Fler pressmeddelanden

Arbetsgivare brister i det digitala arbetsmiljöarbetet

Många arbetsgivare har stor kunskap om digitala system och hur de påverkar människan. Trots det finns det fortfarande en del att göra när det gäller det digitala arbetsmiljöarbetet. Det visar årets EU-kampanj där vi inspekterat ledarskapet i det digitala arbetslivet.

En ung kvinna sitter framför en datorskärm i ett kontorslandskap.
Det är viktigt att skapa en tydlighet inom organisationen om vem som har ansvar för den digitala arbetsmiljöns utformning och användning.

Digitaliseringen innebär nya möjligheter för många, men kan också innebära risker i arbetsmiljön. Till exempel kan risken för kognitiv belastning och utmattning av hjärnan öka för den som ägnar stor del av sin arbetstid åt digitala system.

− Arbetsgivare behöver ta mer kommando över den digitala utvecklingen och skapa möjligheter till en välfungerande IT-miljö, utan risk för alltför stor kognitiv belastning som kan leda till utmattning av hjärnan. Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas av jobbet, säger Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.

Närmare 1 500 arbetsställen har inspekterats

Arbetsmiljöverket genomförde en inspektionsinsats av ledarskapet i det digitala arbetslivet mellan den 23 september och den 8 oktober i år. Vi ville veta om arbetsgivare har inkluderat den digitala arbetsmiljön i sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Vi har inspekterat närmare 1 500 arbetsställen inom branscher där vi bedömt att den huvudsakliga delen av arbetet sker med hjälp av digitala system.

− Vi har mött många arbetsgivare som har visat nyfikenhet och ett stort intresse kring den digitala arbetsmiljön. Inspektörerna har berättat att många av företagen har varit väl förberedda och redan påbörjat arbetet med att undersöka sin digitala arbetsmiljö innan vi kom på inspektion, säger Malin Cato.

Vi har ställt krav på drygt hälften av arbetsställena

Samtidigt visar inspektionsinsatsen att det fortfarande finns brister i det digitala arbetsmiljöarbetet. Omkring 55 procent av de inspekterade arbetsställena (828 stycken) har fått ett inspektionsmeddelande med krav på åtgärder. I de meddelandena har vi totalt ställt närmare 1 200 krav.

85 procent av inspektionsmeddelandena (710 stycken) innehåller krav som hänvisar till vår föreskrift om arbete vid bildskärm. Vi har till exempel ställt krav som handlar om att undersöka och riskbedöma de digitala systemen som används på företagen och ta fram en handlingsplan för åtgärder.

Drygt 30 procent av inspektionsmeddelandena (364 stycken) innehåller krav på en tydlig uppgiftsfördelning. Det handlar om vem som gör vad i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vi har undersökt om arbetsgivarna har en genomtänkt arbetsmiljöfördelning för att få koll på arbetet som genomförs via digitala system och hur de systemen påverkar den kognitiva arbetsmiljön.

− Det är viktigt att skapa en tydlighet inom organisationen om vem som har ansvar för den digitala arbetsmiljöns utformning och användning. Arbetsgivarna ska också se till att de som får dessa uppgifter är tillräckligt många och har de befogenheter, resurser och kunskaper som behövs för att förebygga risker i arbetet och uppnå en god digital arbetsmiljö, säger Malin Cato.

Branscherna där vi gjorde flest inspektioner

Flest inspektioner har genomförts inom branschområdena arkitektverksamhet och teknisk konsultverksamhet samt dataprogrammering och datakonsultverksamhet – totalt 865 inspektioner. Det är branscher där arbetstagare länge har arbetat i en digital arbetsmiljö och där det finns mycket kunskap kring digitala system och hur de påverkar människan. Men även inom dessa branscher ställde vi krav i drygt hälften av våra inspektioner.

− Trots att man i dessa branscher länge har arbetat digitalt finns det fortfarande en del att göra när det gäller arbetsmiljöarbetet. Det handlar inte minst om att utifrån det systematiska arbetsmiljöarbetet undersöka de arbetsmiljörisker som kan finnas i det digitala arbetslivet, säger Malin Cato.

Fakta: EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”

Under åren 2023–2025 genomförs EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”. I Sverige är temat för 2024 ”Chefens roll i det digitala arbetslivet”. Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats ”Ledarskapet i det digitala arbetslivet” är en del av kampanjen och har bland annat som syfte att

  • öka arbetsgivares kunskaper om hur digital arbetsmiljö kan inverka på bland annat vår kognitiva hälsa
  • få arbetsgivare att se de digitala aspekterna av arbetsmiljön som ett givet riskområde att hantera inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet
  • få chefer och arbetsledare att ta ägandeskap och ansvar för hur den digitala arbetsmiljön utformas, används och anpassas till arbetet. 

EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv” på Arbetsmiljöverkets hemsida

Relaterade pressmeddelanden

  • Tillsynsinsats ska minska farliga kemiska exponeringar på jobbet
    • 3 november 2025
    • Pressmeddelande

    Varje år dör omkring 600 personer i Sverige av cancer som kan kopplas till deras arbete. Bakom siffran döljer sig livsfarliga men ofta osynliga risker – som kemikalier och stendamm. Nu inleder Arbetsmiljöverket en omfattande nationell tillsynsinsats inom mark- och anläggningsarbete samt indust...

  • Arbetsgivare brister i arbetet med stationära maskiner
    • 22 oktober 2025
    • Pressmeddelande

    Arbete med stationära maskiner leder till många arbetsolyckor. Trots det har många arbetsgivare inte undersökt eller riskbedömt arbetet vid dessa. Det visar vår senaste inspektionsinsats, där vi inspekterade teknikens påverkan på arbetsmiljön i tillverkningsindustrin.

  • 1,3 miljoner människor upplever hälsobesvär av jobbet
    • 8 oktober 2025
    • Pressmeddelande

    Var tredje som arbetar inom utbildning, vård, omsorg och bygg uppger att de har besvär med hälsan på grund av sitt arbete. De vanligaste besvären är trötthet, fysisk smärta och värk i kroppen.

  • Brister i användningen av personligt fallskydd
    • 6 oktober 2025
    • Bygg, anläggning
    • ...

    Många allvarliga olyckor i byggbranschen orsakas av fall från höjd. Arbetsmiljöverket har de senaste åren genomfört en nationell tillsynsaktivitet med fokus på personlig fallskyddsutrustning. Det vanligaste kravet vi ställde till arbetsgivarna: Använd inte personlig fallskyddsutrustning om det...

Fler nyheter och pressmeddelanden