Arbetsmiljöverkets senaste arbetsskaderapport visar att stationära maskiner var den yttre faktorn vid omkring 4,5 procent av alla anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro förra året. Det rörde sig om drygt 1 750 sådana arbetsolyckor.
De tillbud och maskinrelaterade olyckor som rapporteras in handlar ofta om att en arbetstagare kommit i kontakt med rörliga delar. Det kan exempelvis vara kugghjul, remmar eller robotarmar. Detta sker oftast i samband med service och underhåll av maskinerna, eller om något fel uppstår som en arbetstagare ska rätta till. Olyckorna sker även med moderna, CE-märkta maskiner. Riskerna beror alltså inte bara på hur säkert maskinen är konstruerad, utan även på hur den används.
– Det finns flera olika anledningar till att olyckor sker. Vi vet till exempel att många olyckor sker i samband med start och stopp av maskinerna. En bidragande orsak kan vara att arbetstagare har saknat tillräcklig kunskap och förståelse för hur maskinerna fungerar, vilket kan tyda på brister i arbetsgivarens systematiska arbetsmiljöarbete, säger Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.
Olyckor kan till exempel bero på
- att arbetstagaren inte har tillräckliga instruktioner eller kunskap om hur maskinen fungerar och inte förstår vad som kan hända vid start och stopp av maskinen
- att arbetstagaren inte riktigt förstår eller följer de säkerhetsinstruktioner som finns
- att en arbetstagare startar en maskin i ena änden av en maskinlinje, men inte förstår att det leder till att en maskin även startar i en annan del av linjen
- att någon ska stänga av en maskin för att rätta till ett fel, men kommer för nära rörliga delar när maskinen sätter igång tidigare än vad arbetstagaren förstått att den skulle göra.
Omkring 1 500 arbetsställen inspekteras
Mellan den 8 september och den 3 oktober 2025 kommer Arbetsmiljöverket att genomföra en informations- och inspektionsinsats om teknikens påverkan på arbetsmiljön, med fokus på stationära maskiner i tillverkningsindustrin.
I maj gick Arbetsmiljöverket ut med ett arbetsgivarbrev till cirka 5 100 arbetsställen inom privat sektor för att informera om inspektionen. Av dem kommer cirka 1 500 arbetsställen att kontaktas för inspektion. Resultatet av inspektionsinsatsen kommer att presenteras på ett webbinarium den 24 oktober under den europeiska arbetsmiljöveckan.
Arbetsgivarens ansvar att förebygga olyckor
Arbetsgivare behöver säkerställa att deras arbetstagare har tillräckliga kunskaper, instruktioner och information om hur arbetsgivarens stationära maskiner fungerar. De måste även följa upp att arbetstagarna har förstått och efterlever instruktionerna. Det är viktigt för att förebygga olyckor.
Dessutom behöver arbetsgivare systematiskt undersöka och bedöma vilka risker som finns när maskinerna används. Detsamma gäller om arbetsgivaren ska förändra eller införa nya tekniska lösningar, till exempel AI och maskininlärning. Säkerheten ska vara anpassad till de risker som finns så att maskinen eller anläggningen kan användas tryggt och säkert.
Arbetsgivare ska undersöka och bedöma risker vid:
- start och stopp
- nyttjande
- reparation
- ändring
- service
- rengöring
- underhåll
- införande av ny teknik.
– Allt detta är sådant som vi kommer att titta på under våra inspektioner. Det är arbetsgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och säkerställa att deras arbetstagare har tillräckliga kunskaper, instruktioner och information om hur arbetsgivarens stationära maskiner fungerar. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Malin Cato.
Information om nya förordningar
I samband med inspektionerna kommer vi även att informera om två nya förordningar som EU beslutat om. Förordningarna kan komma att påverka arbetsgivare i verksamheter där arbetstagare hanterar olika typer av maskiner.
Det handlar om
- AI-förordningen, som beslutades i augusti 2024 och där bestämmelserna börjar gälla successivt
- Maskinförordningen som börjar tillämpas fullt ut i januari 2027.
Fakta: Kampanjen Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv
Arbetsmiljöbyrån EU-Osha driver sedan flera år tillbaka olika kampanjer för att få ut information om arbetsmiljöfrågor i medlemsländerna. Under åren 2023–2025 pågår kampanjperioden Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv.
I Sverige gäller följande teman under kampanjperioden:
- 2023: Digitala arbetssätt.
- 2024: Chefens roll i det digitala arbetslivet.
- 2025: Teknikens påverkan på arbetsmiljön.
Arbetsmiljöverket genomför varje år inspektioner som en del av EU-kampanjen. Vi deltar också i det svenska arbetsmiljönätverket som driver kampanjen i Sverige och anordnar webbinarier.