Schematiskt bild över arbetsmiljöarbetets reglerverk

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Ung kvinna arbetar i detaljhandeln

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Bild på en massa olika arbetsmiljöföreskrifter

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

En man och en kvinna lutar sig över digital skärm vid en bänk där tallrikar står travade.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Diagramresultat från digitalt verktyg som mäter jämställdhet på en arbetsplats.

Nytt digitalt verktyg synliggör ojämställdheten på jobbet

  • 6 september 2017

Det krävs ett genusperspektiv i det dagliga arbetsmiljöarbetet för att komma tillrätta med kvinnors ökade ohälsa. Arbetsmiljöverket har utvecklat ett digitalt verktyg som analyserar och synliggör skillnader mellan kvinnors och mäns arbetsmiljöer. 

kvinna i industrilokal

Brister i bemanningsanställdas arbetsmiljö

  • 1 juni 2017

Arbetsmiljöverket har inspekterat 650 arbetsställen där bemanningspersonal är anställd eller inhyrd. Tre av fyra arbetsställen har fått krav på att åtgärda brister i arbetsmiljöarbetet. Rutiner saknas för bland annat undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön och arbetsuppgifter för de bem...

Grävmaskin river betonghus

Tre av fyra företag brister i att förebygga farligt damm

  • 24 maj 2017

Arbetsmiljöverket har granskat hanteringen av farligt kvartsdamm på cirka 750 arbetsplatser. Det är den första inspektionen sedan nya föreskrifter om kvartsdamm trädde ikraft 2015. Hos närmare tre av fyra företag hittades brister och vanligast är bristfälliga riskbedömningar och åtgärdsplaner....

På bilden är en av de tre modeller av hoverboards som uppfyllde samtliga formella krav vid granskningen. Foto: Arbetsmiljöverket

Säljstopp för 10 av 13 granskade hoverboards

  • 16 maj 2017

Arbetsmiljöverket har kontrollerat hoverboards genom oanmälda besök hos åtta stora butikskedjor i Stockholmsområdet. Av 13 granskade hoverboards var det 10 som inte uppfyllde de formella kraven på bruksanvisning, CE-märkning och EG-försäkran.

Snickare arbetar med en cirkelsåg.

Cirkelsågar och vinkelslipar brister i säkerhet oavsett pris

  • 4 maj 2017

I Arbetsmiljöverkets test av cirkelsågar och vinkelslipar hade alla modeller minst en säkerhetsbrist. De vanligaste bristerna var felaktigt angivna buller- och vibrationsvärden vilket ökar risken för arbetsskador. Det fanns heller inget tydligt samband mellan inköpspris och antalet brister.

Diagrammet nedan visar de fem vanligaste branscherna där föreskriften använts, offentlig förvaltning, vård och omsorg, utbildning, tillverkning, samt handel.

Ettåring sätter fingret på ohälsosam stress i arbetslivet

  • 29 mars 2017

Under ett år har Arbetsmiljöverket i drygt femhundra inspektioner använt de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som infördes 31 mars 2016. Reglerna klargör arbetsgivarnas ansvar att förebygga bland annat ohälsosam arbetsrelaterad stress.