Hemtjänstpersonalens arbetsmiljö

Allt fler hemtjänstpersonal blir sjukskrivna – samtidigt som allt fler invånare i Sverige åldras och behöver vård i hemmet. Arbetsmiljön behöver förbättras för att minska sjuktalen. Arbetsmiljöverket inspekterar därför kommunala och privata hemtjänstföretag över hela Sverige. Inspektionerna pågår mellan maj 2025 - maj 2026.

Arbetsmiljön behöver förbättras för att minska sjuktalen och göra arbetet mer attraktivt. Idag anmäler hemtjänsten dubbelt så många arbetsolyckor och arbetssjukdomar jämfört med alla andra branscher i Sverige. 

Med kunskap, befogenheter och resurser går det dock att bygga en god arbetsmiljö för hemtjänstpersonal. En god introduktion minskar också risken att skada sig på jobbet. Vi behöver värna dem som ska vårda oss.

Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats är rikstäckande mot både kommunala och privata hemtjänstföretag, och pågår mellan maj 2025 till maj 2026. Under inspektionerna kommer vi bland annat att titta på hur arbetsgivare förebygger risker och följer våra arbetsmiljöregler om

  • belastningsergonomi,
  • ohälsosam arbetsbelastning,
  • hot och våld,
  • fall från samma nivå och
  • systematiskt arbetsmiljöarbete, där även den viktiga introduktionen ingår.

Inspektionen kan komma att ske i samverkan med Försäkringskassan.

Senast uppdaterad 2025-05-06