Välkommen på intervju!

Vi ser fram emot att träffa dig och få reda på mer om din kompetens och dina erfarenheter. Intervjun är också din chans att skapa dig en bättre bild av jobbet du sökt och oss som arbetsgivare.

Tre personer som jobbar vid en dator

Kompetensbaserad rekrytering

På Arbetsmiljöverket använder vi oss av kompetensbaserad rekrytering. Det innebär bland annat att våra intervjufrågor är beteendeinriktade och fastställda i förväg. Vi ställer samma frågor till alla kandidater.

Så här går intervjuerna till

Vi vill att du ska känna dig trygg genom hela rekryteringen. Här kan du se hur våra intervjuer går till och vad som händer sen. Vi strävar efter att hålla dig uppdaterad så snabbt som möjligt via e-post eller telefon. Har du frågor? Du är alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare – du hittar kontaktuppgifter i jobbannonsen.

  1. Intervju 1 – digitalt

    Den första intervjun sker digitalt och du träffar den rekryterande chefen samt en rekryterare eller HR-partner. Syftet är att ge dig en inblick i Arbetsmiljöverket och att lära känna dig bättre utifrån din erfarenhet och kompetens.

    Så går intervjun till:

    • Vi inleder med att kort berätta om oss och vår verksamhet.
    • Du får presentera dig och berätta om de erfarenheter som är relevanta för rollen.
    • Du får även möjlighet att ställa frågor för att skapa dig en bild av jobbet och oss som arbetsgivare.
    • Under intervjun kommer vi också att fråga om du har någon bisyssla.

    Så kan du förbereda dig:

    • Fundera på vilka delar av din erfarenhet du vill lyfta fram.
    • Förbered gärna frågor om rollen, teamet eller vår organisation.
  2. Intervju 2 – på plats

    Om du går vidare i processen blir du inbjuden till en andra intervju på kontoret. Här fokuserar vi på de beteenden och förmågor som har visat sig vara framgångsrika i rollen du söker.

    Så går intervjun till:

    • Du träffar återigen din potentiella chef och rekryteraren.
    • Vi ställer frågor kopplade till konkreta situationer från ditt arbetsliv.
    • Vi vill förstå hur du agerar i olika situationer och hur dina erfarenheter kan bidra i rollen.

    Så kan du förbereda dig:

    • Reflektera över situationer där du använt egenskaper och förmågor som nämns i jobbannonsen.
    • Våra frågor kan exempelvis börja med:
      • Berätta om en situation där du…
      • Ge ett exempel på ett tillfälle när du…
      • Hur agerade du och vad blev resultatet?
    • Läs gärna på om Arbetsmiljöverket och vårt arbete för att få en bredare förståelse för vår verksamhet och kultur.
  3. Referenser

    Om du och vi väljer att gå vidare efter intervjuerna kommer vi att be om minst två referenser, varav minst en ska vara en tidigare chef.

  4. Jobberbjudande

    Om du blir vår slutkandidat hoppas vi att du tackar ja till jobbet! Vi kontaktar dig för att prata om lön, villkor och tillträdesdatum innan vi fattar det formella anställningsbeslutet.

  5. Om du inte får jobbet

    Om du inte får det besked som du hoppades på vill vi gärna att du fortsätter hålla utkik efter lediga tjänster hos oss. När du hittar en roll som intresserar dig är du alltid varmt välkommen att söka igen!

Två personer med hjälmar och arbetskläder och en text "Med hjärta, mod och hjärna"

Jobba på Arbetsmiljöverket

Läs mer om vad vi gör på Arbetsmiljöverket, vad som gäller när du jobbar inom staten och vad vi erbjuder dig som anställd.

Vårt erbjudande till dig som anställd

  • På Arbetsmiljöverket får du arbeta med ett livsviktigt samhällsuppdrag i en arbetsplatskultur som har plats för ditt hjärta, mod och hjärna. Inom arbetsmiljöarbetets många och alltid aktuella frågor kommer du ständigt att utvecklas genom kunskap och engagemang. Som stöd har du många kunniga kollegor och kommunikativa och tillgängliga chefer.

    Vårt erbjudande till dig

  • Att jobba statligt har många förmåner. På Arbetsmiljöverket värdesätter vi balans mellan arbete och fritid, möjligheter till utveckling och trygghet i arbetslivet. På vår hemsida kan du läsa mer om vad vi erbjuder våra medarbetare.

    De förmåner vi erbjuder regleras i Villkorsavtalet (kollektivavtal).

    Våra förmåner och anställningsvillkor

Jobba med hjärta, mod och hjärna

  • I över hundra år har vi arbetat för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Arbetsmiljöverkets uppdrag styrs av ett regleringsbrev från regeringen och fyra övergripande mål har lyfts fram för att säkra en god arbetsmiljö för framtiden:

    • Ett hållbart arbetsliv
    • Ett hälsosamt arbetsliv
    • Ett tryggt arbetsliv
    • En arbetsmarknad utan brott och fusk.

    Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor, som minskar riskerna för ohälsa och olycksfall.

    Hjärtat = Vår omtänksamma och hjälpsamma arbetsplatskultur samt stoltheten för vår starka vision.

    Modet = Vår integritet som myndighet och att vi är individer som vågar testa nya vägar och utvecklas.

    Hjärnan = All vår samlade kunskap som vi delar och sprider.

  • Inspektion är ett av våra verktyg för att se till att arbetsmiljölagen följs. Våra inspektioner handlar både om att undersöka om det finns brister i arbetsmiljön och att stärka arbetsplatsens egen förmåga att förebygga risker.

    Kommunikation handlar i vårt fall om att öka kunskapen om arbetsmiljöfrågor. Vi arbetar på olika sätt, både i egna och andras kanaler, för att skapa engagemang kring våra frågor och motivera människor till att söka kunskap som främjar en god arbetsmiljö.

    Föreskrifter är regler som är tvingande och generellt gällande. Vi jobbar med regelförnyelse för att det ska bli lättare att hitta, förstå och använda våra regler. Vi har för närvarande omkring 70 juridiskt bindande föreskrifter. De ersätts av 15 föreskrifter som träder i kraft 1 januari 2025.

    Analys behövs för att vi ska fortsätta utvecklas och identifiera var vi kan göra mest nytta. Fakta hjälper oss att anpassa regler till verkligheten. Arbetsmiljöverket har även nationellt ansvar för arbetsskade- och arbetsmiljöstatistik.

    Internationella kontakter är också en del av vårt arbete, inte minst inom ramen för EU-samarbetet kring både lagstiftning och policyskapande arbete.

    Läs mer om hur det är att jobba hos oss:

    Möt våra medarbetare

  • Vi finns på tolv orter i Sverige – från Luleå i norr till Malmö i söder. Generaldirektör, ledning och merparten av våra stödfunktioner har sitt säte i Solna.

    Vår verksamhet är indelad i åtta avdelningar: Inspektion, Juridik, Regler och internationella frågor, Administration och analys, Kommunikation, HR, Myndighetsgemensam kontroll, samt Verksamhetsskydd och lokaler.

Att vara anställd i staten

  • Att arbeta statligt innebär att du är med och utvecklar samhället. Medborgarna ska ha förtroende för att Arbetsmiljöverket utför sitt uppdrag på ett rättssäkert och lämpligt sätt. Hur vi agerar och bemöter varandra i vardagen påverkar hur medborgare uppfattar oss och vårt uppdrag.

    Som anställda i staten ska våra beteenden och förhållningssätt stämma överens med principerna i den statliga värdegrunden. Dessa är demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.

  • Enligt lag får anställda på myndigheter inte ha en bisyssla som kan skada förtroendet för deras opartiskhet. Därför är det centralt att det råder transparens kring våra medarbetares bisysslor. Utöver förtroendeskadliga bisysslor kan vissa bisysslor även vara arbetshindrande och konkurrerande.

    Vissa bisysslor är oftast tillåtna, såsom fackliga eller ideella uppdrag, men oavsett bisyssla ska den alltid prövas. Du behöver därför berätta för oss om du har en bisyssla.

Två personer i ett konferensrum

Senast uppdaterad 2025-04-25