Vägledning till kemireglerna - start

Vem ansvarar för att åtgärda de kemiska riskerna?

Kraven som gäller för kemiska riskkällor i arbetsmiljön gäller alla verksamheter där kemiska riskkällor kan finnas. Du som arbetsgivare ansvarar för att följa kraven, men andra aktörer ska också agera för en god arbetsmiljö inom sina uppdrag.

Vägledning kemireglerna

Denna sida är en del av en vägledning till kemireglerna.

7 kap. 2 § AFS 2023:10

 Risker i arbetsmiljön

De olika aktörerna på arbetsplatsen har olika ansvar. Ansvar och skyldigheter är fastställda i tredje kapitlet arbetsmiljölagen.

Arbetsgivare har arbetsmiljöansvar

Du som arbetsgivare har arbetsmiljöansvaret och ansvarar för att arbetstagare hanterar kemiska riskkällor på ett säkert sätt.

Vilket ansvar har andra aktörer än arbetsgivare?

Utöver arbetsgivare finns det andra aktörer som har ansvar för säker hantering av kemiska riskkällor i arbetslivet.

  • Kraven på att hantera kemiska riskkällor på ett säkert sätt gäller även ensamföretagare och familjeföretag – med ett undantag. För ensamföretagare gäller inte kravet på information till arbetstagare. Man behöver helt enkelt inte informera sig själv.

  • Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och genomföra åtgärder, använda skyddsanordningar och iaktta försiktighet. Som arbetstagare räknas även skolelever.

  • Du som är arbetsgivare i egenskap av uthyrare av arbetstagare är skyldig att

    • kontrollera att inhyraren genomfört en undersökning och riskbedömning och att nödvändiga riskbegränsande åtgärder har vidtagits. Du kan göra det genom att kontrollera inhyrarens dokumentation.
    • föra register över arbetstagare som exponerats för cancerframkallande, mutagena och reproduktionsstörande ämnen enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:10) om risker i arbetsmiljön, 8 kap. 20 §.
  • Ansvaret för dig som är hyr in arbetstagare motsvarar i stora delar en arbetsgivares arbetsmiljöansvar. Du ska bland annat bedöma riskerna i de arbetsuppgifter som inhyrda arbetstagare utför, informera om risker och ge de inhyrda tillgång till dokument som berör dem.

  • Du som låter uppföra en byggnad eller anläggning är byggherre, och som byggherre har du ansvar för att kraven gällande kemiska risker följs. Är du arkitekt eller projektör ska du se till att föreskrifterna kan följas såväl vid byggandet som vid användningen av den färdiga byggnaden.

  • Den som råder över ett fast arbetsställe är samordningsansvarig för arbetsmiljöfrågor för alla som arbetar där, till exempel entreprenörer. Vad som ingår i samordningsansvaret står i 3 kap. 7 § arbetsmiljölagen.

    Alla som arbetar på ett gemensamt arbetsställe ska se till att inte utsätta andra för risker. De ska också följa de anvisningar som samordningsansvarig ger.

  • Om du som entreprenör tillför kemiska riskkällor till arbetsplatsen måste du själv undersöka och bedöma riskerna för dem. Resultatet ska dokumenteras. Du måste dessutom informera samordningsansvarig om resultatet av riskbedömningen och den samordningsansvariga ska godkänna informationen innan arbetet får börja.

    Om du som entreprenör hanterar kemiska riskkällor som redan finns på arbetsstället är det oftast tillräckligt att göra din egen undersökning och riskbedömning genom att ta del av de dokument som redan tagits fram för det gemensamma arbetsstället.

Senast uppdaterad 2025-05-12