Fler pressmeddelanden

Nagelvårdssalonger kontrollerade i myndighetsgemensam insats

I slutet av 2024 genomfördes en myndighetsgemensam kontrollinsats riktad mot nagelvårdsbranschen. Kontroller utfördes i samtliga län och omfattade totalt 80 arbetsplatser. Resultatet visade på omfattande brister i arbetsmiljö, kassaregister, personalliggare och misstänkta brott mot utlänningslagen samt människoexploatering. Drygt hälften av arbetsställena hade brister i sin ekonomiska redovisning, arbetsmiljö eller brutit mot andra lagar och regler.

Bild på en nagelsalong med långt arbetsbord och stol
Vid kontroller av nagelsalonger upptäcktes bland annat dålig ventilation, långa arbetsdagar och avsaknad av tjänstbarhetsintyg för arbete med farliga kemikalier som kräver läkarintyg.

– Vi har identifierat stora problem med regel- och lagöverträdelser som brister i kassaregister och personalliggare. Det leder till att vi nu inleder skatteutredningar mot företag som inte följer lagen. Den här typen av regelöverträdelser snedvrider konkurrensen och hotar vår välfärd, säger Nina Blomkvist, nationell samordnare för arbetslivskriminalitet på Skatteverket.

Farlig arbetsmiljö och långa arbetsdagar

Arbetsmiljöverket upptäckte allvarliga arbetsmiljöbrister. I flera fall saknades fungerande ventilation, trots att personalen hanterar farliga kemikalier under långa arbetsdagar.

– Våra inspektörer upptäckte allvarliga arbetsmiljörisker, som bland annat dålig ventilation, långa arbetsdagar och avsaknad av tjänstbarhetsintyg för arbete med farliga kemikalier som kräver läkarintyg. Det är arbetsgivarens ansvar att säkerställa att arbetsmiljön är hälsosam. Ingen ska behöva riskera sin hälsa på jobbet, säger Arne Alfredsson, chef för myndighetssamverkan mot arbetslivskriminalitet på Arbetsmiljöverket.

Organiserad brottslighet och människoexploatering

Polismyndigheten och Jämställdhetsmyndigheten identifierade en minderårig utan vårdnadshavare i Sverige som antas varit utsatt i människoexploatering. Socialtjänsten kontaktades för stöd till den minderårige.

– I flera fall ser vi kopplingar till organiserad brottslighet. Dessa aktörer utnyttjar sårbara individer och tjänar stora pengar på brottslighet i arbetslivet. Genom samverkan kan vi effektivt sätta stopp för detta, säger Per Wadhed, chef för sekretariatet för myndighetssamverkan vid Polisen.

Kontrollinsatsens resultat i korthet

Skatteverket

Brister i kassaregister och dubbelregistrering av personal i personalliggare, vilket ökar risken för oredovisade intäkter och löner. Sammanlagt har kontrollavgifter om 724 000 kronor utfärdats.

Arbetsmiljöverket

Brister i ventilation, utbildningsintyg och tjänstbarhetsintyg samt överträdelser av arbetstidslagen. Sanktionsavgifter på cirka 100 000 kronor utfärdades för avsaknad av utbildningsintyg för arbete med farliga kemikalier (Cyanoakrylat) och tjänstbarhetsintyg (läkarintyg).

Jämställdhetsmyndigheten

Identifierade minderårig utan vårdnadshavare i Sverige, möjliga fall av människoexploatering, upprättad kontakt med socialtjänst angående den minderårige.

Polisen

15 anmälningar om brott mot utlänningslagen, varav flera även gäller anmälningar om människoexploatering. Inlett förundersökningar om människoexploatering och penningtvätt och gjort beslag av föremål och kontanter till ett värde om cirka 7 miljoner kronor.

Utöver detta pågår fortsatta utredningar om misstänkta regelöverträdelser även på andra myndigheter.

Bakgrund

Nio myndigheter har regeringens uppdrag att arbeta tillsammans för att motverka arbetslivskriminalitet inom olika branscher.

Tillsammans planerar och genomför vi oanmälda kontroller för att stoppa regelbrott och annan brottslighet i arbetslivet. Kontrollerna genomförs i riskbranscher som till exempel transport, bygg, bärplockning, bilverkstäder, biltvättar, slakterier, byggverksamhet, restauranger och skönhetssalonger. Under november-december 2024 genomfördes kontroller i nagelvårdsbranschen.

Sedan 2018 har myndigheterna genomfört nära 16 000 gemensamma kontroller. Sedan 2023 organiseras kontrollerna inom ramen för samverkan i de sju regionala centren mot arbetslivskriminalitet, AKC. Dessa finns i Stockholm, Umeå, Göteborg, Malmö, Norrköping, Uppsala och Örebro.

Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet i arbetet mot arbetslivskriminalitet. I arbetet deltar även Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Försäkringskassan, Migrationsverket, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Jämställdhetsmyndigheten.

Kontaktuppgifter för mer information

Arbetsmiljöverket

Sara Svensson, Arbetsmiljöverkets samordnare för arbetet mot arbetslivskriminalitet i Stockholm, telefon 010-730 9219.

Jämställdhetsmyndigheten

Paulina Bolton, utredare vid Nationella samordningen för prostitution och människohandel.

paulina.bolton@jamstalldhetsmyndigheten.se

Polismyndigheten

Per Wadhed, chef för sekretariatet för myndighetssamverkan vid Polisen, telefon till polisens mediacenter 010-563 91 70.

Skatteverket

Nina Blomkvist, nationell samordnare för arbetslivskriminalitet på Skatteverket, telefon 010-5757110

Relaterade pressmeddelanden

  • Allvarliga brister upptäckta vid myndighetsgemensam kontrollinsats
    • 22 maj 2025
    • Pressmeddelande

    I mitten av maj genomfördes en omfattande myndighetsgemensam insats i Kungsbacka, Varberg, Falkenberg och Halmstad, där ett 40-tal arbetsplatser och företag granskades. Syftet var att upptäcka arbetsmiljöbrister, bidragsbrott, osäkra arbetsförhållanden samt andra brott.

  • Vi inspekterar otillåten påverkan mot offentliganställda tjänstemän
    • 20 maj 2025
    • Pressmeddelande

    Offentliganställda tjänstemän blir utsatta för hot, våld och annan otillåten påverkan. Det kan leda till stark psykisk påfrestning, ökad risk för ohälsa och är i förlängningen även ett hot mot demokratin. Nu inleder Arbetsmiljöverket en tillsynsinsats där vi kommer att inspektera kommuners och...

  • Sjuksköterskor tror inte de kan jobba till pension på grund av arbetsmiljön
    • 12 maj 2025
    • Pressmeddelande

    Idag hyllar vi alla sjuksköterskor som på många sätt bär vårt samhälle. Samtidigt hoppas vi att samhället kan göra mer för att bära våra sjuksköterskor. Om sjuksköterskor ska kunna ta hand om oss måste vi ta hand om dem.

  • Arbetsmiljöverket inleder tillsynsinsats inom hemtjänsten
    • 6 maj 2025
    • Pressmeddelande

    Personal i hemtjänsten anmäler arbetssjukdomar och arbetsolyckor med sjukfrånvaro dubbelt så ofta som genomsnittet för samtliga branscher. Många orkar inte arbeta heltid och omsättningen på personal är hög. Samtidigt är det en allt större andel av befolkningen som blir gammal och behöver vård ...

Fler nyheter och pressmeddelanden