Vägledning till kemireglerna - start

Åtgärder mot inandningsrisker

Du som arbetsgivare är alltid skyldig att minska luftföroreningar på arbetsplatsen till så låga halter som möjligt. Med rätt åtgärder kan riskerna minimeras.

Vägledning kemireglerna

Denna sida är en del av en vägledning till kemireglerna.

7 kap. 14–16 §§ AFS 2023:10

 Risker i arbetsmiljön

Vid hantering av kemiska ämnen och blandningar finns det risk att det bildas luftföroreningar som arbetstagare kan andas in. För att minska riskerna för att andas in kemiska ämnen och blandningar är det viktigt att vidta åtgärder nära källan. Du som arbetsgivare ska prioritera åtgärder enligt åtgärdstrappan.

Välj bästa kombination av produkt, metod och utrustning

Välj ämnen och metoder som leder till så låg nivå av luftföroreningar som möjligt. Ibland måste metoden ändras vid byte av kemiskt ämne eller blandning. Då är det viktigt att riskbedöma kombinationen av produkt och metod för att vara säker på att luftföroreningarna blir så låga som möjligt och åtgärderna är de rätta.

Arbetsutrustningen kan också påverka hur mycket luftföroreningar som bildas eller sprids. Använd en utrustning som genererar så lite luftföroreningar som möjligt.

Färg och lack ska inte innehålla lösningsmedel

Vid arbete på tillfälliga arbetsplatser inomhus eller i ett helt eller delvis slutet utrymme ska färg eller lack vara vattenburen och fri från organiska lösningsmedel. Organiska lösningsmedel får användas om det krävs av tekniska eller kulturhistoriska skäl.

Slutet system ska vara förstahandsvalet

Om det finns kvar luftföroreningar, trots att du som arbetsgivare valt bästa produkt, metod och arbetsutrustning, ska du genomföra ytterligare åtgärder för att minska exponeringen. Om det är möjligt ska du i första hand försöka använda ett slutet system eller fjärrstyra arbetet. På det sättet blir inandningsriskerna för arbetstagarna normalt försumbar.

Effektiv processventilation nära källan

Nästa steg i åtgärdstrappan att använda sig av ventilationslösningar. Effektiva utsug kan minska riskerna avsevärt, men det är en mindre säker metod än slutna system.

Processventilation tar hand om luftföroreningarna så nära den plats där de bildas som möjligt. Effektiv processventilation ska finnas där det behövs och den ska helst vara fast installerad. Processventilation kan vara dragskåp, huvar, punktutsug eller verktyg eller maskiner med integrerade utsug.

En förutsättning för att få en effektiv ventilation är att punktutsug, ventilationskanaler och rengöringsanordningar är rätt utformade och används på rätt sätt. Läs mer på sidan om ventilation och luftkvalitet:

Ventilation och luftkvalitet

Bestämmelser om ventilation finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:12) om utformning av arbetsplatser 5 kap. 3–15 §§.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/afs-202312/?o=n#3kap-hurenarbetsplatsskavarautformad

Andningsskydd är en nödlösning

Andningsskydd ska bara användas när det inte finns andra möjligheter, till exempel under en övergångsperiod innan ventilationen förbättras eller vid ett tillfälligt arbete. Men först och främst ska du som arbetsgivare försöka minska risken genom att välja säkrare produkter och arbetsmetoder.

  • Varje tätsittande andningsskydd ska vara individuellt utprovat genom att tätheten provas med ett så kallat tillpassningsprov. Andningsskydd ska normalt endast användas av en person. Det ska ge ett fullgott skydd med hänsyn till

    • luftens syrgashalt
    • förekomsten av hälsofarliga fasta partiklar eller vätskepartiklar
    • hälsofarliga gaser eller ångor.

    Läs mer om tillpassningsprov här på sidan om andningsskydd:

    Andningsskydd

    Prova ditt andningsskydd varje gång du använder det

    Utöver att andningsskydd ska vara individuellt utprovat och att tillpassningsprov har gjorts ska en täthetskontroll göras varje gång arbetstagarna ska använda ett tätsittande andningsskydd. Detta görs för att säkerställa att skyddet sluter tätt mot ansiktet. Det är du som arbetsgivare som ansvarar för att se till att kontrollen genomförs.

    Om andningsskyddet läcker kan orsaken vara att det är

    • dålig tätning mot ansiktet
    • fel på passformen
    • något fel på själva masken
    • smuts i utandningsventilen
    • ett skadat eller förbrukat filter
    • skägg och skäggstubb som gör att masken inte sluter tätt.

    Huden och masken behöver vara rena vid användning.

  • Luften kan bli livsfarlig i oventilerade utrymmen där syrgasen i luften förbrukas i olika processer. I ett sådant utrymme krävs i regel andningsapparat för ett fullgott skydd.

    Att luften blir farlig kan bero på att syrgashalten är låg eller att det förekommer hälsofarlig gas, som kolmonoxid. Det kan hända till exempel vid svetsning eller lagring av träflis och pellets.

    Om syrgashalten är under 18 procent i en lokal där gas hanteras, ska de som arbetar där använda andningsapparat. Denna regel kan du som arbetsgivare använda som vägledning även på platser där gas inte hanteras.

  • Det är viktigt att välja rätt filter till aningsskydd. I säkerhetsdatabladet går det att läsa vilket filter som skyddar mot de ämnen eller blandningar som hanteras. Leverantörer av filter brukar också ha kunskaper om vilket filter som är lämpligt att använda.

    Det finns filter mot partiklar och mot gaser eller ångor. Olika gaser eller ångor kräver olika filter. Filtren förbrukas under användningen och måste bytas med lämpliga mellanrum. Läs i bruksanvisningen för att få reda på mer information om just ert filter och hur ofta de behöver bytas ut.

    Vid exponering för både gaser och partiklar behöver ett kombinationsfilter användas.

  • Bestämmelser om personlig skyddsutrustning finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:11) om användning av arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning – säker användning 15 kap.

    Mer information finns på sidan om andningsskydd:

    Andningsskydd

    https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/afs-202311/#15kap-valochanvandningavpersonligskyddsutrustning

Uppföljning av åtgärder mot inandningsrisker

Du som arbetsgivare ska följa upp om de åtgärder som du har vidtagit har haft önskad effekt, det vill säga är godtagbar i förhållande till de hygieniska gränsvärdena. För att kontrollera det ska du se till att genomföra yrkeshygieniska mätningar senast tre månader efter att ni har vidtagit åtgärderna. Mätningar behöver inte genomföras om det är uppenbart onödigt, till exempel om ett slutet system har införts.

Senast uppdaterad 2025-05-16