Buller i arbetsmiljön
Att ta bort eller minska bullret på arbetsplatsen är lönsamt. Ju säkrare och mer hälsosam arbetsmiljön är, desto mindre är risken att drabbas av kostnader för arbetsfrånvaro, olyckor och anställda som inte orkar jobba med full kapacitet.
Här kan du läsa om risker och vad du som arbetsgivare kan göra för att minska bullret på arbetsplatsen.
Vad är buller?
Med buller menar vi allt oönskat eller skadligt ljud. Det kan både vara ljud som stör och ljud som kan skada hörseln. Det innebär att även ljud med ganska låga nivåer kan vara buller. Föreskrifterna om buller omfattar allt buller i arbetsmiljön.
Risker med buller
Buller som kan ge hörselskador
Kraftigt buller kan orsaka permanenta hörselnedsättningar. Kraftigt buller kan även ge upphov till mer eller mindre permanenta öronsusningar eller ringningar, tinnitus, samt andra effekter som ljudöverkänslighet och ljudförvrängning.
Buller i kombination med ämnen som är skadliga för hörseln (ototoxiska ämnen) kan öka risken för hörselskador. Exempel på ototoxiska ämnen är
- flygbränsle
- lösningsmedel
- metaller som kvicksilver, bly och mangan.
Störande buller
Störande buller kan också innebära risk för ohälsa på andra sätt. Buller kan
- vara tröttande, stressande och påverka prestationsförmågan
- göra det svårt att höra
- ge röstproblem.
Förebygg riskerna med buller
Du som arbetsgivare har ett långtgående ansvar för att förebygga riskerna från buller. Du ska ta hänsyn till allt buller, både hörselskadligt och störande.
Det här ska du som arbetsgivare alltid ska göra för att förebygga buller:
- Planera, bedriva och följa upp arbetet så att bullerexponeringen minskas.
- Undersöka, bedöma och åtgärda.
- Bedöma eller mäta bullerexponeringen.
- Se till att det finns möjlighet att meddela sig.
- Anpassa åtgärder till särskilt känsliga.
Förebygg och åtgärda riskerna med buller
Fyra steg som förebygger risker med buller
Krav som är kopplade till insats- och gränsvärden
Utöver kraven som arbetsgivare alltid ska uppfylla, finns det krav som är kopplade till olika insats- och gränsvärden. Läs om insats- och gränsvärden samt kraven på sidan Krav när ljudet når visa ljudnivåer.
[Krav när ljuden når vissa ljudnivåer (länk)]
Arbetsgivaren ansvarar för riskerna med buller
Du som arbetsgivare ansvarar för att förebygga riskerna med buller, precis som du har ansvar för all arbetsmiljö. Du ska känna till arbetsmiljölagen och övriga arbetsmiljöregler.
Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt
Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.
LÄNK: Systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö
Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.
Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet
Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.
Mått och ordförklaringar
Några av de begrepp och mått som används på sidorna om buller förklaras nedan:
Insatsvärde anges för tre olika mått på ljudnivå och innebär att arbetsgivaren ska göra vissa åtgärder som anges i bullerföreskrifterna om man kommer upp till eller överskrider något av värdena. Det finns två nivåer: undre och övre insatsvärden. Vid tillämpning av insatsvärden tas ingen hänsyn till använda hörselskydd.
Gränsvärde anges för tre olika mått på ljudnivå och får inte överskridas. Vid tillämpning av gränsvärden ska hänsyn tas till använda hörselskydd.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd
Risker i arbetsmiljön (AFS 2023:10)Senast uppdaterad 2024-09-26