Programvara och digitala system vid användning av datorer och bildskärmar
Programvara och digitala system ska vara anpassade till arbetstagarnas arbetsuppgifter och till arbetstagarnas kunskaper. Inköp och utformning av programvara och digitala system bör därför ske av personer med kunskap om arbetet och i samverkan med arbetstagare.
Tänk på att du som arbetsgivare aldrig får kontrollera arbetstagarens arbetsinsats via digitala system, utan dennes vetskap.
Riskerna med ohälsosam arbetsbelastning vid dator- och bildskärmsarbete
Bildskärmsarbete kan vara belastande på olika sätt, till exempel genom att det möjliggör ett stort informationsflöde där det är svårt att avgöra vad man ska rikta sin uppmärksamhet mot.
Det kan även ställa krav på arbetstagares förmåga att uppfatta och tolka sinnesintryck, samt att kunna skilja viktig information från oviktig. Att ofta bli avbruten av till exempel notiser eller inkommande e-post kan vara störande. När arbetstagare upplever att inflödet av information är för stort eller ohanterbart, kan det bli en källa till ohälsosam arbetsbelastning.
Ohälsosam arbetsbelastning innebär att arbetstagaren inte har tillräckliga resurser för de krav som arbetet ställer. Ofta kan problemen orsakas eller förvärras av till exempel tidspress. Ohälsosam arbetsbelastning som pågått länge eller upprepats ofta yttrar sig ofta som
- trötthet
- problem med koncentration och korttidsminne
- sömnsvårigheter
- huvudvärk eller fysiska besvär som muskelspänningar.
Så här kan du åtgärda riskerna
Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt
Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.
LÄNK: Systematiskt arbetsmiljöarbete
Som arbetsgivare ansvarar du för att minska riskerna med bildskärmsarbete, precis som du har ansvar för all arbetsmiljö. Läs mer om arbetsgivares ansvar vid användning av datorer och bildskärmar (länk till startsidan Användning av datorer och bildskärmar).
Läs mer
Arbetsmiljön och hjärnans kognitiva funktioner
Den hjärnvänliga arbetsplatsen 2015, kunskapssammanställning
På www.prevent.se och på www.suntarbetsliv.se kan du läsa mer och få stöd i arbetsmiljöarbetet.
Länk till Prevent : Inför rätt IT
Länk till Prevent om digital arbetsmiljö
Länk till Prevent – checklistor vid införande av nya datorsystem
Länk till ”Digi-ronden” Suntarbetsliv
Länk till Svenska institutet för standarder (Ergonomi och human factors SIS/TK 380) (https://www.sis.se/standardutveckling/tksidor/tk300399/sistk380/)
Länk till Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) (https://www.digg.se/)
Senast uppdaterad 2024-10-01