Arbetsgivaren ska enligt arbetsmiljölagen systematiskt förebygga skador för att skydda sina anställda under arbetstid. Ansvaret gäller även transporter och resor som sker i trafik.
– Varje dödsolycka är en tragedi. Vi kan aldrig acceptera att någon dör av jobbet och arbetsgivaren har ett ansvar för att förebygga dödsfall och skador också på vägarna. Både globalt och i Sverige är trafikolyckor en av de vanligaste orsakerna till dödsfall i arbetet, säger Arbetsmiljöverkets GD Lars Lööw i ett pressmeddelande från Trafikverket.
Det är arbetsgivarens ansvar att skapa förutsättningar så att arbetstagarna kan följa trafikreglerna och använda säkrast möjliga fordon. Arbetsgivaren ansvarar också för att följa upp alla sina åtgärder och genomföra förbättringar av sitt säkerhetsarbete.
Så trafiksäkrar ni verksamheten
Du som är arbetsgivare eller upphandlare har många skäl att arbeta med trafiksäkerhet. På Trafikverkets sida ”Så trafiksäkrar ni verksamheten” hittar du råd och vägledningar på vägen mot en mer trafiksäker verksamhet.
Så trafiksäkrar ni verksamheten, Trafikverket.se