Vägledning till kemireglerna - start

Kunskap och information gällande kemiska riskkällor

För att kunna hantera kemiska riskkällor på ett säkert sätt behöver alla arbetstagare få information om riskerna och hur de ska förebyggas.

Vägledning kemireglerna

Denna sida är en del av en vägledning till kemireglerna.

7 kap. 22 och 23 §§ AFS 2023:10

 Risker i arbetsmiljön

Du som arbetsgivare är skyldig att informera dina arbetstagare om vilka hälso- och olycksfallsrisker som de kemiska riskkällorna i verksamheten medför och hur riskerna ska förebyggas.

Du ska se till att arbetstagarna

  • har förstått informationen
  • förstår vilka skyldigheter de har.

Hur omfattande informationen behöver vara beror bland annat på vilka risker som finns vid hanteringen och vilka tidigare erfarenheter och utbildningar arbetstagarna har.

    1. Vilka särskilda moment i varje arbetstagarens arbetsuppgifter som kan innebära risker och vilka skyddsåtgärder som krävs.

    2. Övriga risker som finns på arbetsstället och hur dessa risker kan undvikas.

    3. Rutiner för kemikaliesäkerhetsarbetet, till exempel hanterings- och skyddsinstruktioner eller hur sanering ska gå till.

    4. Saker som arbetstagare ska tänka på innan de påbörjar en ny arbetsuppgift.

    5. Upplysningar om personlig skyddsutrustning, var utrustningen finns, hur den ska skötas och vilka begränsningar utrustningen har.

    6. Vad olika märkningsuppgifter och skyltar innebär.

    7. Vilken dokumentation som ska finnas tillgänglig och var den finns, till exempel riskbedömning och säkerhetsdatablad.

    8. Vilken lagstiftning som gäller för hanteringen av era kemiska riskkällor, till exempel hygieniska gränsvärden.

    9. Utrymningsplanen och hur arbetstagare ska göra om ett larm går.

    10. Beredskapsplanen.

    11. När utrustning för skadebegränsande åtgärder till exempel brandsläckning och ögonspolning samt annan första hjälpen utrustning ska användas och hur den fungerar.

Dokument ska vara tillgängliga och begripliga

I 7 kap. 23 § i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:10) om risker i arbetsmiljön finns det en lista på dokument som ska vara tillgängliga. Dokumenten som riktar sig till arbetstagare ska vara skrivna på svenska eller på annat språk som hela personalen använder och förstår. Den dokumentation som ni har skrivit själva ska vara tillgänglig, överskådlig, lättläst och tydlig. Dokumentationen kan föras in i ett datoriserat system.

Kravet på tillgänglighet innebär här bland annat att du som arbetsgivare måste säkerställa att alla berörda har möjlighet att få den information de behöver ur systemet när som helst under arbetsdagen. Kan inte alla arbetstagare systemen behöver det vara ordnat så att någon kan hjälpa dem så att de som önskar kan få tillgång till dokumentationen närhelst de vill.

Kravet på att dokumentationen ska vara överskådlig och lättläst innebär att den behöver ordnas systematiskt så att det går lätt att hitta de uppgifter som behövs. Svåra ord och förkortningar kan behöva förklaras.

Alla ska kunna förstå informationen

Du som arbetsgivare ska se till att alla förstår innebörden av informationen.

Det kan behövas särskild information för vissa arbetstagargrupper, till exempel minderåriga, personer med funktionsnedsättning eller personer med annan språklig bakgrund än svenska.

Om det finns arbetstagare som inte förstår svenska ska ni gå igenom innehållet med dem, så att de förstår informationen.

Det är viktigt med noggrann information

  • vid nyanställning,
  • vid byte av arbetsuppgifter
  • vid arbete med nya kemiska ämnen eller produkter.

Arbetstagare som har rörlig arbetsplats

Arbetstagare som utför arbeten på andra ställen än den fasta arbetsplatsen måste också kunna få information ur dokumenten när det behövs. Om de inte har aktuella dokument med sig behöver du som arbetsgivare ordna så att någon kan hjälpa dem.

Det viktigaste är att du som arbetsgivare ser till att arbetstagarna tar del av informationen när de planerar sitt arbete. Då kan de ta med den skyddsutrustning som behövs.

Du behöver också ta ställning till om arbetstagare behöver ta med säkerhetsdatablad. Om de behöver söka läkarhjälp på grund av en farlig kemisk produkt är det bra om de har säkerhetsdatabladet med sig.

Senast uppdaterad 2025-05-12