Farlig arbetsmiljö och misstänkt svartarbete – konsumenter uppmanas till ökad vaksamhet

Nära 120 företag inom flera branscher har kontrollerats i en ny, myndighetsgemensam insats mot arbetslivskriminalitet. Farlig arbetsmiljö, blockerade nödutgångar och misstänkt svartarbete avslöjades inom bland annat bilvård och skönhetssalonger. Nu uppmanas allmänheten till ökad vaksamhet vid köp av tjänster.

Hittills har myndigheterna gjort cirka 8 000 gemensamma inspektioner mot arbetslivskriminalitet.

De senaste två veckorna har Arbetsmiljöverket, Skatteverket och Polismyndigheten i samarbete med andra myndigheter gjort oanmälda kontroller i flera branscher som är extra utsatta för arbetslivskriminalitet.

Den här gången gjordes inspektioner på företag inom skönhet, bilvård, hotell, städ, bygg, taxi och handel. Hälften av alla företag som inspekterades har fått krav på att rätta till brister i arbetsmiljön. Myndigheterna hittade också misstänkta oegentligheter kopplade till personalliggare, där de som arbetar ska skrivas in för att motverka svart arbetskraft.

-                Vi kan aldrig acceptera ett arbetsliv där människor utnyttjas och seriösa företag riskerar att konkurreras ut. Vi myndigheter gör allt vi kan för att störa de oseriösa företagen, men för att stoppa dem måste alla hjälpas åt. Det kan verka svårt, men även som privatperson och konsument kan du göra skillnad när du köper tjänster, säger Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll vid Arbetsmiljöverket.

Personal lämnade arbetsplatsen när myndigheterna kom dit

I Stockholmsområdet inspekterades  bland annat skönhetssalonger och frisörer. Det fanns säkerhetsbrister i lokalerna kopplat till brandskydd, med blockerade nödutgångar och inga brandvarnare. Skatteverket kunde konstatera att flera företag inte använde personalliggare och det fanns kassor som inte var korrekt registrerade. I Uppsala, där några barberare kontrollerades, fanns liknande brister i brandskydd och personalliggare. I Karlstad använde personalen vid en nagelsalong starkt lim utan att kunna styrka att de hade utbildning för att undvika till exempel allergier.

I södra Sverige kontrollerades bilvårdsföretag, som däckverkstäder och biltvättar. Även här fann myndigheterna farlig arbetsmiljö och misstänkt fusk med personalliggare. Medarbetare vid biltvättar använde farliga kemiska produkter utan rätt skyddsutrustning eller tillgång till första hjälpen. Bilverkstäder hade tryckkärl som inte var godkända, och kan riskera att explodera, samt obesiktigade billyftar. I Malmö hittades två misstänkta boplatser på bilvårdsföretag, som anmäldes till kommunen.

-                Det fanns de som inte var inloggade i personalliggaren och personer lämnade arbetsplatsen när vi kom. Det kan vara en indikation på svart arbetskraft och att löner inte redovisas, det utreder vi efter besöken, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

Bland de kontroller som Polismyndigheten genomförde vid byggarbetsplatser runt om i landet märks främst olika överträdelser mot utlänningslagen, där personer som saknade arbets- och uppehållstillstånd påträffades.

Fler myndigheter gör fortsatta utredningar

Utöver de fysiska kontrollerna ute på arbetsplatserna kan inspektionerna leda till att andra myndigheter gör fortsatta utredningar. Arbetsförmedlingen kommer att utreda ett antal företags rätt till fortsatta anställningsstöd, då kontrollerna lett till misstankar om skenanställningar och andra oegentligheter.

-                Det är viktigt att våra anställningsstöd går till rätt mottagare och på rätt grund. De som otillbörligt försöker nyttja välfärdssystemen ska stoppas och här är myndighetssamverkan en viktig del i att upptäcka de fallen, säger Caroline Handfast på Arbetsförmedlingen.

Använd din konsumentmakt - några exempel

• Be om kvitto. Om det är en tjänst du betalar för direkt ska du normalt alltid erbjudas kvitto. Om du inte erbjuds kvitto så be att få ett, även när du betalar med kort eller swishar.
  • Kolla skyddet. Har de som utför arbetet skydd eller hjälpmedel så att de inte riskerar att skada sig? Det kan till exempel vara skyddshandskar mot kemikalier eller hörselkåpor mot buller. Var nyfiken och ställ frågor. Berätta att det är viktigt för dig att personerna som jobbar där har bra villkor. Ser du något du reagerar på, ta upp det med det företag du anlitar eller tipsa myndigheterna.
  • Fundera över priset. Jämför flera företag för det du vill ha gjort. Fundera på om priserna är rimliga. Om ett pris är mycket lägre än övriga, fråga gärna vad det kan bero på.

Läs mer om vad allmänheten kan göra för att motverka arbetslivskriminalitet.: www.av.se/stoppakrim

Fakta om regeringsuppdraget mot arbetslivskriminalitet

Nio myndigheter samarbetar för att bekämpa arbetslivskriminaliteten: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Åklagarmyndigheten. Sedan 2018 har myndigheterna gjort cirka 8 000 gemensamma kontroller. Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet. Nästa vecka går myndigheterna ut i en gemensam informationsinsats till allmänheten som en del av ett regeringsuppdrag.

Kontakter:

Arbetsmiljöverkets presstjänst: 010-730 91 55 eller media@av.se