Synliggöra, jämföra och reflektera för en jämställd arbetsmiljö. Alla har rätt till en sund och säker arbetsmiljö. Men så ser det inte alltid ut. Vi vet att det finns stora arbetsmiljöproblem i de sektorer där flest kvinnor arbetar och där arbetet har människor i fokus. Det drabbar både kvinnor och män som arbetar inom dessa områden.
I det här testet kan du jämföra olika arbetsplatser genom att svara på frågor om hur arbetsplatsen ser ut och hur arbetet är organiserat. Därefter får du svara på frågor om hur du tror att arbetsförhållandena är för medarbetarna.
Testet ger inte svar på om arbetsmiljön uppfyller krav i lagstiftningen. Men det kan ge ett underlag för att uppmärksamma förhållanden som – direkt eller indirekt – kan påverka förutsättningarna för att uppfylla kraven.
Testet och materialet har tagits fram av forskaren Annika Härenstam på uppdrag av Arbetsmiljöverket. Underlag för testet och materialet bygger på den forskning som det också finns referenser till. Annika Härenstam svarar för testets och materialets innehåll.
I denna första version av testet fungerar tyvärr inte lyssna-funktionen. Om du har några kommenterar eller frågor om testet kontakta Arbetsmiljöverket via vårt kontaktformulär på av.se
Va? Arbetsmiljön ska vara lika bra för alla – oavsett var eller vad du jobbar med. Så ser det tyvärr inte ut idag. Forskningen visar att arbetsplatser där många kvinnor arbetar ofta har sämre arbetsmiljö än arbetsplatser där många män arbetar. Varför är det så? Är det så i er organisation? Och vad kan ni i så fall göra åt det? I det här testet kan du jämföra din organisation med en annan och få inspiration, kunskap och tips för att påbörja en resa mot en bättre och mer jämställd arbetsmiljö.
I den här delen gör du en översiktlig beskrivning av arbetsplatsernas uppdrag. Du kommer att få svara på ett antal frågor.
De tre första frågorna handlar om vad man i huvudsak arbetar med på arbetsplatserna du valt: människor, maskiner eller papper och data. Välj det alternativ som stämmer bäst med vad merparten av de anställda arbetar med.
Arbetar man oftast nära människor och/eller med människors behov av hjälp och stöd?
Arbetar man oftast med teknisk utrustning, maskiner eller fordon?
Arbetar man oftast vid ett skrivbord eller vid en dator?
Läs mer om vad typen av arbete betyder för arbetsmiljön: referens 1, 2, och 3.
Läs mer om kort upplärningstid, personalomsättning och arbetsmiljö: referens 4, 5 och 6.
Hur många medarbetare finns det på arbetsplatsen?
Hur stor andel av medarbetarna har en längre utbildning (högskola eller högre)?
I vilken utsträckning används vissa maskiner eller arbetsstationer mer av kvinnor och andra av män?
I vilken utsträckning har kvinnor och män likvärdiga villkor när det gäller lön, inflytande, utveckling och trygghet?
Kommunikation, ledning och styrning är viktiga för arbetsmiljön. Här jämför du arbetsplatsernas kommunikationsmönster.
Klicka för de svarsalternativ du kan tänka dig höra från arbetsplatserna. Välj det som du anser stämmer bäst för arbetsplatsen.
Välj den bild som du tycker bäst beskriver hur kärnverksamheten och högsta ledningen kommunicerar.
Citat 1: "Jag försökte prata om problemen med ledningen men där är de ju stenhårda. Budskapet var: ni får inte ett öre för de här nya uppgifterna – ni ska klara verksamheten på ett eller annat sätt."
Citat 2: "Jag gick till ledningen och sa: ‘Det här håller inte, ni får tala om för mig vad vi ska göra.’ De lyssnade på mina synpunkter och vi kom överens om hur vi skulle göra och vad jag skulle prioritera."
Citat 3: "Om jag inte når chefen snart blir jag tokig. Man är full av tankar och frågor, och så får man inte ens kontakt. Det är som att inte veta vad man ska göra, men ändå se till att det funkar."
Citat 4: "Hela kedjan, ja hela teamen fungerar. Och vi är delaktiga, alla förstår vart vi är på väg och hur mycket vi ska satsa. Eftersom vi vet vad tanken är kan vi jobba på och allt fungerar som det ska."
Citat 5: "Ibland känns det som om vi bara är här för att dokumentera i stället för att göra vårt jobb. Vem läser allt detta och vad ska det vara bra för?"
Citat 6: "Det känns som att man producerar någonting som ger något i slutändan, i stället för att bara göra meningslösa saker."
Citat 7: "På våra arbetsplatsmöten är det mest information. Ingen brukar ha några invändningar. I kafferummet däremot kommer gnället och protesterna."
Citat 8: "På våra arbetsplatsmöten kan vem som helst lyfta en fråga. Det kan bli mycket diskussion men efter ett tag brukar vi hitta en lösning som alla ställer upp på."
Citat 9: "Det är som att vara på en fotbollsplan och springa efter alla bollar som kommer. Man blir helt slutkörd."
Citat 10: "Vi har alla samma mål. Vi tänker hela tiden på hur vi ska göra så att vi inte behöver lägga tid på onödiga saker."
Nedan ser du hur kommunikationen på din arbetsplats ser ut. Den första bilden visar hur kärnverksamheten och högsta ledningen kommunicerar. Kedjorna visar på bra (hel kedja) och dålig (bruten kedja) kommunikation. Läs mer nedan.
I den här delen får du synliggöra förhållandet mellan krav och resurser för medarbetarna på arbetsplatserna.
Du kommer att få svara på ett antal frågor. Svara genom att klicka på eller dra i reglagen. 1 betyder ”stämmer inte alls” och 5 betyder ”stämmer helt”.
Utgå från medarbetarna som utför kärnverksamheten på arbetsplatsen.
Det viktigaste för en sund arbetsmiljö är att det finns en balans mellan kraven på arbetet och resurserna som finns för att utföra arbetet. Människor kan utföra det mesta, till och med åka till månen eller rädda liv, så länge det finns rätt förutsättningar och resurser att göra jobbet. Resurserna behöver både vara anpassade till arbetets natur och till individens förutsättningar. Exempel på resurser är tydliga mål, tillräcklig tid, stöd, uppskattning, anpassad utrustning och välfungerande IT-system. Läs mer om detta i referens 15, 18, 19, 20.
Arb 1 |
vs. |
Arb 2 |
||
---|---|---|---|---|
Uppdrag | ||||
- | ![]() |
![]() |
- | |
- | ![]() |
![]() |
- | |
- | ![]() |
![]() |
- | |
- | ![]() |
![]() |
- | |
- | ![]() |
![]() |
- | |
- | ![]() |
![]() |
- | |
Personal | ||||
Medarbetare | st | st | Medarbetare | |
Kvinnor | % | % | Kvinnor | |
Högskoleutbildning | % | % | Högskoleutbildning | |
Medarbetare per chef | st | st | Medarbetare per chef | |
Kvinnor och män gör olika saker i X utsträckning | ![]() |
![]() |
Kvinnor och män gör olika saker i X utsträckning | |
Kvinnor och män har i X utsträckning likvärdiga villkor | ![]() |
![]() |
Kvinnor och män har i X utsträckning likvärdiga villkor | |
Kommunikation | ||||
Bilder här | Bilder här | |||
Krav & resurser | ||||
40 30 20 10 40 30 20 10 |
40 30 20 10 40 30 20 10 |
Nu har du förhoppningsvis fått syn på viktiga aspekter för arbetsmiljön på din arbetsplats. Det är bra om flera på din arbetsplats gör testet och diskuterar i grupp: vad kan ni lära av varandras perspektiv och beskrivningar?
Vad kan du lära dig av hur det ser ut i en annan typ av verksamhet?
Är skillnaderna rimliga i förhållande till arbetets karaktär, det vill säga om man arbetar med människor, ting eller symboler?
Är skillnaderna mellan mans- och kvinnodominerade verksamheter rimliga?
Vilka frågor väcker jämförelserna hos dig?
Har du fått syn på saker hos er som skulle kunna förändras för att skapa en bättre arbetsmiljö?
Fundera över hur ni kan gå vidare med ett förbättringsarbete?
Hur kan jämställdhet bli en del av det dagliga arbetsmiljöarbetet?
Systematiskt arbetsmiljöarbete Organisatorisk och social arbetsmiljö