Varning för vedklippar med bristfälliga skydd

Arbetsmiljöverket varnar för att använda en typ av vedmaskiner – så kallade vedklippar. Både företag och enskilda konsumenter använder maskinerna vilket gör risken för allvarliga skador stor.

I Sverige säljs årligen minst 11 000 vedmaskiner som klyver ved och det finns minst 120 000 av dessa maskiner i bruk. De vedklippar som Arbetsmiljöverket nu varnar för kapar stockar och klyver dem i mindre vedbitar i samma moment. Problemet med vedklipparna är att de har för dåliga skydd.

– Det är helt öppet in mot maskinens farligaste delar. Vedklippen skär som en giljotin. Man ska inte kunna komma in till maskinens rörliga delar under drift. Sådana här brister skulle aldrig accepteras på maskiner inom industrin, säger Monica Torgrip, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Det sker många skador vid vedhantering. De senaste fem åren har det anmälts 225 arbetsskador inom ved- och träklyvningsyrken, cirka 45 skador årligen. Arbetsmiljöverkets statistik inkluderar inte skador på dem som använder maskinerna för privatbruk.

I en olycka som inträffade i maj 2012 fastnade en arbetstagare med handen mellan stock och skyddsplåt när personen skulle mata in ved i vedklippen. Två fingertoppar klövs sönder. Vedklipparna kan också orsaka skador som klämda fingrar, händer eller armar.

– Det är viktigt att kontrollera att vedklippar på arbetsplatsen är säkra. Ingen ska riskera att bli lemlästad genom sitt arbete. Även privatpersoner använder de här vedmaskinerna och de har generellt bristande kunskap om riskerna. Vi ser allvarligt på det här, säger Monica Torgrip.

Arbetsmiljöverket genomför nu en större översyn av vedklippar som finns på den svenska marknaden för att öka säkerhet, hälsa och konsumentskydd. Arbetsmiljöverket kontrollerar om de aktuella produkterna uppfyller den lagstiftning som gäller för maskinerna. Är de CE-märkta? Har tillverkaren bedömt att de aktuella maskinerna stämmer överens med gällande regler?

Verket kommer att vidta åtgärder mot tillverkarna om deras maskiner inte uppfyller ställda krav, såsom att förbjuda försäljning.

Några tillverkare har efter Arbetsmiljöverkets kontroll börjat utveckla nya bättre skydd.

Farliga produkter

Kontaktpersoner på Arbetsmiljöverket

Eva Bernmark, sakkunnig, tel. 010-730 93 66

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

– Det är helt öppet in mot maskinens farligaste delar. Vedklippen skär som en giljotin. Man ska inte kunna komma in till maskinens rörliga delar under drift. Sådana här brister skulle aldrig accepteras på maskiner inom industrin. —Monica Torgrip