Information om ansökan av asbesttillstånd

När ditt företag ska riva eller sanera asbest, bearbeta asbesthaltigt material, eller analysera eller forska om asbest måste du som arbetsgivare ansöka om tillstånd hos Arbetsmiljöverket. På den här sidan hittar du information om hur du ansöker och vad du behöver bifoga för dokument.

Tillståndsansökan för arbete med asbesthaltigt material

Ditt företag måste ha tillstånd för att få arbeta med eller hantera asbesthaltigt material. Det är du som arbetsgivare som ska ansöka om tillståndet och du kan inte överlåta ett beviljat tillstånd till någon annan.

När du har fått tillstånd för att riva och sanera asbest, alternativt enbart för att sanera, måste du skicka in en anmälan till Arbetsmiljöverket varje gång du påbörjar ett nytt arbete.

För att ditt företag ska få ett tillstånd måste arbetstagarna och den som leder arbetet ha genomgått medicinska kontroller och fått godkända tjänstbarhetsintyg för arbetet. De ska även ha genomgått en asbestutbildning och fått ett giltigt utbildningsbevis.

Det finns fyra olika asbesttillstånd att ansöka om:

  • Rivning och sanering av asbest
  • sanering av asbest
  • bearbetning och behandling av asbest
  • forskning, utveckling och analys av asbest.

Vid din första ansökan om tillstånd för rivning och sanering, alternativt enbart för sanering, ger Arbetsmiljöverket vanligtvis ett tillstånd som gäller i ett år. Nästa gång du ansöker beviljar vi oftast tillståndet för tre år.

Den 19 december 2025 ändrades Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Om du har fått ett tillstånd innan dess fortsätter det att gälla även efter ändringen.

Tillstånd för bearbetning och behandling är tidsbegränsade, och giltighetstiden kan variera. För forskning, utveckling och analys ger vi vanligtvis ett tillstånd som gäller i ett år vid din första ansökan. Nästa gång du ansöker beviljas tillståndet oftast för tre år.

Förutom regler i föreskrifterna om asbest finns regler om till exempel kemiska arbetsmiljörisker och systematiskt arbetsmiljöarbete att ta hänsyn till.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:13) om risker vid vissa typer av arbeten, kapitel 3 om arbete med risk för exponering för asbest

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:10) om risker i arbetsmiljön, kapitel 7 om bestämmelser om kemiska riskkällor och kapitel 8 om vissa grupper av kemiska ämnen

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om bestämmelser om systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar

Bygga in asbesthaltigt material

Överväg alltid att ta bort asbesthaltigt material istället för att bygga in det i konstruktionen. Då minskar risken för att någon exponeras för asbest vid framtida underhållsarbeten.

Utbildningsbevis för att hantera asbesthaltigt material

I din tillståndsansökan ska du som arbetsgivare bifoga utbildningsbevis för dem som leder och deltar i arbetet. Utbildningsbevisen gäller i fem år och därefter ska du genomföra en kompletterande utbildning.

Sanktionsavgift om utbildningsbevis saknas

Arbetsmiljöverket kan ta ut en sanktionsavgift om giltiga utbildningsbevis inte kan visas upp vid en inspektion. Arbetsgivaren kan behöva betala en avgift på 50 000 kronor för varje person som saknar giltigt utbildningsbevis.

Vad ska en utbildning innehålla?

Medicinska kontroller och tjänstbarhetsintyg

Du som arbetsgivare ska se till att alla arbetstagare som ska arbeta med asbest genomgår en medicinsk kontroll och får ett tjänstbarhetsintyg.

Den medicinska kontrollen och tjänstbarhetsintyget ska genomföras av en legitimerad läkare med specialistkompetens inom arbets- och miljömedicin eller motsvarande. Tjänstbarhetsintyget gäller i tre år. Därefter krävs en ny medicinsk kontroll och ett nytt intyg.

Du ska bifoga tjänstbarhetsintyget för alla arbetstagare som ska arbeta med asbest i din ansökan om tillstånd.

Du hittar kompetenskraven för läkare som gör tjänstbarhetsbedömning i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:15) om medicinska kontroller i arbetslivet.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:15) om medicinska kontroller i arbetslivet

Hanterings- och skyddsinstruktioner

Om ditt företag arbetar med asbesthaltigt material ska du som arbetsgivare ha skriftliga hanterings- och skyddsinstruktioner. Dessa ska du bifoga i din ansökan till Arbetsmiljöverket.

Instruktionerna kan komplettera byggarbetsplatsens arbetsmiljöplan. Se till att anpassa instruktionerna till det aktuella rivnings- eller saneringsarbetet innan arbetet påbörjas.

Instruktionerna kan delas in i avsnitt som till exempel beskriver:

  • hur dammspridning ska förhindras
  • personlig skyddsutrustning
  • andningsskydd
  • arbetsmetod
  • eftersanering
  • avfallshantering
  • personlig hygien.

Här finns färdiga mallar för hanterings- och skyddsinstruktioner för olika metoder att riva och sanera asbest.

Rivning innanför inneslutning, instruktion, pdf

Rivning utanför inneslutning inomhus till exempel glovebag, instruktion, pdf 
Rivning utomhus, instruktion, pdf

Yttrande från skyddsombud

Om företaget har anställda som är med i en facklig organisation kan det regionala skyddsombudet uttala sig om arbetet i ett yttrande. Du som arbetsgivare ska bifoga yttrandet i din ansökan. Om det finns ett lokalt skyddsombud som är utsett av arbetstagarna, ska yttrandet ges från det lokala skyddsombudet.

Det här händer när du ansöker om tillstånd

Ansök åtta veckor innan ni planerar att påbörja arbetet

Skicka din ansökan till Arbetsmiljöverket cirka åtta veckor innan ni planerar att påbörja arbetet. Om det saknas uppgifter kommer vi att meddela dig vad som saknas och be dig att komplettera ansökan.

Om ditt företag ombildas och får ett nytt organisationsnummer måste du som arbetsgivare skicka in en ny ansökan. Du kan inte överlåta ett tillstånd.

Bekräftelse på ansökan om tillstånd

När vi har tagit emot din ansökan får du en bekräftelse. Kontrollera att alla bilagor som du har skickat finns med i bekräftelsen. Om en bilaga saknas kan du skicka den till oss via e-post tillsammans med det diarienummer som står i bekräftelsen.

Kontroll och eventuell komplettering

Efter att du har skickat in din ansökan kommer Arbetsmiljöverket att kontakta dig för att boka in en kontroll eller be om kompletterande uppgifter. Efter kontrollen beslutar vi om tillståndet ska beviljas och hur länge det ska gälla.

Anmäl rivning av asbest efter att du har fått tillstånd

När ditt företag har fått tillstånd att riva och sanera, eller enbart att sanera, asbest ska du anmäla arbetet på varje enskilt objekt till Arbetsmiljöverket senast två helgfria arbetsdagar innan arbetet påbörjas. Du kan inte göra en anmälan om du inte har ett giltigt tillstånd.

Sanktionsavgift om du saknar giltigt tillstånd

Om Arbetsmiljöverket får information om att du som arbetsgivare inte har ett giltigt tillstånd kan du behöva betala en sanktionsavgift. Avgiften beror på typ av arbete samt hur många anställda företaget har. För rivning av asbest utan giltigt tillstånd är avgiften minst 40 000 kronor och högst 400 000 kronor.

Brott mot arbetsmiljölagen kan leda till en företagsbot

Det finns även andra regler i våra föreskrifter som kan leda till att du som arbetsgivare riskerar att dömas för brott mot arbetsmiljölagen om du inte följer dem. Då kan du få betala en företagsbot.

Avslag på tillståndsansökan

Arbetsmiljöverket kan neka dig tillstånd att hantera asbesthaltigt material om du som arbetsgivare inte uppfyller kraven i föreskrifterna, eller om ni har arbetat med asbest utan tillstånd.

Arbetsmiljöverket kan återkalla asbesttillstånd

Arbetsmiljöverket kan återkalla tillstånd av säkerhetsskäl. Här är exempel på när det kan ske:

  • Arbetet har inte utförts på ett säkert sätt.
  • Ett företag har lånat ut sitt tillstånd till ett annat företag.
  • Ett företag har inte anmält rivning eller sanering av asbest till Arbetsmiljöverket.
  • Handlingarna kopplade till tillståndet finns inte på platsen där arbetet utförs.

Fel organisationsnummer och firmanamn i formuläret

Arbetsmiljöverket får uppgifter om företag från Statistiska centralbyrån (SCB). Om ditt organisationsnummer eller firmanamn är felaktigt i formuläret kan du kontakta SCB. På deras webbplats kan du kontrollera uppgifterna.

Om du skriver fel organisationsnummer eller ett organisationsnummer som inte finns går det inte att göra en e-anmälan. Då kan du istället mejla din ansökan till Arbetsmiljöverket. Se till att alla uppgifter från ansökningsformuläret finns med, och bifoga de filer som efterfrågas i formuläret.

Blanketter på engelska

Här finns pdf-blanketter och webbformulär på engelska

Report demolition and removal of asbestos

Asbestos demolition and removal permit application

Asbestos handling research permit application, pdf

Asbestos machining permit application, pdf

Webbformulär 

Ansök om tillstånd för rivning och sanering av asbest

Anmäl rivning och sanering av asbest

Senast uppdaterad 2025-12-22