Arbeta med arbetsmiljön
Ett fungerande arbetsmiljöarbete är avgörande för att skapa arbetsförhållanden som leder till god hälsa och förebygger ohälsa på jobbet. Arbetsmiljön är allt som påverkar hur du har det på jobbet, från hur bra ventilationen är till att arbetstiderna är rimliga.
Arbeta systematiskt med arbetsmiljön
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) betyder att ni har ett bestämt sätt för hur ert arbetsmiljöarbete ska gå till. Systemet för det sättet är bestämt i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar.
Med hjälp av ert system kan ni upptäcka risker innan något hänt istället för att göra åtgärder efter ett tillbud eller en olycka. Det blir också enklare att följa de krav som finns i andra föreskrifter som gäller er verksamhet när själva arbetsmiljöprocessen finns på plats.
Starta arbetsmiljöarbetet
Ta hjälp av vår guide för att tillsammans komma igång med ert systematiska arbetsmiljöarbete:
Här kan du läsa mer om hur systematiskt arbetsmiljöarbete fungerar i praktiken:
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
Arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön
Det är arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön är god och att ingen blir sjuk, skadar sig eller dör på grund av sitt arbete. Det gäller alla i verksamheten, oavsett vilka arbetsuppgifter de har.
Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön
Hur lagarna om arbetsmiljö hänger ihop
I ert arbete med arbetsmiljön behöver ni följa olika lagar som hänger ihop:
- Arbetsmiljölagen är grunden som ger förutsättningarna för arbetsmiljöarbetet.
- Systematiskt arbetsmiljöarbete är övergripande regler som beskriver hur arbetsmiljöarbetet går till.
- Arbetsmiljöverkets föreskrifter tar upp specifika regler för olika områden i arbetsmiljön, till exempel buller eller smittrisker.
Här hittar du alla Arbetsmiljöverkets föreskrifter:
Senast uppdaterad 2025-11-10