Användning av artificiell intelligens

AI-system används allt oftare i arbetslivet. Nya tekniker för att utforma algoritmer, för maskininlärning och att utnyttja stora datamängder skapar nya möjligheter. När artificiell intelligens införs har du som arbetsgivare ansvar för att arbetsmiljön är säker och för att förebygga ohälsa och olycksfall.

Artificiell intelligens (AI) kan beskrivas som system som visar prov på intelligent beteende genom att analysera sin omgivning och agera med viss självständighet för att uppnå ett visst mål.

Ett exempel är en robot, som är en programmerad maskin, som delvis kan använda artificiell intelligens och därmed ha mer avancerade egenskaper.

AI-teknik kan användas inom flera områden, till exempel inom

  • industri
  • tjänstesektor
  • sjukvård
  • administration.

Artificiell intelligens kan förbättra arbetsmiljön men också innebära nya risker för arbetstagare. Om de använder arbetsutrustning med artificiell intelligens kan de till exempel förlora kontrollen över utrustningen, bli påkörda eller maskinen kan styras fel.

Som arbetsgivare har du det övergripande ansvaret för arbetsmiljön och att förebygga ohälsa och olycksfall. Det gäller även de risker som kommer med ny teknik som artificiell intelligens.

Artificiell intelligens i arbetsutrustning

Detta är exempel på arbetsutrustning som kan använda artificiell intelligens på olika sätt:

  • stationära maskiner inklusive robotar
  • truckar
  • lyftanordningar
  • laptops.

Du som arbetsgivare ansvarar för att integrering och användning av artificiell intelligens sker säkert.

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:11) om arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning – säker användning, kap 2, hittar du de krav som ni måste följa när ni använder utrustningen. Du som arbetsgivare har ansvar för att löpande kontrollera att arbetsutrustningen används enligt instruktionerna. Du bör göra riskbedömningar av hur AI-systemets uppgifter övervakas och styrs.

Det finns även organisatoriska krav som ni ska följa när ni använder arbetsutrustning med artificiell intelligens. Det handlar särskilt om att följa tillverkarens anvisningar för säker AI-användning tillsammans med arbetsutrustning, till exempel vid

  • montering
  • installation
  • service
  • underhåll.

Relgerna finns i bilaga 2 till föreskrifterna om arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning.

Ett annat krav är att se till att dessa arbetsmoment utförs på ett säkert sätt. Du som arbetsgivare kan behöva se till att ni tar fram skriftliga instruktioner och att någon får ansvar för att samordna arbetet och säkerheten.

Det finns också krav som gäller ifall ni använder självgående arbetsutrustning, som kan vara förarlös, självkörande, och styras av artificiell intelligens. När ni använder självgående arbetsutrustning, oavsett om den är manuellt styrd eller förarlös, så får det inte finnas några arbetstagare som går till fots i det området. Detta för att förhindra att de skadas av utrustningen. Om det krävs att arbetstagare är närvarande till fots ska du som arbetsgivare genomföra lämpliga åtgärder.

Risker kopplade till användning av arbetsutrustning

  • AI-systemen har olika risknivåer. Det behöver du som arbetsgivare tänka på när ni använder produkter med AI-system. För produkter med AI-system som har en hög risk finns det ytterligare regler i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1689 (AI-förordningen). Förordningen är bindande i alla EU:s medlemsstater och du som arbetsgivare ska följa den.

    Enligt AI-förordningens definition så har ett AI-system hög risk när:

    • AI-systemet ska användas som en säkerhetskomponent i en produkt eller AI-systemet är en egen produkt
      och
    • Produkten omfattas av regler som kräver granskning av en oberoende part innan den får säljas, eller tillhör en produktkategori som redan regleras i den EU-lagstiftning som listas i AI-förordningens bilaga I, artikel 6.1.

Artificiell intelligens som digitalt arbetsverktyg

Artificiell intelligens som digitalt arbetsverktyg används ofta för att automatisera, effektivisera eller förenkla arbetsuppgifter. Det kan ställa högre krav på arbetstagarnas kunskaper, och även påverka deras arbetsbelastning och arbetsmiljö.

Du som arbetsgivare ska arbeta systematiskt för att förebygga risker för olycksfall och ohälsa på grund av arbetsmiljön.

När du inför nya AI-system i din verksamhet kan det påverka arbetsmiljön. Du ska först och främst se till att det inte skapas nya risker för ohälsa eller olycksfall när ni inför eller använder artificiell intelligens som digitalt arbetsverktyg. Om ni börjar använda ett AI-system med hög risk, som till exempel fattar automatiska beslut, måste du som arbetsgivare se till att det inte påverkar arbetsmiljön negativt. Det är också viktigt att det finns en mänsklig kontroll av den digitala tekniken.

  • Vissa AI-system har hög risk enligt AI-förordningen, om de används för särskilda ändamål. Till exempel inom

    • arbetsledning och fördelning av uppgifter
    • utbildningsområdet
    • rekrytering och urval av platsannonser

    Du som arbetsgivare har särskilda skyldigheter om du har AI-system med hög risk. Det finns kompletterande regler för detta i AI-förordningens bilaga III, artikel 6.2.

Tänk på detta när du inför AI-system

Som arbetsgivare är du skyldig att

  • ge arbetstagarna de kunskaper och det stöd de behöver för att kunna utöva mänsklig kontroll över AI-systemen.
  • organisera, genomföra och följa upp arbetsmiljöarbetet för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö.
  • ge arbetstagare och eventuella skyddsombud möjlighet att medverka i arbetet med att undersöka och riskbedöma nya system, både före och efter införandet.
  • ta fram rutiner för regelbundna undersökningar och riskbedömningar samt en lämplig och tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter inom organisationen.

Du som arbetsgivare ska arbeta systematiskt för att förhindra ohälsa på grund av arbetsmiljön. Det systematiska arbetsmiljöarbetet är en pågående process som består av flera delar.

Vid införande av nya AI-system, särskilt om de har hög risk enligt AI-förordningen, är det viktigt att du som arbetsgivare förstår vad ni behöver göra och skapar ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete.

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetsmiljöverkets regler om organisatorisk och social arbetsmiljö ska också följas du som arbetsgivare inför AI-teknik. Du behöver se till att AI-systemen inte leder till ohälsosam arbetsbelastning, kränkande särbehandling eller ohälsosamma arbetstider.

Organisatorisk arbetsmiljö

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd

Senast uppdaterad 2025-12-05