– Jag beklagar att den rättsliga utredningen har resulterat i oklarheter och genom beslutet uppfattats som vägledande. Det har aldrig varit vår myndighets avsikt. Det finns felaktiga hänvisningar och det görs uttalanden kring områden som vi inte ”äger” i den utredning som beslutet fastställer och vi väljer därför att upphäva det interna beslutet, säger Eva Nilsson, chefsjurist på Arbetsmiljöverket.
Fungerande dialog och samverkan är viktig
Arbetsmiljöverket ska verka för goda förhållanden i arbetsmiljön och på arbetsmarknaden. Vi ska främja samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare på arbetsmiljöområdet, men myndigheten har inte möjlighet att utöva tillsyn och därmed inte befogenhet att ingripa med tvångsmedel för att trygga efterlevnaden av samverkansreglerna. Det betyder att vi inte har befogenhet att bedöma och ta ställning till hur den samverkan ska se ut. Detta har gällt sedan lång tid tillbaka.
Kommer man inte överens på en arbetsplats vilken roll ett skyddsombud ska ha i till exempel ett ärende som rör en individ, blir det en arbetsrättslig fråga som ytterst prövas av domstol.
– Det är viktigt att samverkan fungerar och bygger på samförstånd och samsyn mellan parterna på arbetsplatsen. En god dialog mellan arbetsgivare och arbetstagarrepresentanter är en förutsättning för att lyckas med det förebyggande arbetsmiljöarbetet, säger Eva Nilsson.
Ta del av beslutet
Upphävande av beslut daterat den 1 oktober 2021, pdf, öppnas i nytt fönster