Unga skadas på jobbet – vanliga ungdomsjobb inspekteras

Nära 1 500 ungdomar råkade ut för arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro förra sommaren. Nu inspekterar Arbetsmiljöverket arbetsplatser som är vanliga bland ungdomar.

Ung tjej som serverar kaffe på ett café.

- Många olyckor går att förebygga om nyanställda får en bra introduktion och handledning. Det blir extra viktigt i sommar, när ungdomarna kommer ut på sina första sommarjobb, så att de får en säker start i arbetslivet, säger Erna Zelmin, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Ungdomar löper större risk än andra att råka ut för olyckor på jobbet och är överrepresenterade i statistiken över anmälda arbetsskador.  Juli är den månad då flest ungdomar skadas på jobbet.

Många unga sommarjobbar inom handel och restaurang, tillverkning, på lager, med fastighetsservice eller inom omsorgen. Det är också här som de flesta arbetsolyckorna sker som anmäls. Butikssäljare, lagerassistenter, café- och köksbiträden, truckförare, hemvårdsbiträden samt byggnadsarbetare ligger högt i statistiken över anmälda arbetsolyckor bland unga.

Under de senaste fem somrarna har 7 200 ungdomar mellan 16 och 24 år anmält att de skadats i arbetsolyckor med sjukfrånvaro (gäller i juni, juli, augusti). De vanligaste orsakerna till olyckorna är förlorad kontroll över transportmedel, som truckar. Det är också vanligt med belastningsskador som orsakas av tunga lyft inom omsorgen och olyckor som involverar verktyg, till exempel vassa knivar.

Brister i introduktion och handledning

I år inspekterar Arbetsmiljöverket några av de branscher där många ungdomar arbetar. Den här gången fokuserar myndigheten på hotell, restaurang och café, detalj- och partihandeln, camping, vandrarhem och fastighetsskötsel.

De inspektioner som Arbetsmiljöverket tidigare gjort i branscher med många ungdomar visar att det ofta saknas rutiner för att undersöka, riskbedöma och åtgärda risker i arbetsmiljön. Då blir det också svårt att ge en bra introduktion till nya medarbetare.

- Arbetsgivarna behöver ta hänsyn till att många sommarjobbare är oerfarna, kan vara ovana vid den utrustning som används och kanske inte vågar fråga om de är osäkra. Ingen ska behöva bli sjuk, skadas eller dö av sitt jobb, säger Erna Zelmin, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Branscher – med flest antal anmälda olyckor med sjukfrånvaro bland unga kvinnor, 16-24 år (juni, juli, augusti 2018-2022)

Vård och omsorg; sociala tjänster- 803

Handel samt reparation av motorfordon – 524

Hotell- och restaurangverksamhet – 292

Transport och magasinering – 284

Tillverkning – 249

Branscher med flest antal anmälda olyckor med sjukfrånvaro bland unga män, 16-24 år (juni, juli, augusti 2018-2022)

Tillverkning – 726

Uthyrning, fastighetsservice mm – 683

Byggverksamhet – 682

Handel samt reparation av motorfordon- 566

Transport och magasinering – 512

De vanligaste orsakerna till arbetsolyckor med sjukfrånvaro bland unga på sommaren – andel av alla anmälda olyckor.

• Belastningsolycka av lyft, feltramp – 19 procent
  • Förlorad kontroll över transportmedel/utrustning för förflyttning av material - 14 procent
  • Fall av person (till samma nivå eller från höjd) - 13 procent
  • Förlorad kontroll av handverktyg- 10 procent
  • Slagit emot föremål - 8 procent
  • Våld eller hot - 5 procent

Fakta: Siffrorna visar andel av anmälda olyckor bland 16-24 åringar i juni, juli, augusti 2018-2022. Totalt anmäldes då cirka 7 200 arbetsolyckor med sjukfrånvaro.

Tips till sommarjobbar för att jobba säkert

• Lyssna noga till instruktioner och följ dem – du ska få veta vilka risker som finns och hur du kan jobba säkert.
  • Våga fråga, ingen fråga är för dum.
  • Om en arbetsuppgift känns för tung eller för svår – säg till arbetsgivaren. Arbetsmiljölagen säger att arbetstagarna ska vara aktiva och påtala brister och risker – och arbetsgivaren har skyldighet att se till att alla, även sommarjobbare är trygga med sin arbetsuppgift.
  • Händer något tillbud eller något avvikande – som att man slinter med kniven, håller på att halka på ett blött golv eller upplever en människa som hotfull – påtala det för arbetsgivaren.
  • Om olyckan, trots alla säkerhetsåtgärder, är framme - kontakta arbetsgivaren.

Tips till arbetsgivare som tar emot sommarjobbare:

• Gör en riskbedömning som tar hänsyn till att det är en ung person som ska jobba hos er. Kom ihåg att anpassa arbetsuppgifterna efter personens fysiska och psykiska mognad.

• Utse en erfaren handledare som kan introducera sommarjobbaren och berätta om arbetsuppgifter och de risker som finns på arbetsplatsen. En ordentlig introduktion minskar risken för olyckor.

• Håll koll på arbetstiderna. När du ska anställa någon som är under 18 år gäller särskilda regler för arbetstider. Reglerna skiljer sig åt beroende på ålder. Till exempel får minderåriga aldrig jobba mellan midnatt och klockan fem på morgonen.

Presstjänsten Arbetsmiljöverket

media@av.se

• Ung tjej som serverar kaffe på ett café.