Våld och hot om våld
Risken för våld och hot i arbetet är ett stort arbetsmiljöproblem på många arbetsplatser, och riskerna finns i många branscher. Men med ett bra förebyggande arbete går det att skapa en trygg arbetsplats. Till exempel kan många våld- och hotsituationer undvikas med anpassade lokaler och genomtänkta arbetsrutiner.
Vilka riskerar att utsättas för våld och hot om våld?
Vilka typer av våld eller hot om våld som kan uppstå på arbetsplatsen beror på yrke, bransch och arbetsuppgifter. Här beskriver vi några olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer där våld eller hot om våld kan förekomma.
Hot om våld på sociala medier eller telefon
I arbete med människor, exempelvis vid myndighetsutövning och annat klientnära arbete, finns risk att bli utsatt för hot om våld på sociala medier eller i telefon.
Risk för våld kan vara en del i arbetet
För till exempel poliser kan våld vara en oundviklig del av arbetet. Det är ändå viktigt att arbeta för att förebygga att arbetstagarna kommer till skada.
Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt
Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.
LÄNK: Systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsgivaren ansvarar för riskerna för våld och hot
Som arbetsgivare ansvarar du för att minska riskerna för våld och hot, precis som du har ansvar för all arbetsmiljö. Du ska känna till arbetsmiljölagen (1977:1160) och övriga arbetsmiljöregler som till exempel Arbetsmiljöverkets föreskrifter om planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar (AFS 2023:2).
På arbetsplatsen ska det finnas kända rutiner för hur ni hanterar våld och hot, oavsett var det förekommer, till exempel på internet. Av rutinerna ska det tydligt framgå att du som arbetsgivare inte accepterar att dina arbetstagare utsätts för hot om våld.
Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö
Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.
Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet
Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.
Ungdomar får inte utsättas för risker för våld och hot
Ungdomar under 18 år får inte arbeta med arbetsuppgifter där det finns risk för att de kan bli utsatta för våld och hot.
Intressekonflikter mellan olika lagar
Arbetet med människor styrs av flera olika lagar. Dels lagar som tillgodoser brukares, patienters och klienters intressen, dels arbetsmiljölagen som reglerar arbetsmiljön för arbetstagare. Det är viktigt att veta att lagarna inom vård, omsorg och socialtjänst gäller parallellt utan att någon av dem har företräde framför arbetsmiljölagen. Ibland kan det bli konflikt mellan önskemål om hur arbetet ska utföras och arbetstagarnas rätt till en arbetsmiljö som inte leder till ohälsa. Det gäller då för arbetsgivaren att hitta särskilda lösningar som inte riskerar arbetstagarnas arbetsmiljö.
Läs mer om att förebygga våld och hot om våld
Arbeta systematiskt för att minska riskerna för våld och hot om våld
Värdetransporter – stor risk för våld och hot om våld
Checklista: kartlägg riskerna för våld och hot om våld
Om våld eller hot om våld inträffar
Läs mer
Länk till föreskrift
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/beslutade-foreskrifter-som-trader-i-kraft-2025/afs-20231/?hl=afs%202023:1#utredningavohalsaellerolycksfallochallvarligatillbud
Senast uppdaterad 2024-10-01