Arbete i farlig atmosfär
Du som arbetsgivare ska i första hand se till att farlig atmosfär inte uppkommer. Om det inte går ska du minska riskerna. Åtgärderna du genomför ska bygga på den riskbedömning som du är skyldig att utföra.
Som arbetsgivare ska du planera, bedriva och följa upp arbeten så att farlig atmosfär helst inte uppstår. Om det finns risk för farlig atmosfär ska du vidta åtgärder för att minska riskerna.
Överväg i första hand tekniska och organisatoriska lösningar, men ibland räcker inte det och då kan arbetstagaren behöva använda lämplig personlig skyddsutrustning.
Riskbedöm och kontrollera innan arbetet påbörjas
Innan arbete påbörjas i slutna utrymmen ska du som arbetsgivare genomföra en riskbedömning. Du ska också se till att luften kontrolleras. Arbetet får påbörjas först när du har mätt halten av
- syrgas
- hälsofarliga ämnen
- brännbara gaser och ångor.
Beroende på resultatet av mätningarna behöver du vidta lämpliga åtgärder. Du ska också bestämma om luften behöver kontrolleras under hela arbetets gång. När du riskbedömer och beslutar om åtgärder ska du också se om det finns behov av till exempel
- arbetstillstånd
- forcerad ventilation
- gasmätningsutrustning
- brandvakt
- larm
- lyftanordning för att snabbt kunna få ut arbetstagarna
- personlig skyddsutrustning.
En beskrivning av hur du ska arbeta med frågor kring riskbedömning, arbetstillstånd och arbete i slutna utrymmen finns i vägledningen till kemireglerna.
LÄNK Vägledning till kemireglerna
Arbeta inte ensam
Vid arbete i cistern, brunn, silo, lastutrymme eller liknande ska det finnas någon som övervakar den som arbetar inne i det slutna utrymmet. Övervakningen är till för att den som arbetar i utrymmet ska kunna få hjälp om det behövs. Det ska finnas en lyftanordning förberedd för att snabbt kunna få ut arbetstagare ur utrymmet, om det inte är uppenbart onödigt. Det kan vara livsavgörande att dessa åtgärder är på plats.
Flera allvarliga olyckor har inträffat när en arbetstagare har svimmat på grund av syrebrist i ett slutet utrymme. När detta har upptäckts, har det hänt att en kollega gått in i utrymmet för att undersöka vad som hänt och då också svimmat. Därför är det viktigt att kunna lyfta ut arbetstagare ur ett slutet utrymme, utan att behöva gå in i utrymmet och själv riskera att svimma. Om arbetstagare måste gå in bör de använda andningsapparat för att inte själva drabbas av syrebrist.
Andningsapparat – det enda som skyddar mot syrebrist
Om det är oklart vilka luftföroreningar som finns i den omgivande luften eller när det finns risk för syrebrist ska arbetstagaren alltid använda andningsapparat.
Andningsapparat är det enda som skyddar mot syrebrist, eftersom luften kommer från en källa som inte är förorenad. En hel- eller halvmask med lämpliga gasfilter skyddar normalt mot giftiga gaser, men inte mot kvävande ämnen. Kvävande ämnen reducerar syrehalten i luften, vilket gör att man måste tillföra ren luft med rätt syrgashalt.
Det är viktigt att du som arbetsgivare väljer rätt personlig skyddsutrustning och rätt andningsskydd. Här måste du även tänka på explosionsrisken och vid behov använda Ex-klassad utrustning.
Arbetsgivaren ansvarar för riskerna i farlig atmosfär
Som arbetsgivare ansvarar du för att minska riskerna med arbete i farlig atmosfär, precis som du har ansvar för all arbetsmiljö. Du ska känna till arbetsmiljölagen och övriga arbetsmiljöregler.
Samordningsansvar är viktigt där flera arbetsgivare är verksamma
Arbete i farlig atmosfär kan vara förenat med mycket stora och allvarliga risker. De arbeten eller arbetsuppgifter som omfattas är vanligtvis tillfälliga och utförs ofta av entreprenörer i verksamheter där flera arbetsgivare är verksamma samtidigt.
Därför är samordningsansvar viktigt på arbetsplatser där flera arbetsgivare är verksamma. Många allvarliga olyckor sker på sådana arbetsplatser och beror ofta på bristande kunskap om vilka regler som gäller, vilket innebär otydliga rutiner för arbetsmiljöfrågor på arbetsstället.
Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt
Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.
LÄNK: Systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö
Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.
Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet
Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.
LÄNK Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:10) om risker i arbetsmiljön
LÄNK Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:14) om gränsvärden för luftvägsexponering i arbetsmiljön
Senast uppdaterad 2024-09-24