Vindkraftbransch expanderar snabbt och olycksrisken ökar

Vindkraften byggs nu ut rejält och utbyggnaden kommer att hålla i sig de närmaste decennierna. Denna expansion för med sig risker för skador – orsakade av bland annat fall från extrema höjder, fallande föremål och elstötar för arbetstagarna.

Utmaningen för den växande branschen är att nya aktörer ger sig in på ett nytt område, med för dem okända risker. För att underlätta för vindkraftindustrin att förebygga olyckor har Arbetsmiljöverket sammanställt riskerna kopplade till vindkraft och en del av de regler som gäller. Det finns samlat på en ny sida.

Vindkraftverk

För att öka kapaciteten blir nu vindkraftverken allt högre. För personal inom branschen uppstår risker både när vindkraftverken ska byggas, monteras ihop och underhållas.

I februari i år skulle monteringspersonal vid en vindkraftpark i Ockelbo i Gästrikland lyfta en 55 meter lång vinge. När vingen skulle sättas ner i vingnavet tippade det över och gled ur lyftverktyget. Vingen som vägde 20 ton föll 120 meter, träffade en generator, en lyftkran och en bil. Ingen människa skadades, men behövde hjälp för att hantera chocken.

– Vindkraftbranschen är ung. Många företag saknar erfarenhet från vindkraft och behöver skaffa sig en helhetsbild av de olika riskmomenten vid vindkraftverk. De är många och varierande, säger Monica Torgrip avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

En vanlig olycka kopplat till arbete med vindkraft är personal som faller och skadar sig.
– Att ofta behöva klättra på stegar på extremt hög höjd och under tidspress är en förödande kombination som vi sett lett till olyckor. Därför bör en hiss eller motsvarande anordning installeras, säger Monica Torgrip.

Ett annat riskområde är bränder som kan uppstå vid slarv med underhållet av vindkraftverk.

– Arbetsgivarna behöver helt enkelt höja sig flera snäpp för att systematiskt arbeta med att förebygga riskerna. Annars kommer vi att få se en snabbt växande olycksdrabbad arbetskraft.

Något som kan drabba allmänheten är iskast – när vatten fryst på kraftverkets vingar, lossnar och slungas iväg, ibland hundratals meter. Arbetsmiljöverket bedömer risken som liten. Branschen arbetar idag med att ta fram tekniska lösningar så att isbildning på vingarna minimeras. En annan åtgärd är att skylta för risken inom en flera hundra meters radie.

Fakta

Med dagens byggnadstakt kommer Sverige bygga 2 000 nya verk fram till 2020. För att klara klimatmålen de närmsta 40 åren krävs 13 000 nya vindkraftverk i Norden.

Förra året byggdes det i Sverige 360 vindkraftverk.
Källor: Elföretagens forsknings AB, Elforsk; Internationella Energimyndigheten

Kontaktpersoner på Arbetsmiljöverket

Monica Torgrip, enhetschef, 010-730 97 57

Eva Bernmark, sakkunnig på vindkraft, 010-730 93 66

Presstjänsten, 010-730 91 55

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

Arbetsgivarna behöver helt enkelt höja sig flera snäpp för att systematiskt arbeta med att förebygga riskerna. Annars kommer vi att få se en snabbt växande olycksdrabbad arbetskraft. —Monica Torgrip, avdelningschef, Arbetsmiljöverket