Fler nyheter

Beslut i september om Arbetsmiljöverkets regler i en ny struktur

  • 20 april 2023

Nu är det bestämt när Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin beslutar om föreskrifter och allmänna råd i en ny struktur – och när de träder i kraft. Efter avslutande samråd med arbetsmarknadens parter under våren pågår ett intensivt arbete för att få allt klart till beslutet i september.

Porträtt: Erna Zelmin, Arbetsmiljöverkets generaldirektör
Erna Zelmin, Arbetsmiljöverkets generaldirektör.

Erna Zelmin kommer att besluta om reglerna i en ny struktur under september 2023 och den 1 januari 2025 träder de i kraft. I samband med beslutet kommer också reglerna i en ny struktur att finnas i ett digitalt format på av.se. Reglerna kommer vara märkta med en vattenstämpel för att det ska vara tydligt att de inte gäller ännu.

– Det känns väldigt bra att vi nu har kommit så långt i vårt arbete att vi kan kommunicera när beslut och ikraftträdande sker. Det har varit ett mycket omfattande utvecklingsarbete och nu närmar vi oss äntligen den första milstolpen, säger Erna Zelmin.

Arbetsmiljöverket har haft avslutande samråd under våren

De cirka 2 300 paragraferna i dagens 67 föreskriftshäften har sorterats in i 15 nya föreskriftshäften. Reglerna är innehållsmässigt desamma vad gäller krav- och skyddsnivåer – med ett undantag. För byggherrar, byggarbetsmiljösamordnare och projektörer har det tillkommit nya regler.

Men alla regler har bearbetats textmässigt när de har sorterats in i den nya strukturen. Detta bland annat för att göra språket enklare, uppnå större enhetlighet och för att undvika dubbelregleringar. En del av de allmänna råd som strukits för att de inte följer kraven för ett allmänt råd kommer istället att arbetas in som stödjande material på av.se.

Efter den andra remissomgången 2022 har Arbetsmiljöverket under våren haft två avslutande samråd med arbetsmarknadens parter. Och nu fortsätter ett intensivt arbete för att få allt klart till beslutet i september.

Digitaliserade regler vid beslutet

En annan viktig förändring som sker i samband med beslutet är att reglerna i en ny struktur även kommer att finnas digitalt, inte bara som pdf:er.

– Vi jobbar med regelförnyelse för att det ska bli lättare att hitta, förstå och använda våra regler. Den nya regelstrukturen ger en bättre överblick över alla regler och digitaliseringen gör att reglerna blir tillgängliga för fler, i många fler situationer, säger Erna Zelmin.

Presentationsmaterial om regelförnyelsen 

I vanliga fall är tiden mellan beslut och ikraftträdande tre månader när Arbetsmiljöverket beslutar om nya föreskrifter. I detta stora arbete är det viktigt att alla som behöver förbereda sig och inte minst uppdatera sina egna informationsmaterial om reglerna får gott om tid på sig att göra det.

Efter generaldirektörens beslut kommer det att finnas presentationsmaterial om regelförnyelsen på av.se i form av bland annat filmer, poddavsnitt och vanliga frågor och svar.

Läs mer

Se en översiktsbild av den nya regelstrukturen på av.se:
Aktuellt om regelförnyelsen

Relaterade nyheter

  • Arbeta förebyggande mot antibiotikaresistenta bakterier i arbetsmiljön
    • 21 november 2025
    Antibiotikaresistens är ett växande globalt problem som påverkar både samhälle och arbetsliv. För dig som arbetsgivare innebär detta ett ansvar för att minska risken för att arbetstagare exponeras för antibiotikaresistenta bakterier i sitt arbete.
  • Unga män mest olycksdrabbade på jobbet
    • 19 november 2025
    Unga män som grupp är mer utsatta när det gäller arbetsolyckor. Vår statistik visar att män i åldern 16 till 24 år har anmält flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro per 1 000 sysselsatta. Så har det sett ut de senaste tio åren.
  • Brister upptäckta vid kontrollinsats på stålverksbygget i Boden
    • 6 november 2025
    Flera allvarliga brister upptäcktes när Arbetsmiljöverket tillsammans med andra myndigheter genomförde en kontrollinsats på området där det nya stålverket i Boden byggs. Totalt kontrollerade vi drygt 1700 personer och nära 160 företag gällande arbetsgivares skyldighet att anmäla utländsk arbetskr...
  • Är din verksamhet trafiksäkrad?
    • 28 oktober 2025
    Varje år omkommer mellan 60-70 personer i arbetsrelaterade trafikolyckor i Sverige vilket gör det till en av de vanligaste dödsorsakerna under arbetstid. Olyckorna drabbar både yrkeschaufförer och andra trafikanter.
Fler nyheter