Algoritmisk arbetsledning
Vid algoritmisk arbetsledning används digital teknik för att stödja eller automatisera beslut om hur arbetet leds och organiseras.
Det kan handla om:
- schemaläggning och bemanning
- styrning av arbetsuppgifter
- övervakning av hur arbetet utförs
- utvärdering av utfört arbete.
Den här typen av arbetsledning blir allt vanligare i flera branscher, till exempel inom transport, lager, bank och finans.
Förebygg risker med algoritmisk arbetsledning
För att skapa goda förutsättningar för en bra arbetsmiljö behöver algoritmisk arbetsledning ske inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet och följa Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Som arbetsgivare ansvarar du för att organisera, genomföra och följa upp arbetsmiljöarbetet. Syftet är att förebygga ohälsa och olycksfall samt uppnå en bra arbetsmiljö.
När du inför eller använder algoritmisk arbetsledning ska du först och främst se till att den inte skapar nya risker för ohälsa eller olycksfall. Risker kan till exempel uppstå om:
- tidspressen och arbetstakten ökar
- arbetstagare får mindre handlingsutrymme och ökad kontroll
- arbetstagare ständigt känner sig övervakade
- kontakten mellan arbetstagare och chefer minskar.
De arbetstagare som berörs och eventuella skyddsombud ska få möjlighet att vara med och undersöka och riskbedöma nya system, både före och efter att de införs.
Som arbetsgivare har du ansvar för att ett automatiserat beslutsfattande inte påverkar arbetsmiljön negativt. Därför behöver det alltid finnas en mänsklig kontroll av den digitala tekniken. Det ska finnas rutiner för regelbundna undersökningar och riskbedömningar samt en lämplig och tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter inom organisationen. Exempel på sådana uppgifter är att ta fram rutiner, göra riskbedömningar och se till att arbetstagarna vet hur de ska arbeta säkert med det digitala systemet.
Dessa regler gäller oavsett hur arbetet leds
Oavsett hur arbetsledningen är organiserad behöver du som arbetsgivare följa alla bestämmelser som gäller för din verksamhet. Detta inkluderar till exempel föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, som gäller för alla arbetsgivare.
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Som arbetsgivare ansvarar du också för att insamling och användning av data, exempelvis för uppföljning av prestationer, följer andra myndigheters krav.
På Integritetsskyddsmyndighetens webbplats kan du läsa om regler för när arbetsgivare behandlar anställdas personuppgifter.
Kontroll och övervakning av anställda på Integritetsskyddsmyndighetens arbetsplats
Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt
Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.
Senast uppdaterad 2025-12-05