Upptäck risker i god tid
För att arbetsmiljön ska vara säker 
måste du kontrollera den ofta. 
Då kan du upptäcka risker 
innan något farligt händer. 
Du ska också ha rutiner så att du vet vad du ska göra 
om det händer något.
Varje dag
Försök att tänka på arbetsmiljön för alla anställda 
varje dag när du jobbar. 
Då blir det lättare att komma på 
om något behöver förändras.
När något ovanligt händer
Ibland kan det hända saker på arbetet 
som gör att personal behöver extra stöd 
från dig som är chef.
- Om någon får nya arbetsuppgifter:
Tala om för dem vad som är viktigast 
så att de vet vilka uppgifter de ska göra först. 
- Om någon kommer tillbaka efter att ha varit sjuk länge: 
Berätta vad som har hänt på arbetet sedan sist. 
Fråga om de behöver hjälp.
- Om ni ska ändra på något i företaget:
Om ni bestämmer att företaget ska ändra på något 
måste ni tänka igenom hur det påverkar arbetsmiljön. 
Här är exempel på förändringar 
som kan påverka arbetsmiljön:
- att bygga om
- att börja arbeta på ett nytt sätt
- att säga upp personal.
Ta gärna hjälp av personalen 
och gör en lista som svarar på de här frågorna:
- Vad kommer att ändras?
- Vem kommer att påverkas?
- Vilka risker finns det?
Använd listan för att planera åtgärder.
Senast uppdaterad 2023-10-20
