Bakom insatsen stod Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket, Migrationsverket, Kronofogden, kommunala inspektörer inom miljö och hälsa samt den lokala räddningstjänsten. Kontrollerna var oanmälda för att ge en rättvisande bild av vardagen på arbetsplatserna.
– Vi har sett flera allvarliga brister i arbetsmiljön. Det rör sig om farliga maskiner, obesiktigade tekniska anordningar, felaktiga elinstallationer, bristande skyltning och avsaknad av fallskydd, säger Malin Hedin, regionsamordnare för myndighetskontroller i region väst vid Arbetsmiljöverket.
Vanligt att flera brott upptäcks
Under insatsen upptäcktes också andra brott, däribland att personer arbetade samtidigt som de erhöll bidrag från Försäkringskassan eller A-kassa. Ett företag registrerat som frisörsalong visade sig i praktiken vara en pizzeria, och vid flera arbetsplatser bodde människor i lokalerna. Det förekom även misstankar om prostitution och ett gripande för koppleri.
– Vid kontrollerna framkom brister i kassaredovisning, felmärkta livsmedel, och även narkotikaärenden. På flera håll såg vi tecken på att personer bodde på arbetsplatserna, vilket är en tydlig indikation på utsatthet och exploatering, säger Mikael Höglin, operativ samordnare vid polisen i Halmstad.
Tillsammans motverkar vi arbetslivskriminalitet
Syftet från polisens sida var också att identifiera arbetsgivare som anställer personer utan rätt att arbeta i Sverige, i enlighet med utlänningslagen (2005:716). Sedan lagändringen 2018 får Polismyndigheten genomföra oannonserade arbetsplatsinspektioner.
– Tillsammans med andra tillsynsmyndigheter arbetar vi aktivt mot arbetslivskriminalitet och oseriösa arbetsgivare som utnyttjar människors utsatthet. När vi samverkar med andra myndigheter kan vi kraftsamla, upptäcka fler brott och agera effektivt, säger Mikael Höglin.
Framgångsfaktorn: samverkan
Insatsen visar återigen vikten av att flera myndigheter arbetar tillsammans. Genom kombinerad expertis kunde såväl arbetsmiljöbrister, skattebrott, felaktiga personalliggare som bidragsfusk avslöjas.
– Samarbetet med kommuner och andra myndigheter är avgörande för att upptäcka och åtgärda allvarliga brister i arbetslivet. Med gemensamma kontroller når vi större genomslag och bättre skydd för arbetstagare, säger Malin Hedin.
Några resultat från insatsen:
- Personer som arbetade samtidigt som de fick bidrag.
- Ett företag registrerat som frisörsalong sålde i själva verket pizzor.
- Kassasystem saknades – kunder fick inga kvitton.
- En person greps misstänkt för koppleri.
- Misstanke om prostitution och narkotikabrott.
- Personer bodde i arbetslokaler.
- Felmärkt kött i verksamhet.
- Skyddet till degblandare och grönsaksskärare var ej korrekt.
- Brister i brandsäkerhet och utrymningsskyltning.
Myndigheterna mot arbetslivskriminalitet
Nio myndigheter har regeringens uppdrag att arbeta tillsammans för att motverka arbetslivskriminalitet inom olika branscher.
Tillsammans planerar och genomför de oanmälda kontroller för att stoppa regelbrott och annan brottslighet i arbetslivet. Kontrollerna genomförs i riskbranscher som till exempel transport, bygg, bärplockning, bilverkstäder, biltvättar, slakterier, byggverksamhet, restauranger och skönhetssalonger.
Sedan 2018 har myndigheterna genomfört över 17 000 gemensamma kontroller. Sedan 2023 organiseras kontrollerna inom ramen för samverkan i de sju regionala centren mot arbetslivskriminalitet, AKC. Dessa finns i Stockholm, Umeå, Göteborg, Malmö, Norrköping, Uppsala och Örebro.
Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet i arbetet mot arbetslivskriminalitet. I arbetet deltar även Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Försäkringskassan, Migrationsverket, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Jämställdhetsmyndigheten.