Organisatorisk och social arbetsmiljö
Ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet ska inte förekomma på svenska arbetsplatser. Tillsammans kan arbetsgivare och arbetstagare bidra till att förebygga ohälsa på arbetsplatsen på olika sätt.
Forskning visar att det finns tre områden inom organisatorisk och social arbetsmiljö som innebär risker för människors hälsa och som arbetsgivaren kan motverka. De tre områdena är:
- ohälsosam arbetsbelastning
- arbetstidens förläggning, det vill säga när arbetet ska utföras
- kränkande särbehandling.
Ohälsosam arbetsbelastning, kränkande särbehandling och långa arbetsdagar kan skapa arbetsrelaterad stress, det vill säga en reaktion på en påfrestande arbetssituation. Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets regler menar att det är riskerna i arbetsmiljön som ska åtgärdas, inte människors reaktion på dem.
Läs mer om hur du som arbetsgivare kan förebygga riskerna:
Förebygg ohälsosam arbetbelastning
Motverka kränkande särbehandling och mobbning
Motverka att arbetstiden leder till ohälsa
Anpassa organisationen så att den främjar en god arbetsmiljö
Brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön kan leda till ohälsa. När det händer är det vanligt att arbetsgivarens åtgärder inriktas på att hjälpa individen, exempelvis genom att erbjuda stresshantering. Men föreskrifternas avsikt är att åtgärderna ska påverka förutsättningarna för arbetet. Det innebär i praktiken att ordna arbetet så att kraven och resurserna är i balans.
Läs om hur du som arbetsgivare kan göra så att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet:
Arbeta så här med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
Det är arbetsgivaren som har ansvar för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
Arbetsgivaren ska organisera, kommunicera, leda och fördela arbetet så att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön är god. Det ska vara tydligt vad som förväntas av arbetstagarna i deras arbete och det ska finnas balans mellan kraven i arbetet och de resurser som finns tillgängliga för att utföra arbetsuppgifterna. Arbetsgivaren ska också organisera arbetet så att arbetstiderna inte påverkar arbetstagarna negativt.
Den sociala arbetsmiljön handlar om hur vi samspelar, samarbetar och stödjer varandra i arbetet. Risker i arbetsmiljön påverkar också varandra, exempelvis ökar risken för kränkande särbehandling på arbetsplatser där arbetsbelastningen är för hög.
Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö
Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.
Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet
Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.
Text och videoblock: filmen Utmaningen
LÄNK till kapitel: 2 kap. Organisatorisk och social arbetsmiljö i Planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar (AFS 2023:2)
Senast uppdaterad 2024-09-24