Användning av arbetsutrustning

Reglerna om arbetsutrustning omfattar all utrustning som används i arbetet. Här ingår allt från enkla manuella redskap, datorer och handverktyg till truckar, lyftanordningar, bildskärmar, ställningar, maskinlinjer och fordon. Både äldre och nya utrustningar ingår.

Med arbetsutrustning avser vi alla maskiner, anordningar, verktyg, redskap och installationer som används i arbetet. Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning innehåller allmänna regler som omfattar alla arbetsutrustningar. Det finns även kapitel med preciserade regler om

  • truckar
  • traktorer
  • lyftanordningar
  • bildskärmar
  • motorkedjesågar och röjsågar
  • stegar och arbetsbockar
  • ställningar
  • trycksatta anordningar
  • pressar och gradsaxar
  • personlig skyddsutrustning.

De mer preciserade kraven för dessa arbetsutrustningar gäller tillsammans med de allmänna kraven om arbetsutrustningar.

Du kan läsa mer om arbetsutrustningarna på respektive ämnessida på vår webbplats.

Riskerna med arbetsutrustningar

De vanligaste riskerna med användning av arbetsutrustningar är bland annat

  • förlorad kontroll över utrustning
  • fall från höjd
  • fall från stege
  • fallande föremål
  • materialbrott
  • avsaknad av skyddsanordningar
  • hög temperatur
  • vibrationer
  • sågskador
  • klämning
  • kontakt med rörliga maskindelar
  • påkörning
  • ergonomiska risker
  • utsläpp av farliga ämnen
  • brandrisk
  • elektriska risker.

Förebygg och åtgärda riskerna

Du som arbetsgivare ska regelbundet undersöka arbetsförhållandena och bedöma riskerna för att någon kan komma att drabbas av ohälsa eller olycksfall i arbetet. Riskbedömningen ska dokumenteras skriftligt.

Riskbedömningen ska ligga till grund för åtgärderna. Du ska även informera arbetstagarna om återstående risker.

Personlig skyddsutrustning ska användas i de fall riskerna kräver det.

Detaljeringsgraden i den skriftliga riskbedömningen varierar. Det beror på arbetsutrustningens komplexitet och vilka risker som är förknippade med användningen. För enkel och okomplicerad arbetsutrustning kan riskbedömningen vara en del i en övergripande riskbedömning av en arbetsprocess.

Men det kan vara nödvändigt att göra särskilda bedömningar om arbetsutrustningen är tänkt att användas av minderåriga eller i skolundervisning. I sådana fall ska du ta hänsyn till flera aspekter, till exempel unga arbetstagares förkunskaper, erfarenhet och riskmedvetande, samt behovet av handledning när arbetet utförs. 

Regler om minderåriga finns i särskilda föreskrifter från Arbetsmiljöverket.

LÄNK Föreskrifter (AFS 2023:2. 8 kap, om minderåriga i arbetslivet

Välj arbetsutrustning som är lämpad för arbetet. I utrustningens bruksanvisning hittar du tillverkarens beskrivning användningsområdet och hur du kan arbeta säkert med utrustningen.

Arbetstagare ska veta hur de kan arbeta säkert med utrustningen. Se därför till att det finns instruktioner för säkra arbetssätt. Kontrollera också regelbundet, till exempel vid skyddsronder, att arbetstagare följer instruktionerna och att säkerhetssystemen inte kringgås.

Om det är svårt att genomföra arbetsuppgifterna utan att kringgå instruktioner och säkerhetssystem, behöver du som arbetsgivare troligen vidta tekniska eller organisatoriska åtgärder så att arbetet kan utföras på ett säkert sätt. För i sådana fall en dialog med alla berörda, och undersök tillsammans varför det inte går att följa instruktionerna och hur problemen kan åtgärdas.

Du som arbetsgivare ska förvissa dig om att arbetstagarna har den utbildning som behövs och tillräckliga kunskaper för att kunna undgå riskerna i arbetet. Du ska informera den som använder arbetsutrustningen om kraven för att få använda den och de risker det innebär.

Det är viktigt att kunskaperna om arbetsutrustningen och dess användning omfattar aspekter som är väsentliga för säkerhet och hälsa, såsom

  • uppbyggnad
  • drift
  • manövrering
  • egenskaper
  • användningsområde
  • begränsningar för utrustningen
  • underhåll och kontroll.

Tillverkarens instruktioner kan innehålla uppgifter om vilka krav som bör ställas på kunskaper och utbildning.

Inom vissa områden finns fastställda nivåer för teoretiska och praktiska kunskaper. Det kan gälla till exempel överenskommelser i samverkan mellan avtalsslutande parter, riktlinjer från branschorganisationer, vedertagna kursplaner enligt branschpraxis, svenska standarder eller preciserade krav på kunskaper och utbildning i särskilda föreskrifter.

Du ska ha rutiner för att underhålla och kontrollera arbetsutrustningen för att säkerhetsnivån ska hållas hög. Rutinerna kan till exempel beskriva

  • när underhåll och kontroll ska ske
  • hur det ska gå till
  • hur ofta
  • vem som ska utföra arbetet
  • hur det ordinarie arbetet ska utföras medan underhåll pågår.

I vissa fall är det inte möjligt att avgöra om en skyddsanordning eller säkerhetskomponent fungerar som den ska. Då är det viktigt att regelbundet kontrollera funktionen hos dessa så att operatören inte ges en falsk känsla av säkerhet.

Det förekommer att en arbetsutrustning installeras, monteras eller kontrolleras av någon annan än den som ska använda utrustningen. Då är det viktigt att användaren får tillgång till relevant dokumentation från kontroller och även själv bedömer resultatet. Det ska också följa med bevis på när den senaste kontrollen utfördes på en arbetsutrustning.

Arbetsutrustningar med särskilda risker

För utrustningar som innebär särskilda risker krävs dokumenterad utbildning hos arbetstagare.

Exempel på arbetsutrustningar med särskilda risker är

  • cirkel- och kedjesågar
  • maskinhyvlar
  • pressar
  • bult- och spikpistoler
  • lyftanordningar
  • fordon

Fler exempel finns i bilaga 4 i föreskrifterna om maskiner, AFS 2023:4

LÄNK AFS 2023:4 om maskiner.

Större handhållna kapmaskiner

En maskinkategori som räknas hit är lite större handhållna kapmaskiner avsedda att kapa exempelvis sten och metall. Maskintypen har visat sig ge oväntade kast för användaren, med svåra olyckor till följd. Maskintypen kräver därför stor kännedom om riskerna och vana att använda.

Ta hänsyn till användaren i bedömningen av särskilda risker

När du avgör om en arbetsutrustning innebär särskilda risker, ska du bedöma användarens erfarenhet. Ett exempel är maskiner för att skiva charkuterier i butik. Om de används av till exempel sommararbetande ungdomar bedöms de vara ett särskilt riskfyllt arbete.  

Ett annat exempel är en vanlig handhållen slidkniv avsedd för träbearbetning. I de fall kniven ska användas av en snickare bedöms den självklart inte innebära särskilda risker. Ska kniven däremot användas av yngre skolelever bör kniven bedömas innebära särskilda risker.

Krav på dokumenterade kunskaper

När det gäller arbetsutrustningar med särskilda risker ska arbetstagare ha dokumenterade praktiska och teoretiska kunskaper.

Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt

Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.

LÄNK: Systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetsgivaren ansvarar för riskerna med arbetsutrustning

Som arbetsgivare ansvarar du för att minska riskerna med arbetsutrustningen på arbetsplatsen, precis som du har ansvar för all arbetsmiljö. Du ska känna till arbetsmiljölagen och övriga arbetsmiljöregler.

Du ansvarar även för arbetsutrustning som du tillhandahåller personal från andra företag, till exempel varuleverantörer eller entreprenörer.  

Om du är en av flera arbetsgivare som bedriver verksamhet på samma ställe, ska du se till att du inte utsätter andras anställda för risker från din verksamhets utrustning.

Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö

Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.

Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet

Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.

Senast uppdaterad 2024-09-25