Förebygga och åtgärda riskerna med buller
Här kan du läsa om vad du som arbetsgivare alltid måste göra för att förebygga och åtgärda riskerna med buller.
Vad du som arbetsgivare alltid måste göra
Det finns några saker du som arbetsgivare alltid måste göra för att minska riskerna från buller i arbetsmiljön.
Planera, bedriva och följa upp
Du som arbetsgivare ska alltid planera, bedriva och följa upp arbetet så att du minskar det buller arbetstagarna utsätts för. Ta bort bullret där det uppstår eller sänk det så långt som möjligt. Ta hänsyn till den tekniska utvecklingen och möjligheterna att begränsa bullret.
I föreskrifterna finns några punkter som arbetsgivaren särskilt ska överväga. Du hittar dessa punkter och vad de kan innebära längre ned på sidan, under rubriken Så här ska du minska bullerexponeringen.
Undersöka, bedöma och åtgärda
Du som arbetsgivare ska också alltid undersöka arbetsförhållandena och bedöma riskerna med att arbetstagarna utsätts för buller i arbetet. Detta gäller för allt buller: både hörselskadligt buller och störande buller. Läs mer om hur du ska göra längre ned på sidan, under rubriken Undersök, riskbedöm, åtgärda och kontrollera.
Du ska genomföra åtgärder
- när bullret uppnår vissa ljudnivåer
- när störande buller utgör risk för ohälsa
- när arbetstagare har drabbats av hörselskador.
Du kan läsa mer om insatsvärden, gränsvärden och störande buller på den fördjupande sidan om buller.
Bedöma och mäta
För att ta reda på om arbetstagare exponeras för buller som kommer upp till eller över insats- eller gränsvärden ska du som arbetsgivare bedöma vilket buller arbetstagarna utsätts för. Om det behövs ska du göra mätningar. Mätningar ska planeras och genomföras med lämpliga intervall av en sakkunnig person.
Se till att möjlighet finns att kommunicera
Om den som arbetar i en bullrig miljö av säkerhetsskäl behöver kunna kommunicera med andra ska du som arbetsgivare genomföra åtgärder så att det blir möjligt. Möjligheterna att kommunicera med varandra kan ordnas på olika sätt, till exempel med radio- eller trådöverfört tal, signalering med hand- eller armrörelser eller utplacering av annan person inom hör- och talavstånd.
Anpassa åtgärder till särskilt känsliga
Som arbetsgivare ska du anpassa åtgärder efter arbetstagare som är särskilt känsliga. Det gäller bland andra
- arbetstagare som har en hörselskada
- gravida arbetstagare.
Undersök, riskbedöm, åtgärda och kontrollera
Oavsett typen av arbetsplats är det viktigt att arbetet med bullerfrågorna utgör en naturlig del av verksamheten. Det betyder att du som arbetsgivare ska planera, bedriva och följa upp arbetet regelbundet så att riskerna med buller försvinner eller minskas så långt det är möjligt.
Det gör du i fyra steg:
- undersök arbetsförhållandena
- bedöm riskerna
- åtgärda och ta fram en handlingsplan
- kontrollera åtgärder.
[De fyra stegen grundar sig på Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete]
1. Undersök arbetsförhållandena
Ta reda på vilka risker som finns. På vilket sätt och hur noggrant du som arbetsgivare ska göra detta beror på hur omfattande problemet är och hur allvarliga riskerna är på arbetsplatsen.
Exempel på vad du som arbetsgivare kan behöva uppmärksamma:
- Utsätts arbetstagare för buller som är lika med eller överskrider insats- eller gränsvärden?
- Påverkar bullret arbetstagare så att de känner av det mentalt, blir trötta eller stressade
- Hör arbetstagare vad andra säger tillräckligt bra när de behöver uppfatta vad de säger
- Finns det arbetstagare som behöver höja rösten på grund av bullret?
- Finns det arbetstagare som riskerar att drabbas av olyckor på grund av att de inte hör varningssignaler och andra ljud, exempelvis från truckar och andra fordon
- Förekommer det farliga ämnen eller exponering för vibrationer som kan öka risken för hörselskador?
- Finns det arbetstagare som kan vara särskilt känsliga för buller, exempelvis hörselskadade eller gravida?
- Vilken information om buller finns från tillverkarna av maskiner och annan utrustning
- Vilka arbetsmoment och vilken utrustning bidrar mest till det buller arbetstagarna utsätts för?
- Finns det alternativ utrustning, till exempel andra maskiner, som ger mindre buller?
- Används hörselskydd med lämplig dämpning?
Utöver detta ska du som arbetsgivare ta hänsyn till
- exponeringens nivå
- exponeringens typ och varaktighet, inklusive all exponering för impulsbuller
- resultat från hörselundersökningar
- om arbetstagare är exponerade för buller från arbetsplatsen utanför arbetstid.
I föreskrifterna om buller i arbetsmiljön specificeras vad du som arbetsgivare särskilt ska uppmärksamma.
2. Bedöm riskerna
Att göra en riskbedömning innebär att bedöma om riskerna du har identifierat kan orsaka olyckor eller ohälsa för arbetstagarna. Du kan bedöma riskerna utifrån de här frågorna:
- Hur stor är sannolikheten det sker en olycka eller ett tillbud?
- Hur allvarliga kan konsekvenserna bli?
- Hur många och vilka arbetstagare berörs?
Du som arbetsgivare ska se till att bedömningen görs regelbundet och att den blir skriftligt dokumenterad. Metoder för att undersöka och bedöma risker kan vara
- mätningar
- samtal eller intervjuer
- personalmöten
- skyddsronder
- skriftliga enkäter.
Utöver insats- och gränsvärden finns tips om nivåvärden som kan tjäna som vägledning vid bedömning och åtgärd i fördjupande sidor om buller.
3. Åtgärda och ta fram en handlingsplan
Rangordna riskerna och åtgärda de värsta först. Skriv in de åtgärder du inte kan genomföra omedelbart i en handlingsplan. Ge arbetstagare och skyddsombud möjlighet att delta i arbetet med att åtgärda riskerna.
Åtgärda i första hand bullret där det uppstår
Det är ofta mest effektivt att åtgärda ljudet där det uppstår. I andra hand kan du åtgärda bullrets överföringsvägar med inbyggnader och skärmar. I sista hand kan du åtgärda ljudet vid arbetstagaren som är mottagare för ljudet, det vill säga tillhandahålla personlig skyddsutrustning.
Det kan vara aktuellt med olika åtgärder och ofta behövs det en kombination. Åtgärder kan vara enkla, men ibland krävs specialistkunskap från till exempel en akustiker eller en arbetsmiljöingenjör.
Anpassa åtgärder till arbetstagare som kan vara särskilt känsliga för buller. Det kan till exempel vara den som har en hörselskada eller den som är gravid.
Så här ska du minska bullerexponeringen
I föreskrifterna finns följande punkter som du ska ta hänsyn till när du åtgärdar buller.
4. Kontrollera åtgärder
Kontrollera att åtgärderna varit tillräckliga i samverkan med arbetstagare och skyddsombud. Det kan exempelvis göras genom kontrollmätning. Ta eventuellt fram en ny handlingsplan.
Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö
Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i det arbetsmiljöarbete som omfattas av föreskrifterna om buller. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört. Du ska ge arbetstagare möjlighet att medverka vid val av hörselskydd.
Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet
Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.
Exempel på åtgärdsarbete och vägledningar
Här kan du komma vidare till exempel på hur du kan jobba med åtgärder mot buller i några miljöer.
- [Exempel på hur undersöka, bedöma och åtgärda buller i en förskolemiljö [Här har sakkunnig skrivit att han kommer med ett nytt exempel i det material som han skrev innan han fick hjälp av språkkonsult]
- [Exempel på hur undersöka, bedöma och åtgärda buller i en produktionsmiljö [LÄNK]
Länken ska gå till en befintlig sida på av.se] - Generella exempel på bulleråtgärder inom industrin [LÄNK]
Länken ska gå till en befintlig sida på av.se] - Buller från maskiner, vägledningar för köpare respektive tillverkare [LÄNK]
Länken ska gå till en befintlig sida på av.se] - Musik och höga ljudnivåer - Praktiska riktlinjer för musik- och underhållningssektorn [LÄNK, Direktivkrav: rapport 2009:1, pdf]
Befintlig länk. - Musik, musiker och hörsel – en kunskapssammanställning om höga ljudnivåer och hörselskaderisker i musik- och underhållningssektorn [LÄNK]
Befintlig länk
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd
Risker i arbetsmiljön (AFS 2023:10)Senast uppdaterad 2024-09-26