk för brister i vården av patienterna, säger Erna Zelmin.

Arbetsmiljöverket har tidigare påtalat att arbetsmiljöproblemen inom vården behöver åtgärdas på ledningsnivå. De beslut som fattas om till exempel budget eller organisation måste kopplas till arbetsmiljön ute på sjukhusen.

-          Vi gör inspektioner och kan ställa krav på arbetsgivarna att åtgärda de brister vi ser. Men vår bedömning är att det behövs mer genomgripande förändringar av styrning, ledning, fördelning av resurser och organisation av sjukvården. Målet måste vara en hållbar arbetsmiljö, där personalen vill och orkar jobba ett helt arbetsliv, säger Erna Zelmin.

Inspektionerna av den organisatoriska arbetsmiljön på sjukhus påbörjas nu i höst och fortsätter under hela nästa år.

Kontakter:

Presstjänsten, Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 91 55,

media@av.se

Malin Cato, projektledare vid Arbetsmiljöverket, 010-730 94 12

Relaterade pressmeddelanden

  • Allvarliga brister upptäckta vid myndighetsgemensam kontrollinsats
    • 22 maj 2025
    • Pressmeddelande

    I mitten av maj genomfördes en omfattande myndighetsgemensam insats i Kungsbacka, Varberg, Falkenberg och Halmstad, där ett 40-tal arbetsplatser och företag granskades. Syftet var att upptäcka arbetsmiljöbrister, bidragsbrott, osäkra arbetsförhållanden samt andra brott.

  • Vi inspekterar otillåten påverkan mot offentliganställda tjänstemän
    • 20 maj 2025
    • Pressmeddelande

    Offentliganställda tjänstemän blir utsatta för hot, våld och annan otillåten påverkan. Det kan leda till stark psykisk påfrestning, ökad risk för ohälsa och är i förlängningen även ett hot mot demokratin. Nu inleder Arbetsmiljöverket en tillsynsinsats där vi kommer att inspektera kommuners och...

  • Sjuksköterskor tror inte de kan jobba till pension på grund av arbetsmiljön
    • 12 maj 2025
    • Pressmeddelande

    Idag hyllar vi alla sjuksköterskor som på många sätt bär vårt samhälle. Samtidigt hoppas vi att samhället kan göra mer för att bära våra sjuksköterskor. Om sjuksköterskor ska kunna ta hand om oss måste vi ta hand om dem.

  • Arbetsmiljöverket inleder tillsynsinsats inom hemtjänsten
    • 6 maj 2025
    • Pressmeddelande

    Personal i hemtjänsten anmäler arbetssjukdomar och arbetsolyckor med sjukfrånvaro dubbelt så ofta som genomsnittet för samtliga branscher. Många orkar inte arbeta heltid och omsättningen på personal är hög. Samtidigt är det en allt större andel av befolkningen som blir gammal och behöver vård ...

Fler nyheter och pressmeddelanden