Frågor och svar om utstationering

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna om utstationering.

Vanliga frågor och svar

Vad utstationering är och vilka regler som gäller kan du läsa om på sidan Om Anmäl utstationering:

Om Anmäl utstationering

Vad du som arbetsgivare måste göra kan du läsa om på sidan Om Anmäl utstationering:

Om Anmäl utstationering

Om arbetstagaren regelbundet byter arbetsplats under utstationeringstiden, anmäl adressen till den arbetsplats som arbetstagaren oftast är på eller utgår från.

Om arbetstagaren byter arbetsplats permanent under utstationeringstiden, måste du göra en ny anmälan.

Om arbetstagaren ska arbeta för en annan tjänstemottagare, måste du göra en ny anmälan.

Nej. Du behöver bara anmäla datum för när arbetstagaren ska starta och sluta sitt arbete. Du behöver till exempel inte anmäla tillfällig frånvaro på grund av kortare arbete i hemlandet, sjukdom, ledighet eller semester under utstationeringstiden.

När utstationeringen har startat kan du bara ändra slutdatumet om det inte har passerats.

Logga in i tjänsten Anmäl utstationering. Under rubriken Pågående utstationeringar ser du dina utstationerade arbetstagare. Leta upp den arbetstagare som ändringen gäller. Klicka på symbolen med pennan. Ändra den felaktiga informationen och klicka på Spara.

Logga in i tjänsten Anmäl utstationering. Klicka sedan på menyn uppe till höger och välj Ändra konto. Sidan med dina kontouppgifter öppnas. Ändra uppgifterna och klicka sedan på Uppdatera konto.

Klicka på Logga in och därefter på Glömt lösenord?.

Kontakta Arbetsmiljöverkets svarstjänst, telefon 010-730 90 00.